היסטוריה ואקטואליה

האם 4,000 יהודים נפטרו בגלל... ליטאים?

החוקר ישראל שפירא בפרק האחרון על האסונות והסיבות - מי הגאון שהיה נגד המתבטאים על הסיבות לאסונות? מדוע ארע הפיגוע ב'מרכז הרב' ומדוע נחטפו שלושת הנערים הי"ד? וגם, האם 4,000 יהודים נפטרו בגלל ליטאים? • פרק ג' (מעניין)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
הפיגוע ב'מרכז הרב' (צילום: MOSHE MILNER, לע"מ)

החוקר ישראל שפירא בפרק האחרון על האסונות והסיבות, בהם הפיגוע ב'מרכז הרב' וחטיפת שלושת הנערים הי"ד, וגם, הגאון שהיה נגד המתבטאים על הסיבות לאסונות והאם 4,000 יהודים נפטרו בגלל ליטאים?

1.

בשנת תרפ"ט ארעו פרעות זוועה כנגד יהודים בכל רחבי הארץ בידי פורעים ערבים, בישיבת סלבודקא בחברון נרצחו 22 תלמידים מתוך 69 נרצחים בעיר.

כידוע תלמידי ישיבת חברון היו מאוד מודרנים בלבושם, לעומת הראי"ה קוק שהקפיד על לבוש חסידי מובהק כקפטא וספודיק, והתנגד מאוד לגילוח הזקן ולגידול בלורית, ומספר פעמים העיר על זה לבני הישיבה שבאו מחו"ל.

הראי"ה קוק (צילום: ספריית הקונגרס האמריקני)

לאחר הפרעות בשנת תרפ"ט הוא בכה ואמר "שמא מפני שגילחו הזקנים וגידלו שערם".(מתוך הספר "לשלושה באלול", נכתב בידי בנו הרב צבי יהודה קוק; עדות זו, הביא גם בלשון אחר תלמידו הרב יצחק אריאלי, רבה החרדי של שכונת 'כנסת' ומחבר הספר 'עיניים למשפט' המפורסם).

2.

לאחר הרצח המזעזע בישיבת מרכז הרב, בתאריך ל' באדר תשס"ח פרסם העיתונאי קובי נחשוני באתר ווינט ציטוט מעיתון 'יום חדש' שהמשגיח רבי דן סגל סובר שהטבח ארע בשל שעברו על מרידה בשלושת השבועות שכידוע לפי השקפת הציונות הדתית אינם אלא דברי אגדה ולא דברי הלכה.

הפיגוע המזעזע ב'מרכז הרב' (צילום: Nati Shohat/Flash 90)

יש לציין שהיו רבנים ששללו בתוקף את הדברים, ר' דוד סתיו אמר שיסתכל על האסון שבא ליהדות מזרח אירופה שהקשיבה לרבנים החרדים ששללו את התנועה הציונית, ור' יובל שרלו הגיב ואמר "עלינו לעבוד את הקב"ה בתמימות ולא לגייס אותו כדי להצדיק את תפיסת עולמינו".

הלווית נרצחי הפיגוע ב'מרכז הרב' (צילום: Nati Shohat/Flash 90)

3.

בקיץ תשע"ד, בפרשה המזעזעת של חטיפת שלושת הנערים אייל יפרח, גיל-עד שאער ונפתלי פרנקל הי"ד, האשים האדמו"ר מסאטמר את הוריהם וטען שהם זקוקים לומר 'אשמנו בגדנו' ו'על חטא', על כך שהם "הלכו לגור וללמוד במקום של רוצחים חיות טרף".

הורי שלושת הנערים שנחטפו ונרצחו (צילום: Yossi Zeliger/FLASH90)

4.

הסיבה האחרונה היא מיוחדת במינה ונקדיש לה הסבר מפורט: בכ"ד בטבת שנת 1837 התרחשה רעידת אדמה בגליל, 4000 איש נהרגו בה. בנוסף לסיבה הטבעית שצפת וטבריה נמצאים על אזור מועד לפורענות - שבר סורי אפריקאי, גדולי הדור נתנו סיבות רוחניות לסער הגדול.

רבי ישראל משקלוב באגרת לחתם סופר כתב שרעידת האדמה ארעה בשל "שנאת חינם" שיש בין הספרדים - פרושים - וחסידים בימים ההם בצפת וטבריה, וכן מפני שיש נבואת חז"ל שלפני הגאולה הסופית, הגליל ייחרב.

לעומתו, ה'חתם סופר' נשא הספד להרוגי רעידת האדמה בישיבתו בפרשבורג בה נקט שבשל שהעולים לא"י התגוררו בגליל ולא בירושלים, הדבר ניתן כעונש משמים.

האזור בו מצאו את גופות הנערים (צילום: Nati Shohat/FLASH90)

לעומת דעתו של החתם סופר, אבי שולשלת סיגעט-סאטמר, רבי משה טייטלבוים באיגרת הממוענת לחתנו רבי אריה ליבש ליפשיטץ נותן סיבה הפוכה לגמרי, והיא בשל שהיהודים עלו לארץ ישראל וקירבו את הקץ!

עוד סיבה אנו שומעים מהמושבה 'יסוד המעלה' שנוסדה בשנת תרמ"ב (1882) ע"י חסידים וליטאים מהעיר מזריץ', וכל קבוצה דרשה להתפלל כמנהג אבות שלה.

מספר בן התקופה ר' משה דוד שו"ב שבבית כנסת היה דיונים סוערים איזה חזן ייגש, ליטאי או חסיד... והליטאים כמעט ניצחו, עד שהרב החסידי ר' פישל סלומון אמר בשם זקני צפת שאמרו בשם האר"י הקדוש שהשביע את תלמידיו לבל יתפללו נוסח אשכנז בגליל, כיון שהדבר מעכב את הגאולה, ובשנת 1808 עלו תלמידי הגר"א לארץ ישראל והתיישבו בצפת והתפללו נוסח אשכנז, ולכן בשנת 1837 ארעה רעידת האדמה!

ממשיך ר' דוד שו"ב וכותב: "כיון ששמעו המתנגדים כך, נסתמו טענותיהם שהרי הגליל טען רבי פישל, הוא מקומו של האר"י ואסור לעבור דבריו, ונוסח ספרד ניצח לשמחת החסידים".

לסיכום, נמצאנו למדים על חמישה סיבות מדוע ארע רעידת האדמה בשנת 1837:

רבי ישראל משקלוב באיגרתו לחתם סופר: א. שנאת חינם; ב. לפני הגאולה הגליל ייחרב; ג. החתם סופר, מפני שלא גרו בירושלים; ד. הישמח משה מסיגט/סאטמר מפני שעלו לארץ ישראל ודחקו את הקץ; ה. המקובל החסידי ר' פישל סלומון, מפני שהתפללו נוסח אשכנז.

• • •

נספח: אמנם המשגיח הנערץ של ישיבת 'מיר' הגאון רֶבּ' ירוחם ליבוביץ סבר שמנהג זה של לתלות את הסיבה של האסון בעוון כזה או אחר של הזולת, היא עצת היצר הרע ופספוס המטרה, ולכן אין להאשים אחרים, כיון שאף אחד לא יחזור בתשובה.. אלא על כל אחד להאשים את עצמו וכך עם ישראל ישוב לאביו שבשמים!

כראיה לדבריו הוא מביא את אהרן הכהן שהאשים את עצמו על שלא לא ירדה שכינה לישראל, ואמר: "יודע אני שכועס הקב"ה עלי, ובגללי לא ירדה שכינה".

הגאון רֶבּ' ירוחם ליבוביץ (צילום: מתוך ויקיפדיה)

אומר רֶבּ' ירוחם משפט מזעזע: 'טבע האדם לתלות את הצרות בסירחון חברו, ולא דואג כלל שמא הוא הגורם בזה, וקל מאד לאדם לתלות את האסון בחטא חברו, ולא בחטאיו",ואנחנו, מסיים ר' ירוחם את תוכחתו הנוקבת, לכל הפנים עלינו לדאוג שמא אני גרמתי הכל, כמו אהרן הכהן שהאשים את חטא העגל את עצמו, ועל כל אחד לחשוב שזולת חטאי אולי לא הייתה באה כל הצרה על הכלל!!! (אמרתו של המשגיח ר' ירוחם, מתוך ספרו 'לימודי מוסרי תורה' ריש פרשת שמיני, הובאה לי באדיבות הרב מאיר אביעזר ציצוביץ רב ביה'כ היכל יעקב בת ים)

מבהיל !!!

יצין כי גישה זו על 'אסונות והסיבות', התבטא מספר פעמים רבינו הגדול הגראי"ל שטינמן זצוק"ל.

  • ישראל שפירא, הינו חוקר עמית במכון 'עד הנה' לחקר יהדות גליצייה ובוקובינה, מרצה ומדריך טיולים בארץ ובעולם המתמחה בהיסטוריה תורנית
    לפרטים נוספים נא לפנות: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר