ספרייה: המודל העסקי ביום שאחרי הקורונה

משבר הקורונה הציב בפני בעלי העסקים אתגרים גדולים במגוון תחומים. עם זה, נראה כי עדיין לא נמצא פתרון לאתגר הגדול ביותר שיעמוד בפניהם, בייחוד לאור ההערכה כי החזרה לשגרה תהיה שונה מזו שהייתה רק לפני כמה חודשים (עסקים, מקודם)

אילוסטרציה (צילום: יח"צ)

החזרה ההדרגתית לשגרה הותירה רבים במצב כלכלי מורכב. אחוזי האבטלה הגבוהים, שייקח זמן עד שיתייצבו, חובות שמשקי בית רבים צברו ואיבוד תחושת הביטחון הכלכלי. נוסיף לכך את החשש הבריאותי מההגעה לחנויות ומרכזי הקניות, לצד ההאשמות שעולות לא אחת כי המגפה היא תולדה של תרבות הצריכה והגלובליזציה. כל אלו צפויים להשפיע על הרגלי הקנייה של הציבור ולהביא לצמצום של הרכישה בחנויות בכלל ובענף האופנה בפרט, אשר נתפס כמותרות.

במסגרת פרויקט הגמר של הסטודנטיות: בתיה מלייב, יעל אסא ורעות זרממכון לוסטיג של המרכז האקדמי לב, בהנחיית ד"ר אורי שטרנברג נערך מחקר שביקש לאתר הזדמנויות עסקיות, אשר יכולות לסייע לעסקים להתאים עצמם למציאות החדשה. המחקר התמקד בענף האופנה, אך ממצאיו יכולים לחשוף הזדמנויות דומות גם בענפים אחרים.

בשלב הראשון של המחקר נערכה בחינה של מגמות-על (Mega Trends) בתחומים צרכניים, אישיותיים וחברתיים וכן סקירה מקיפה של מודלים עסקיים חדשניים שיושמו על ידי עסקים ברחבי העולם. עם תחילת התפשטות מגפת הקורונה והחלת צעדי הריחוק החברתי, בוצעו מהלכים מחקריים אשר כללו ראיונות עומק ואיסוף נתונים מיותר מ-250 נשים בישראל, אשר מייצגות את עיקר לקוחות חנויות בגדי הנשים בארץ.

המידע שנאסף חשף כי עוד לפני משבר הקורונה, חלה עלייה במודעות של הציבור להשפעות הסביבתיות של ההתנהגות הצרכנית, לרבות רכישת פריטי לבוש. בקרב הצרכנים הלכה וחלחלה ההבנה כי הייצור, השילוח הבינלאומי וההפצה אינם מידתיים ביחס להיקף השימוש במוצר. עם זה, לא היה בכך די כדי להביא לשינוי של ממש בהתנהגות הצרכנית.

ממצאי המחקר מעידים כי למרות ש-26% ממשתתפות המחקר הראו מודעות להשפעות הסביבתיות של תעשיית הטקסטיל, רק אחוז קטן מהן שינה את הרגלי צריכת הבגדים בעקבות זאת.

עם זה, הצעת דרך חלופית, אשר מאפשרת להמשיך ליהנות ממגוון בגדים ולחדש את המלתחה בתכיפות, הביאה לעלייה דרמטית בנכונות לשנות את הרגלי צריכת הבגדים. זאת ועוד, הצגת מידע אודות ההשפעות הסביבתיות של תעשיית הטקסטיל הביאה להעלאת המודעות לנושא והרחיבה את הנכונות לשינוי הרגלי הצריכה בקרב אחוז ניכר ממשתתפות המחקר.

עניין אחר שעלה היה החיפוש ההולך וגובר של הצרכנים אחר אפשרויות לרכישה מקוונת של פריטי לבוש. למרות זאת, רק 64% ממשתתפות המחקר רוכשות בגדים ברשת האינטרנט, בעיקר בגלל החשש שבגד שיירכש יתגלה כלא מתאים מבחינת מידה, גוון, נוחות וכדומה.

מודל חדש למציאות חדשה

בהתבסס על המידע שנאסף, נבנה מודל עסקי חדש, המבוסס על מודלים עסקיים חדשניים ומסורתיים תוך התאמה למציאות החדשה. המודל העסקי החדש נועד להשתלב עם המודל העסקי הקיים של חנויות בגדים וליצור מקורות הכנסה נוספים שיפצו על צמצום בהכנסות מהפעילות המסורתית של החנויות.

המודל החדש מציע לחנות הבגדים לבצע במקביל שני מהלכים, אשר שילובם יחד יביא להרחבת מקורות ההכנסה של החנות, תוך ניצול מיטבי של הידע והניסיון המקצועי של החנות וכן של ההזדמנויות העסקיות שיוצרת המציאות החדשה.

לפי המודל המוצע, החנות תיצור לעצמה מאגר בגדים בהתבסס על עודפים, עונות קודמות ופריטים שהוחזרו. בנוסף, החנות תפנה לקהל לקוחותיה ותזמין אותם להביא בגדים משומשים במצב מעולה, בתמורה להנחה סמלית לרכישת בגד חדש, שיוכל למלא את המקום שהתפנה בארון.

מאגר הבגדים שהחנות תיצור ישמש כספריית בגדים, אשר תאפשר לקהל לקוחות שאינו נמנה על הלקוחות הקבועים של החנות (לדוגמה: קהל מאזור אחר או מאפיינים דמוגרפיים שונים) לבצע הזמנה מקוונת של סל בגדים. משלוח הבגדים ייעשה אחת לחודש ויכלול מגוון פריטי לבוש, אמנם משומשים, אך במצב מעולה. בעת קבלת הסל החדש יוחזר הסל מהחודש הקודם, בדומה למנוי בספרייה.

ספריית הבגדים מבקשת לתת מענה לחנויות הבגדים אשר חוות ירידה בהכנסות ממכירות, על ידי יצירת מקור הכנסה חדש המתבסס על ניצול משאבים קיימים. לצרכנים ניתנת אפשרות להמשיך וליהנות ממגוון פריטי לבוש בתחלופה גבוהה ובעלות נמוכה יותר. כל זאת תוך צמצום הפגיעה בסביבה.

ניתוח הנתונים שנאספו חשף כי 65% מהמשתתפות במחקר הביעו עמדות חיוביות ביחס לשימוש בבגדי יד שנייה במצב טוב. יתרה מזאת, 71% ממשתתפות המחקר זיהו כדאיות כלכלית בעבורן משימוש בספריית בגדים. ממצאים אלו לא היו קשורים למצב הכלכלי של המשתתפות והיו דומים בקרב משתתפות מכל השכבות הכלכליות-חברתיות.

מודל ספריית הבגדים הוצג למשתתפות המחקר וזכה לתמיכה מצד 59% מהן, תוך שימת דגש על ההכרח שספריית הבגדים תכיל מגוון גדול של פריטי לבוש. בנוסף, 83% מהמשתתפים ציינו שהכרחי שהספרייה המקוונת תהיה נגישה ופשוטה לשימוש. אם יבוצע היטב וישולב בהסברה על ההשפעות הסביבתיות של תעשיית הטקסטיל, ניתן לפי המחקר להגיע ל-54% אחוזי שימוש בספריות בגדים.

"רואים מהנתונים פתיחות לאופנה שיתופית, לכן צריך לנצל את ההזדמנות", מסכמות הסטודנטיות. "עכשיו זה בדיוק הזמן ליצור מודלים עסקיים חדשים אשר יועילו כלכלית גם למוכר וגם לצרכן ואפילו יהיו ידידותיים יותר לסביבה".

למרות שהדבר לא נבדק במחקר, ניתן להניח שמודל הספרייה שהצענו יכול להתאים לחנויות מענפים שונים, אשר יבחרו לנצל את ההזדמנויות העסקיות שהמציאות החדשה יצרה.

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר