הרשימה המלאה

'שבועות' בעולם: איפה יחגגו והיכן יפתחו רק בראש השנה

לאחר הכרזת טראמפ, שהורה לפתוח את בתי הכנסת, 'כיכר' יצא לבדוק, מה קורה בחג השבועות בבתי הכנסת ברחבי העולם; מי פותח כרגיל, מי יפתח רק בשבועות ומי פותח בלי ילדים ובלי קידושים (עולם)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
בית כנסת בזמן קורונה בברוקלין (צילום: שאטרסטוק)

לאחר הכרזתו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, בערב שבת לפתוח את בתי הכנסת, 'כיכר השבת' יצא לבדוק, מה קורה בחג השבועות בבתי הכנסת ברחבי העולם; מי פותח כרגיל, מי יפתח רק בשבועות ומי פותח בלי ילדים ובלי קידושים.

שוויץ

בלוזאן ובברן שבשוויץ, יפתחו את בתי הכנסת בחג השבועות הקרוב, אך תחת מספר הגבלות - שכמנהג ה'ייקים', זה יהיה בגדר 'ייהרג ואל יעבור'.

יהיו חייבים להירשם והגבאי יעביר את רשימת המשתתפים לרשויות - כדי שיוכלו לפקח על הנעשה. הגבאי יהיה אחראי על כך שלכל בן אדם יהיו ארבעה מטרים.

מלבד מאנשי הביטחון, יהיה נוכח אדם שיהי אחראי על הסדר ועל קיום החוקים, וכל מתפלל יהיה צריך להיות נוכח ומזוהה בכל תפילה.

גם בעיר הגדולה - ציריך, ינהגו את אותם מנהגים ואף יחמירו, לא יהיה ניתן לעשות ארוחות וקידושים בבית הכנסת - גם בשני לילי שבועות.

המדינות הסקנדינביות

שוודיה: בעיר מאלמו - העיר השנייה בגודלה במדינה, ייפתחו את בתי הכנסת, רק למתפללים מתחת לגיל 70, ללא סימני חולי או חום.

תפילת מרפסות באירופה (צילום: האינסטגרם של בילי ליירס)

המתפללים ייכנסו אחד אחד. יחויבו לשמור על שני מטרים בין כל מתפלל. זמן התפילה יקוצר משמעותית, מי שיוזמן לעלות לתורה יברך את הברכות ממקומו, והקידוש יתקיים במרחב הפתוח.

גם בעיר הבירה סטוקהלם, ייפתחו את בתי הכנסת, אך טרם הוחלט על מדיניות ברורה.

נורבגיה: בעיר הבירה אוסלו וכן בשאר הערים, בתי הכנסת נפתחו כבר לפני שבועיים, וגם בשבועות בתי הכנסת ייפתחו.

התפילה תהיה מוגבלת ל-50 משתתפים (תחת כללי הריחוק). כל המתפללים מחויבים להירשם מראש. ולא יהיה קידוש לאחר התפילה.

דנמרק: בעיר הבירה קופנהגן, בתי הכנסת נפתחו לראשונה בשבת האחרונה, וגם בשבועות בתי הכנסת ייפתחו בשני הלילות.

בתי הכנסת הגדולים במדינה, יוכלו להכיל את כל מספר המתפללים הקבוע בשל גודלם העצום ולכן לא תהיה הגבלה על מספר המשתתפים, אך כולם יחויבו לשמור על כללי הריחוק.

הממלכה המאוחדת

לונדון ומנצ'סטר: מקום שם יש רוב גדול לציבור החרדי, בתי הכנסת ככל הנראה יישארו פתוחים, אם כי בלונדון - בשכונות החרדיות, יש כמה בתי כנסת שהכריזו על פתיחה בשבועות.

ליברפול וסקוטלנד: יש קהילה יהודית לא גדולה, שם יישמעו להוראות החוק הבריטי ולא ייפתחו את בתי הכנסת בשני ימי שבועות.

זיגמונד פרוינד היהודי בן ה-100, התרגש לחזור שוב לפקוד את בית הכנסת בפרנקפורט (רפאל ארליך)

גרמניה

כפי שדווח לראשונה ב'כיכר השבת', בתי הכנסת בגרמניה נפתחו לפני למעלה משלושה חדשים, אז היה מדובר על בתי הכנסת שבפרקפורט, שייפתחו גם בשבועות, תחת מגבלות החוק הגרמני.

מינכן: בית הכנסת נפתח רק בשבוע שעבר, ובשבועות, התפילה תתקיים רק בבוקר. כל המתפללים יהיו עם מסכות, וישמרו מרחק שני מטרים אחד מהשני .יהיה מותר עד 50 מתפללים. וההרשמה תהיה מראש.

צרפת

בפריז בירת צרפת, החלו לחזור לבית הכנסת בדומה לישראל, ועדיין הם לא יודעים מה יהיה בשבועות, אך בכל מקרה, הקהילות אומרות ל'כיכר השבת', כי לא יהיו התקהלויות גדולות - כמו שהם רגילים כל שנה.

בשטרסבורג בצרפת, שם הנגיף הכה קשה בתושבים, עדיין לא בטוחים לגבי פתיחת בית הכנסת בשבועות.

פולין

בוורשה פתחו כבר לפני כחודש את בתי הכנסת, ובקרקוב מעט לאחר מכן. בימות החול, בתי הכנסת פעילים בעיקר בימים בהם קוראים בתורה.

בחג השבועות, בשני הימים, יהיו מניינים לכל התפילות. בנוסף, יהיה לימוד 'ליל שבועות' לאחר תפילת ערבית מ-23:30 בלילה עד 2:30 ואז יתחילו להתכונן לתפילת שחרית.

איטליה

בארץ המוות והמגף, החלו בפתיחת בבתי הכנסת כבר לפני שבועיים, וברומא ומילאנו - הערים המרכזיות יהיו ככל הנראה מניינים בחג השבועות.

מודנה: פתחו את בית הכנסת לראשונה בשבת - עם כל ההנחיות מטעם הממשלה , כמובן בלי קידושים ובלי ילדים, וזה מה שצפוי ככל הנראה בחג השבועות.

ונציה: גם פתחו לראשונה את בית הכנסת - אך לא בבית הכנסת, אלא בגינה של המרכז עם ההוראות הללו:

אחראי קורונה, בלי ילדים מתחת לגיל 11, כפפות, מסכות, מרחק 2 מטרים, עולה לצורה שומר מרחק. קיצור תפלה, קיצור דרשה. בלי קידוש או שיעורים אחרים. וכך יעשו גם בשבועות.

אחרי כ-3 חודשים: בית הכנסת 'בית מיכאל' באיטליה נפתח לתפילה (צילום: בית הכנסת 'בית מיכאל' )

פירנצה: פתחו את בית הכנסת בשבת שעברה, ובימות החול, לראשונה - היום בבוקר (ראש חודש). עם מרחק של 2 מטרים. ואיסור חמור על שירה של הקהל - רק החזן.

דרום אמריקה

מונטבידאו שבאורוגוואי: המדינה לא מסכימה ליהודים לפתוח את בתי הכנסת - וזה מה שיהיה גם בשבועות - בית הכנסת יישאר סגור.

תפילת מרפסות במקסיקו - דרום אמריקה

קיטו שבאקוודור: המדינה עדיין נמצאת בסגר מוחלט, ואף אחד לא חולם בלל על פתיחת בתי הכנסת. בקהילה היהודית מקווים שעד ראש השנה הם יוכלו לחזור לבתי הכנסת.

פנמה סיטי שבפנמה: בתי הכנסת סגורים, והרשויות חושבים לפתוח את בתי התפילה של כלל העדות רק בשבוע הבא, בקהילה היהודית מנסים להפעיל לחץ שליהודים ייפתחו את בתי הכנסת בשבועות.

דרום אפריקה

יוהנסבורג וקייפטאון: שבוע שעבר התקיים דיון חירום אצל הנשיא עם כל ראשי הדתות, והנשיא הודיע להם שכרגע אין צפי לפתיחת בתי הכנסת - ובקהילה היהודית כבר השלימו בעובדה שאת חג השבועות הם ייאלצו לשהות מחוץ לבית הכנסת.

ארצות הברית

למרות הכרזת הנשיא טראמפ על פתיחת בתי הכנסת במדינה, יש כמה וכמה מדינות ליברליות ודמוקרטיות שהחליטו לא להישמע להוראות ולא לאשר את פתיחת בתי הכנסת - בין המדינות - קליפורניה, שהיהודים מנסים להפעיל לחץ על המושל.

באומהה נברסקה: יותר אופטימיים ומדווחים כי בעזרת ה' אחרי שבית הכנסת היה סגור מפורים, יהיה מניין בחג השבועות. כמובן בצורה זהירה ועם כללי ביטחון.

לסיכום, אומר רבה של העיר ליברפול בבריטניה,הרב אבינועם ציטרון, שעזר בהבאת המידע: "חג השבועות מספק לנו הזדמנות חסרת תקדים. יום מתן תורה המקורי, משה, לבדו על ההר, היה מנותק משאר חלקי העם כדי לקבל את התורה. מצד שני, "ויחן שם ישראל נגד ההר" כאיש אחד בלב אחד. ביחד ולחוד".

"לכן, חשיבות חג השבועות היא שכל אחד מאתנו יהיה משה רבינו לדאוג למוסר האוניברסאלי של התורה וגם להעריך את הפריבילגיה שהיא מעניקה לנו, אפילו כשאנחנו בבית, לאמץ חיים של משמעות ושמחה".

"אצלנו בליברפול", מוסיף הרב, "יש למעלה מ-2000 יהודים ב-3 בתי כנסת. כולם מחכים לחזור ולפתוח את בתי הכנסת עם אישור הרב הראשי, הרב אפרים מירוויס, בעצה אחת עם מומחי הרפואה במדינה".

"בליברפול כיהנו גדולי תורה כדוגמת הרב אונטרמן שלימים היה הרב הראשי לישראל, הרב פליטניק שהיה מגדולי תלמידי החפץ חיים, ועוד".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר