הנגשת התורה

רואים את הקולות: לימוד תורה בשנת 2020

כך מנגישים את לימוד התורה בימינו: לימוד מקוצר של הדף היומי, בשמונה שפות שונות, על ידי רבבות יהודים מכל רחבי העולם • ד"ש מאיראן, היהודים מראוניון והלימוד בכלא (בארץ)

(צילום: Mendy Hechtman/FLASH90)

במעמד מתן תורה, כותבת התורה הקדושה, "וְכָל הָעָם רֹאִים אֶת הַקּוֹלֹות וְאֶת הַלַּפִּידִים וְאֵת קוֹל הַשֹּׁפָר וְאֶת הָהָר עָשֵׁן וַיַּרְא הָעָם וַיָּנֻעוּ וַיַּעַמְדוּ מֵרָחֹק".

ביאורים רבים הובאו מהם הקולות שראו עם ישראל? נדמה, כי בימינו אנו, ניתן להמחיש את ה'קולות הנראים' כיום, "מתן תורה 2020", המאפשר לכל אחד לשבת ולהגות בתורה בכל זמן ועת ובכל דרך ואפשרות.

במהלך השנים האחרונות הודפסו מהדורות רבות של גמרות מבוארות, חוברות שבועיות, עלונים, מנויים לגמרות נוחות עם משלוח חודשי לבית, וכשכבר היה נדמה שאין עוד מה לחדש בהנגשת התורה - הגיע תור המדיה להעלות את המוכנות ובעיקר הזמינות של כל התורה כולה.

כך בין היתר הוקמו אתרי תוכן תורני, כדוגמת 'קול הלשון', תוכנות חיפוש בספרי התלמוד ומאגרי ספרי יהדות מכל הנושאים, עד שבלחיצת כפתור ניתן להגיע לספרים בני מאות שנים אחורה.

ועדיין, ההרגל של הלימוד מתוך הספר, לא עובר ולכאורה גם לא יעבור בקלות, בוודאי לא כשמדובר בלימוד התורה, בו היגיעה והעמל לא יכולות להיות מתוך מסך, שלא נמצא בשימוש בימי שבת וחג.

זה התחיל מהורדת שיעורי תורה לנגנים, עבר להאזנה לקווי תוכן בטלפונים - ומהר מאוד הגיע לכל הפלטפורמות בהם יש תנועת מידע.

הצימאון הרב של ביקוש לשיעורי תורה בשנים האחרונות בא לידי ביטוי בהתפרצות של הפצת תורה במדיות השונות, ובראשם אתר 'כיכר השבת' שתעבורת לומדי התורה לבדם באתר זה, דרך ערוץ 'יהדות' המציע מגוון שיעורי תורה – החל מהדף היומי, דרך שיעורי הלכה ופרשת שבוע ועד סגולות ומאמרים תורניים, עומדת על עשרות אלפים – מדי יום ביומו.

בעבר, בעידן הדיסקים ומערכות השמע, היו נפוצים בעיקר שיחות מוסר וסיפורי חז"ל, אך כיום, ובפרט בעידן האינטרנט, מדובר על כל נושא תורני שהוא.

די במבט קל כאן באתר 'כיכר השבת', כשמידי יום עולים מספר שיעורי 'הדף יומי', הזוכים להאזנה על-ידי רבבות לומדים מידי יום. השיעורים מותאמים לכולם- החל משיעור ארוך ומפורט, דרך שיעור וידאו עם מצגת ועד לשיעור קצר ותמציתי המותאם אף לשמיעת השיעור בנסיעה.

כניסה לערוץ 'יהדות' תוביל אתכם לעשרות אלפי שיעורים מכל הזמנים, מגדולי ישראל בעבר ובהווה, ובכל תוכן שתרצו. תוכן היהדות במגוון גדול כל כך, מאפשר לכולם לנצל את הזמן וגם בזמנים הפנויים - להגות בתורה הקדושה.

כך בסוף השבוע, לקראת שבת קודש, עולים סרטונים מיוחדים ממגוון גדול מאוד של רבנים לכבוד שבת וחג, העוסקים בפרשת השבוע ומכינים את הצופים לקראת שולחן השבת בביתם.

למעשה, ההנגשה הזו, הפכה את שיעורי התורה ברשת לבית מדרש עולמי, הגדול בעולם.

בכדי להבין את היקף התופעה, שוחחנו עם הרב נפתלי וסרמן, המשמש כראש כולל הלכה בפתח תקווה ומגיש את שיעור הדף היומי ב-10 דקות, שיעור שהפך למפעל חייו וזוכה לעשרות אלפי מאזינים.

• איך הכל התחיל?

"במחזור הקודם של הדף היומי, בקרבת סיום מסכת שבת (אחרי חנוכה), נוכחתי לראות שרבים נשרו מהשיעורים ולא בגלל קושי בסוגיה, גם לא בגלל שמגיד השיעור לא מסר להם את הדברים בצורה נאה, אלא ובעיקר כי כשנאלצו להחסיר יום או יומיים, זה גרם להם קושי לחזור לשיעור, ואט אט דחו את חזרתם למסכת הבאה, שגם היא פגשה איתה את החופשה של פסח... ובשלב זה למרבע הצער הסתיים מחזור לימוד הש"ס שלהם.

"הרגשתי אש בוערת, הרגשתי שבידי להחזיר אותם למעגל, השיטה הקלה של מסירת השיעור בצורה סיפורית, הוכיחה את עצמה, ובפסח תשע"ג הפצתי למעגל החברים הקרוב את השיעור הקצר, וכל אחד האזין ליום שהחסיר וניגש בחזרה לשיעור.

"יהודים רבים, שהלכו לשמח חתן וכלה או להשתתף באירועים אחרים, נהנו להשלים בעודם בדרך לאירוע את השיעור ולמחרת לחזור כרגיל לשיעור שלהם. כמו גם רבים אחרים שיצאו לטיול או נתקלו באי אלו עיסוקים, מצאו את הדרך ללמוד באותם ימים את השיעור שמביא להם את כל תוכן הדף".

• במה מיוחד השיעור של הרב משיעורים אחרים שמופצים לרוב?

"המיוחדות של שיעור קצר בדף היומי, הינה בכמה אופנים. ראשית, לאדם הממוצע כיום, עובר במכשיר מידי יום, כמות מידע שבעבר עבר בשנה שלימה, עומס המידע הזה גורם לנו לצרוך רק מה שנחוץ, ובעיקר מה שהכי קצר!

"כדי לסבר את האוזן, סרטון של 3 דקות... נקרא היום ארוך! ובטח ששיעור שמע של חצי שעה הוא כבר דבר שצריך 'למצוא' בשבילו זמן, ולכן הגיתי גם במסגרת שיעורי הגמרא את המתכונת הייחודית הנקראת 'הדף היומי ב-10 דקות'.

"שנית, השפה הקולחת. לאדם הטרוד, שמעוניין ללמוד את הדף לפני או אחרי השיעור, או להשלים שיעור שחסר, וכן לאדם שמאזין לשיעור בנסיעה, בטיול או לאחר יום עבודה, נעים מאוד לשמוע את השיעור כסיפור דברים, ולכן אני מגיש את השיעור בשפה העברית ללא תוספת ארמית, כך לכל אדם, בכל רמה ובכל שעה, יש אפשרות לחפש את הדף הרצוי לו, ופשוט להאזין בקיצור לסיפור שמסכם את הדף".

• למי מתאים שיעור קצר של הדף היומי?

הרב וסרמן מהסס לענות, ולפני שיספר לנו על מגוון השומעים מרחבי העולם, הוא אומר לנו כי "ציבור הלומדים מחולק לשניים, יש את הלומדים בשיעור הקבוע שלהם, ואין מי שלא נצרך להחסיר שיעור מעת לעת, ואותו שיעור, אותם היום-יומיים החסרים, עלולים להפסיק את כל המסכת, ולפעמים להוריד לגמרי מהמסלול, ולכן יהודים רבים נעזרים בשיעור המקוצר במיוחד לימים אלו. ויש את הלומדים שמנצלים את הזמן, בנסיעות, בטיולים, בחדרי המתנה שונים או לחזור על מה שלמדו, וכן גם מגידי שיעור רבים שלומדים את השיעור להיות מוכנים לשיעור".

• לכמה יהודים השיעור המקוצר מגיע?

"האמת, שבצורה הכי פשוטה והכי מחממת את הלב, שיטת חבר מביא חבר! בתחילה השיעורים הועברו במייל, באופן ישן וידני, עד שזה הגיע לכ-15,000 יהודים מידי יום.

"עם הכנסת תוכנת Whatsapp גם למכשירים הכשרים והמסוננים, החל מהפך בבקשת השיעורים. מידי סיום מסכת, נוספו אלפים רבים, וזה היה גם באמצעות כאלו שלמדו 'רק' דף אחד מאותה מסכת, אבל הדף הזה הוא שהחזיק אותם להמשיך ולסיים את כל המסכת!

"מהר מאוד התחילו להגיע פניות של יהודים מרחבי העולם, אם באנגלית ואם באידיש, אם בצרפתית ואם בספרדית. וכך התחלתי בחיפוש של מגידי שיעור ולהתחדד יחד איתם בדגש על שיעור הגמרא בשפתם וללא תוספות מעבר לתרגום הגמרא באופן המבואר והנעים".

"כיום", מציין הרב וסרמן, "השיעור מופץ בשמונה שפות - עברית, אידיש, אנגלית, צרפתית, ספרדית, רוסית, איטלקית, פרסית, מתוכן, את השפות המושמעות ביותר בעולם, מעלים מידי יום באתר כיכר השבת".

• כיום, מהיכן שומעים את השיעור?

"בסייעתא דשמיא גדולה ובתודה להשי"ת, מגידי השיעור בשפות השונות, עשו מהפכה בהפצת תורה במדינות רבות. יש כמובן את המדינות המפותחות, אותן אנו מכירים ועליהן אנו שומעים מידי יום, אבל יש מקומות שבשל קוטנן אפילו לא ידעתי שיש שם יהודים ובטח כאלו שלומדים גמרא".

הרב וסרמן מספר לנו על "ניסיון ההפיכה בוונצואלה, שאירע בשנה שעברה, בגינו נשארו שם כולם במשך שבועות רבים בבתים, וימים רבים מתוכן היו ללא חשמל, כשהשיעור שלנו בספרדית, היה עוגן נפלא להמשכיות התורה אצל מאות הלומדים המחוברים לקבוצות שלנו".

"מקרה נוסף מאירן", הוא מספר, "לפני כחצי שנה, מעט לפני חנוכה, עקב הפגנות רבות, כיבו שם את האינטרנט ל-10 ימים! ציבור הלומדים שלנו בשיעור בפרסית, מאוד מחובר לשיעור ואף שואלים הרבה בתוכן הלימוד את הרבנים המלווים את הקבוצות (כמו בכל שפה), ובעצם, נבצר ממני לדעת מהם באותן הימים.

"בשל ההתעניינות הרבה, הקמתי עבורם קו טלפוני וע"י הודעת SMS (לא מישראל כמובן) שלחתי להם את מספר החיוג הפנימי שלהם לשמיעת השיעור, והופתעתי לראות קרוב ל-200 שיחות מידי יום אל קו התוכן שהקמנו. לימים, כשהם חוברו שוב לרשת, הם סיפרו כמה זה הועיל להם והיה הלימוד היחידי שלהם.

"כך גם בימי הקורונה, שפגעה קשה באירן ואף בציבור היהודי שם, השיעורים הקיימים בוטלו והקבוצות שלנו הפכו למבוקשות ביותר. בכלל, ימי הקורונה היו עדנה לשיעורי התורה ברשת, אלפי יהודים הצטרפו לקבוצות הלימוד מכל העולם".

• עד איראן. יש עוד מקומות מעניינים?

"שמעתם על אי בשם ראוניון? אז אספר לכם, שגם אם תרשמו במנועי החיפוש את השם הזה, תצטרכו להגדיל ולהגדיל עד שתראו משהו קטן... מדובר באי בשליטה צרפתית הממוקם באוקיינוס ההודי, 700 ק"מ מהאי הגדול מדגסקר, 1300 ק"מ מזרחית לדרום אפריקה, האי הזה גם לי לא היה ידוע, עד שפנו אלי משם קבוצה של דוברי צרפתית לאחר שמגיד השיעור שלהם נאלץ לצאת לשבוע, וביקש שנחבר את קבוצתו לשיעור בצרפתית".

• היכן הרגשת שהשיעורים שלך הם פורצי דרך?

"לפני מספר חודשים, הוזמנתי לסיום מסכת באחד מבתי הכלא, ונוכחתי לראות יהודי שבקיא היטב במסכת שסיים, ולהפתעתי סיפר שרב בית הכלא שלו מעביר להם באופן פנימי את השיעור וכך הוא בלע עוד ועוד דפים.

"מקרה דומה קרה לי עת שהוזמנתי לסיום מסכת בבניין הסינמה סיטי בירושלים, ביררתי היטב מי המזמין ומי יהיו החברים, וכשהגעתי שפשפתי עיניי שוב ושוב, היהודי שלפני, הלבוש באופן הכי רחוק שיכולתי לחשוב שישקע בלימוד ובהוויות הגמרא, ובתוספת לכך הוא בקיא יותר בשפה האמהרית, סיים מסכת בזכות השיעור, והסביר לחברים שלו, שמדובר בשיעור קצר ובעברית בלבד, יותר מזה כבר אין לאף אחד תירוץ שלא להצטרף, וקרא לכולם להתחיל יחד במסכת שהתחלנו אז, ולשמחתי בסיום הבא כבר היו יותר ממניין מחבריו המסיימים.

"יהודי אחר, שלח לי הודעת שאלה בגמרא כשלפי המספר שלו, הבחנתי שהוא מאמריקה, והזמן היה מוצאי יו"ט ראשון של שבועות (תשע"ח), המתנתי מלהגיב לו עד שיהיה אצלו זמן חול, ושאלתי אותו אם הוא בארץ ע"מ לדון לכף זכות בשמירת החג שלו, והלה השיב לי שהוא סר מהדרך לפני שנים רבות, אבל כשהגיעה אליו ידיעה על השיעור שלי, הוא נהנה מאוד לחזור שנים לאחור, ואף נזכר בשאלות ששאל מרבותיו, וכולי תקווה שהמאור שבה, החזירו למוטב".

• מה הלאה?

"הקמת בוט להשגת כל קבצי הש"ס, כך שבכל רגע נתון כל אחד בכל מקום יוכל למצוא איזה דף שהוא רוצה. זו מהפכה, להנגיש לכל יהודי, בכל שעה ובכל מקום, את השיעור שהוא מעוניין לשמוע".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר