על שולחן הניתוחים

האם תמיד צריך לדחוף עוד גימיק? / ביקורת

מבקר המוזיקה של 'כיכר השבת', נתנאל לייפר, בטור ביקורת הסינגלים השבועי שלו. והפעם עולים על "שולחן הניתוחים" הלהיט החדש של נמואל, הגימיק של איתן כהן ועוד (מגזין)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(גרפיקה: דבורה נוסבכר)

שיר התפילה החדש של 'נמואל' - "אלוקים" הוא להיט פופ מהסוג שכיף לשמוע. נמואל שכולנו כבר מכירים את יכולותיו הווקאליות המשובחות מפציע הפעם גם עם לחן קליט ומלודי ועיבוד אלקטרוני נעים ומאוורר באדיבות הצמד אלי קליין ואיצי ברי.

כמי שהביע לא פעם ביקורת על כותבת המילים מירי ישראלי, אני שמח הפעם לציין לטובה, את הטקסט שאף שאינו "בלתי נשכח" הוא בהחלט ברמה מספקת שנעים לשמוע מבלי להרגיש שמדובר בטקסט שכתב אמריקאי עם אוצר מילים הפחות ממספר האצבעות שלי (ידיים בלי אצבעות הרגליים...).

לשיר מצורף גם קליפ יפיפה שלמרות כל הכחשותיו של נמואל, מושפע קשות מהקליפ 'ויקיפדיה' של חנן בן ארי. את הקליפ עשה מנהל המופע של בן ארי, יעקב אסרף, והתוצאה בהחלט כיפית לעין ומעבירה את המסר בצורה טובה.

לנוכח כל התשבחות לשיר, אני חייב גם לציין 15 שניות מיותרות במיוחד במהלכו, כאלה שהייתי מוותר עליהן בשמחה רבה ואפילו בריקודים. לשיר מצורף קטע מעבר בסגנון הראפ, אותו מבצע נמואל בעצמו בצורה שמבהירה מעל לכל ספק, ולא היה ספק גם קודם לכן, שנמואל אינו ראפר. גם אם הוחלט לבצע קטע ראפ, ניתן היה להביא ראפר אורח שיבצע את הקטע וייתן אפילו עניין נוסף לשיר (נתתי אחלה רעיון לרמיקס?) בצורה העכשווית זה פשוט נשמע לא זורם, המילים נתקעות והראפ באופן כללי חסר כל חן, דבר שמזכיר כי לא תמיד צריך להוסיף עוד גימיק על שיר שכבר עובד מצוין מאד בלעדיו.

למרות הביקורת, נמואל מוכיח שוב שהוא יודע ליצור להיטים ויש לי תחושה חזקה ש"אלוקים" יהפוך לאחד שכזה.

ניפול נקום בלי הגימיק יש פה כלום?

ואם כבר בגימיקים עסקינן, אי אפשר להתעלם מהגימיק של השבוע, הסינגל החדש של איתן כהן שזכה לתשומת לב לא מועטה בעיקר בגלל קליפ הגימיק שלו.

השיר עצמו נחמד בהחלט, הלחן (המקפיץ) והמילים (הבנאליות) של איתי עמרן המצוין, שכתב בשנים האחרונות לא מעט שירים מעניינים לעצמו ולאחרים, אלא שלא מדובר פה במשהו שיעצור את נשמתנו ויגרום לי להכריז כי זהו להיט השנה. ככל הנראה כדי להוסיף פלפל לתבשיל הכללי רקח היח"צן יוסי לחיאני קליפ גימיקי להפליא בו נראה כהן על רקע עמוד וואטסאפ אליו נשלח "הלחן" כהודעה של איתי עמרן עצמו ובהמשך במהלך השיר כולו נכנסות אליו "הודעות" עם שבחים על השיר עצמו על ידי אנשי תקשורת שונים.

כגילוי נאות אציין, כי גם אני התבקשתי לכתוב תגובה לשיר וסירבתי בנימוס (או שלא) יש משהו לא נכון בעיניי בחלוקת שבחים לשיר שעוד לא יצא כשהמשבחים ברובם עושים זאת לקידום עצמי שלהם במקביל. אין ספק שמדובר בגימיק נחמד שבטוח גרם לאנשים רבים לחכות לראות מי עוד "משבח" את השיר ו"על הדרך" הם שמעו את השיר, וגם להכניס את השיר הזה למדור הביקורת שלי... אך התחושה היא שכאשר הקליפ רק נועד להשמיע על הדרך את השיר זהו סיכון שלא יודע אם נכון לקחת אותו.

כהן יצטרך להוכיח בשיר הבא שלו שהוא יותר מסתם גימיק ששר ליד קליפ, וככל שההצלחה של הקליפ תגדל כך תגדל איתה גם חובת ההוכחה שלו. אני פה אחכה בסקרנות לראות מה יקרה איתו.

"צדיק כתמר" - ככה עושים קאברים!

להצליח לקחת שיר שנכתב לפני יותר מ-120 שנה ולבצע אותו בצורה כיפית להאזנה בשנת 2020 זו משימה לא פשוטה שלעתים דורשת גאונות רבה יותר מיצירת יצירה חדשה. הביצוע של האחים פורטנוי ל'צדיק כתמר' שהלחין לואיס לבנדובסקי הוא פשוט גאוני וייחודי ומוציא את היצירה מעולם החזנות בו התחבאה שנים רבות כל כך אל הציבור הרחב שיוכל להתחבר אליה כעת.

הביצוע הוא חלק מפרויקט השבת שלהם, בו מבצעים השניים את שירי השבת עליהם גדלו בבית אביהם, רב קהילה במנצ'סטר שבבריטניה. האח מנדי סיפר כי הקליט את השיר לראשונה כילד, כאשר אביו לקח אותו ואת אחיו שרולי לאולפן כדי להקליט את שירי השבת עבור בני הקהילה שיכירו אותם בבית הכנסת.

הביצוע הפולקי של הפורטנוי'ס ליצירה הקלאסית הכבדה מחד אך המז'ורית והמלודית מאידך, הוא תענוג עילאי, עמוק במיוחד, שאני ממליץ לכל מי שקורא לעצמו חובב מוזיקה. בשביל דברים כאלה המציאו את הקאבר!

אריאל כהן - "תבקש תבקש"

אני שומע שירים חדשים רבים מידי יום, מעטים תופסים את אוזניי כבר משמיעה ראשונה, אחד מהם שעשה את זה השבוע הוא "תבקש תבקש" של אריאל כהן. אמן חדש יחסית בעל קול קטיפתי ומיוחד.

כהן כתב והלחין את שירו בעצמו כשעל העיבוד וההפקה המוזיקלית הופקדו טל רונן ובנואה נחייסי. שימו אוזן עדיף שתיים..

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר