האיר פני המזרח

אלו הישיבות הספרדיות החדשות שנפתחו בירושלים

עונת הרישום לישיבות גדולות כבר בפתח, עולם הישיבות הספרדיות מתפתח במיוחד בשנים האחרונות ורק בשנה האחרונה נפתחו בירושלים שלוש ישיבות חדשות (חרדים)

מישאל לוי | כיכר השבת |
היכל ישיבת 'שער התלמוד' שנפתחה השנה (צילום: ללא קרדיט באדיבות המצלם)

בחורי ישיבה ספרדים רבים מבכרים בשנים האחרונות את עולם הישיבות הספרדיות המתפתח מידי שנה על פני ישיבות אשכנזיות. התופעה ניזונה, בין היתר, ממספר התלמידים הספרדיים שגדל מידי שנה, כך שרבים יותר אינם מוצאים עצמם בישיבות האשכנזיות, בהן מתקבלת כמות מוגבלת מראש של תלמידים ספרדים.

ר''מ באחד הישיבות הגדולות אומר לכיכר השבת, כי העובדה שבעשורים האחרונים נפתחו גם תלמודי תורה ספרדיים מצוינים מזינה אף היא את התופעה. מאחר שכאשר תלמידי הת''תים הספרדיים מגיעים לעולם הישיבות הם כבר רגילים מראש לעולם התורה הספרדי בו פרחו.

נקודה מעניינת נוספת. בשנים האחרונות, יותר ויותר רמי"ם בישיבות הספרדיות הם ספרדים, מה שלא היה בעבר. אחד הרשמים העוסק בתחום טוען, כי אף הבחורים דורשים זאת מראשי הישיבות. וכי יש בדבר זה לעודד את הבחורים הספרדים, שבעתיד יכהנו אף הם במשרה תורנית בעולם הישיבות בו גדלו.

על רקע מגמה זו נוצרה תופעה מעניינת של פתיחת ישיבות ספרדיות רבות רק בשנים האחרונות ממש, אשר חלקן הצליחו מאוד. כגון: ישיבת 'יסודות התורה' בתל אביב שהתפלגה מישיבת 'יסודות זיאת', ועומדת בראשות הגר"צ לב ; ישיבת 'באר התלמוד' - סניף נתיבות; ישיבת 'אש התלמוד' שנפתחה לפני כמה שנים והצליחה בסגנונה; וכן ישיבת 'אוהל יוסף' [הנקראת כיום 'אוצרות יוסף' - התמזגות בינה לבין אוצרות התורה בבני ברק, בגלל בעיות כלכליות] ישיבת הרב ויזמן בבני ברק ועוד.

רק בשנה שעברה נפתחו שלוש ישיבות גדולות בירושלים שהרישום בהן הצליח ולדברי הרשמים הביקוש אליהן גדול מאד.

הבולטת שבהן היא ישיבת "שער התלמוד", אשר שוכנת בגבעת שאול בראשות הגאון רבי יוסף בן עמרם, והגאון רבי אפרים רוב מראשי ישבת מיר ברכפלד, תלמידו של ר' נחום פרצוביץ' ומי שהוציא את תורת רבו לאור. יחד עם צוות הרמי"ם הגאונים הגר"א חדד והגר"י אלקיס והגר"מ בוזו. בשנה הבאה יתווסף לצוות הישיבה, הגר"פ כהן מראשי ישיבת 'דבי אליהו' לשעבר.

דרכה של הישיבה בהקפדה מבחינת ירא"ש ופגעי הזמן, והרמה הלימודית בה נחשבת לגבוהה. לדברי הרשמים העוסקים בתחום, הביקוש לישיבה השנה גדול.

למרות הקושי הכלכלי שמקיף את כלל עולם התורה בשל הקורונה שפגעה בנדיבים רבים, דבר שגרם להרבה ישיבות לצמצם את מספר הבחורים שיתקבלו לשנה הבאה, לדברי גורמים בישיבה ב'שער התלמוד' יקבלו השנה לשיעור א' מעל חמישים בחורים.

ישיבה נוספת שנפתחה בשנה האחרונה - "תורת אברהם" בראשות הגאון הרב זאדה, אשר היה מבכירי הרמי"ם בישיבת באר יצחק של הרב טופיק לשעבר, יחד עם צוות רמי"ם חשוב בניהולו של הרב שאלתיאל, אשר שוכנת אף היא בגבעת שאול בבניין ישיבת פרשבורג.

לדברי הרשמים עימם שוחחנו, הישיבה הצליחה מאוד השנה, ומתעתדת להרחיב את שורותיה גם לקראת השנה הבאה.

כמו כן, נפתחה השנה ישיבת "אורחות התלמוד" של הרב אהרונוב אשר נמצאת בשכונת רמת אשכול ופונה יותר לבחורים בסגנון ישיבתי ספרדי. הישיבה הצליחה אף היא בהעמדת תלמידים ובני תורה ורבים בעולם התורה הספרדי מוצאים בה מקום שתואם לרוחם.

כמו כן, נפתחו השנה כמה ישיבות לבני הקיבוץ שאף הן נוחלות הצלחה מרובה והבולטת שבהם בראשות הגר"י כהן.

תנופת הישיבות הספרדיות החדשות לא נעצרת ובשנה הבאה צפויה להיפתח ישיבה חדשה של הגר"ד אברהם, שאמורה להיקרא על שמו של חמיו הגאון הגדול רבי אליהו בקשי דורון זצ"ל.

ניתן להעריך, כי לולי נזקי הקורונה היו נפתחות בשנת הלימודים הקרובה ישיבות ספרדיות נוספות, אך גם כעת מדובר בתנופה משמעותית שמגדילה ומעצימה את עולם התורה הספרדי.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר