תביעות פיצויים

האלימות המשטרתית מגיעה לבית המשפט

אלימות השוטרים כנגד חרדים עלתה לכותרות בתקופה האחרונה עם כמה תיעודים מזעזעים, מסתבר שבחלק מהמקרים ניתן להגיע גם לביהמ"ש עם תביעות פינוי (משטרה)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
מעצרו של הנער רוזנברג שהסעירה את הציבור החרדי (צילום: באדיבות המצלם)

אלימות המשטרה נגד הציבור החרדי איננה דבר חדש, אך לאחרונה ישנה תחושה כי האלימות חצתה כל גבול. במספר סרטונים שהופצו ברשתות נראו פעם אחר פעם שוטרי משטרת ישראל מתעללים באזרחים מן השורה, שכל חטאם הוא שחבשו כיפה שחורה.

גינויים רבים הופרחו לאוויר. חלק מהשוטרים האלימים אף הושעו והשר לביטחון הפנים הוציא הבהרה בפוסט ארוך בפייסבוק. אך לטענת עורכי דין רבים הפתרון המלא לתופעה יהיה כאשר כל שוטר אלים ידע שהוא חשוף לתביעה אזרחית, שתהיה מוגשת נגדו באופן אישי.

כך נהג למשל ח', צעיר מאזור המרכז, שרכב על אופניו לפני כשנתיים, כשלפתע שוטר סימן לו לעצור. ח' לא הספיק לבלום בזמן, והשוטר שרצה לתפוס אותו בכל מחיר הדף אותו תוך כדי נסיעה. ח' נחבט באופנוע בצד הדרך ונפצע. "צעקתי, לא יכולתי לנשום", סיפר. "חשבתי שאני מאבד שליטה על עצמי, הרגשתי חסר אונים. הכניסו לי צינור, היה לי חור בריאה וניקזו לי אותה. צלעות שבורות". לפני כשבועיים הגיש ח', באמצעות עורכי דינו שי סולטן ואיתן סבג, תביעה נגד משטרת ישראל.

תיעוד המקרה

"לתובע נקבעו 10% נכות כתוצאה מאירוע התקיפה, וזאת מעביר לנזקים נפשיים אשר עדיין לא התגבשו", נמסר מפירמת עורכי הדין שי סולטן. "הגשנו תביעה נגד משטרת ישראל בגין רשלנות שוטריה בעבודתם. חוק צריך לכבד, ולא משנה מי אתה ומה תפקידך. משרדנו יפעל בכל האמצעים העומדים לרשותו להשגת פיצוי מקסימלי לתובע, על מנת שיוכל להשתקם מאירוע התקיפה החמור אשר הותיר בו חותם וזיכרון לכל חייו. מצופה ממשטרת ישראל שתפעל להדריך את שוטריה ולהסביר להם שאלימות פיזית היא המוצא האחרון לעצירת אזרחים, קל וחומר כאשר מדובר באזרח תמים שלא ביצע שום פשע אלא רכב על אופניים".

מקרה נוסף הוא של ג', אזרח חו"ל, שנשלח על ידי הוריו לישיבה בירושלים על מנת ללמוד תורה ולהתחיל בפגישות השידוכים. זמן לא רב לאחר שהתחיל את לימודיו נקלע ג' להפגנה כעובר אורח. שוטרת עצרה אותו בטענה כי נקט באלימות כלפי שוטרים, ובהארכת מעצרו טענו שני שוטרים נוספים כי ראו את ג' זורק אבן.

השופט האריך את מעצרו של ג' והחרים את דרכונו, וגם כששוחרר לאחר מספר ימים דרכונו לא הוחזר וג' לא יכול היה לצאת מהארץ. רק לאחר הליך משפטי של כשנה וחצי זוכה ג' זיכוי מלא, לאחר שבית המשפט קבע כי השוטרים שיקרו. ג' סבל מפוסט-טראומה בעקבות מעצר השווא, והגיש תביעה באמצעות עו"ד ברק קדם נגד משטרת ישראל ונגד השוטרים שהעידו עליו עדות שקר.

"הדבר הנכון לעשות במקרה של אלימות משטרתית הוא להגיש תביעה כספית", אומר עו"ד ברק קדם. "התביעה הוגשה הן נגד המדינה, כיוון שהיא המעסיקה של השוטרים, והן נגד השוטרים האלימים עצמם. כל אלימות משטרתית יוצרת נזק. לפעמים הנזק הוא רק הכאב והסבל שהיו ברגעי התקיפה, אבל לפעמים מדובר על נזק גדול הרבה יותר – נזק קבוע. זה יכול להיות נזק גוף קבוע, אבל זה גם יכול להיות נזק נפשי קבוע. יש אנשים שסוחבים איתם טראומות לכל החיים כתוצאה מאלימות משטרתית. יש כאלה שחווים סיוטים בלילה, ויש שנופלים לדיכאון או מאבדים את האמון בבני אדם. לא יעלה על הדעת שהמוכה יישא בנזק לבד. אלו שפגעו בו צריכים לשלם".

תיעוד חלק מהאלימות המשטרתית בפתח תקווה

כך גם ל' מפתח תקווה, שישב לתומו על אופנוע כאשר שוטרים ניגשו אליו וביקשו את רישיונו. לפני שהספיק ל' להוציא את רישיון הנהיגה מכיסו, הפילו אותו השוטרים מהאופנוע וריתקו אותו לרצפה. ל' שבר את ידו, ונחבל קשות באגן הירכיים, בעמוד השדרה ובגפיים. בשבוע שעבר הגיש ל' באמצעות עו"ד יוליה שנקר תביעה נגד משטרת ישראל ונגד השוטרים האלימים.

"אלימות המשטרה הפכה לתופעה מטרידה", אמרה עו"ד יוליה שנקר ל'כיכר השבת'. "רק בימים האחרונים נחשפנו למספר סרטוני אלימות שבהם מעורבים שוטרים. חשוב להבין כי שימוש המשטרה והשוטרים בכוח, חייב להיות במידה ובשכל. לצערי הפתרון היחיד נגד שוטרים אלימים הוא תביעה אזרחית אישית מולם, במקביל לתביעה נגד משטרת ישראל. כאשר השוטרים ידעו כי הם חשופים לתשלום פיצויים לקורבנותיהם, יחשבו שוב לפני הפעלת כוח בלתי ראוי ונקיטה באלימות מיותרת".

במשטרת ישראל בחרו בתגובתם להתייחס לאתר ולא לגופו של עניין. וזו תגובתם: "צר לנו על בחירת האתר להכפיש ולהכליל למעלה משלושים אלף שוטרים ושוטרות הפועלים מדי יום ושעה למען כל אזרחי ישראל. הסמכות לשימוש בכוח הינה אחת מהסמכויות הניתנות לשוטרים מכוח החוק לביצוע תפקידם והשימוש בה נעשה במשורה ובמקרים המתאימים. במקרים שבהם קיימת חריגה מסמכות השימוש בכוח, הנושא נבדק ומטופל ע"י הגורמים המוסמכים לכך בתוך המשטרה ומחוצה לה (ע"י מח"ש). לצערנו האתר בוחר פעם אחר פעם להבליט רק מקרים אלו ולהכפיש את השוטרים ואת המשטרה, ולא לעסוק באלפי אירועים מדי שנה בהם שוטרים מותקפים בעת ביצוע תפקידם, במפגש אקראי עם חשוד ברחוב, בהפרות סדר אלימות, במאבק בפשיעה החמורה, באירועי טרור ועוד".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר