5 יתרונות שיש לגינון (חוץ מחצר מלאה בפרחים מדהימים)

הידעתם שגינון שורף הרבה קלוריות? או שריח האדמה מעלה את רמות הסרוטונין? או ששתילת פרחים מרגיעה פלאים? המשיכו לקרוא על היתרונות הללו ועוד כמה מעלות מדהימות שיש לגינון (בבית)

יעל קלצקין | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

היי, אתם, אלו שמתרווחים על הספה וצופים בסרטונים מרחבי הרשת. הניחו את הטלפון והרימו את המגרפה, כיוון שהתעסקות אמיתית טובה לכם יותר מאשר להתקומם על שוטרים שנוהגים באלימות. הידעתם שגינון שורף יותר קלוריות מהליכה? או שריח האדמה מעלה את רמות הסרוטונין? או ששתילת פרחים יכולה להרגיע פלאים? המשיכו לקרוא על יתרונות אלה ועוד כמה מעלות מדהימות שיש לגינון.

1. גינון שורף קלוריות

גינון קל ועבודות חצר גורמים לגופכם לשרוף בערך 330 קלוריות בשעה, לפי ה-CDC והם ממוקמים ממש בין הליכה לריצה. זה כנראה לא נתון מפתיע במיוחד: כל מי שאי פעם ניכש עשבים שוטים ועיבד את האדמה יודע כמה קל להזיע בעקבות כך (וכמה הוא חש את זרועותיו ורגליו למחרת).

(צילום: שאטרסטוק)

אבל בשונה מהליכה וריצה, גינון הוא גם אמנות יצירתית, מוסיף הגנן דייוויד דומוני, כך שהוא גם מאפשר לנו לבטא את עצמנו וביקור בחדר הכושר לא עושה זאת. ומכיוון שדמכם זורם בקצב מואץ כשאתם חופרים בעפר, כל האימון הזה יוסיף בריאות ללב ולכלי הדם. ווין, ווין, ווין.

2. גינון יכול לעזור להפחית חרדה ודיכאון

גינון כבר מזמן קשור להפחתת מתח, חרדה ודיכאון, אבל האם שמעתם פעם על טיפול בגינון? הוא נחקר מאז המאה ה-19 והיה פופולרי בשנות הארבעים והשבעים של המאה ה-19 כששימש לשיקום פצועי מלחמה. "כיום, הטיפול בגינון מתקבל כצורה תרפויטית מועילה ויעילה", מתאר האיגוד האמריקאי לטיפול בגינון באתר האינטרנט שלו. "השימוש בו נרחב במגוון מסגרות שיקומיות, מקצועיות וקהילתיות".

איך זה עובד? "מבחינה מדעית, ישנן עדויות המצביעות על כך שיש שני מצבי תשומת לב עיקריים", אומר דומוני. "תשומת לב ממוקדת - אנחנו משתמשים בה כשאנחנו עובדים - וקסם - אנחנו משתמשים בו כשאנחנו לוקחים חלק בתחביבים כמו גינון.

בתיאוריה זו, תשומת לב מרוכזת מדי יכולה להוביל ללחץ והקסם ממלא תפקיד בהחזרת תשומת הלב והקלה על אותה תחושה חרדתית שאנו חווים כאשר אנו נתונים בלחץ יתר, או מרגישים שאיננו מסוגלים להתמודד". אז מסתבר שהתרופה הטובה ביותר ליום קשה בעבודה היא לא גלידה, אלא גינון. רשמנו לפנינו.

3. אדמה היא מאיץ מצב רוח טבעי

מחקר משנת 2007 שפורסם ב-"Neuroscience" מצא כי M. vaccae, חיידק שנמצא באדמה, הפעיל נוירונים המשחררים סרוטונין במוח בעת הרחתה. (ולא, אינכם צריכים להדביק את אפכם לקרקע או לשאוף טונות עפר כדי להשיג את האפקט הזה - פשוט טיילו בטבע או הסתובבו בגינה שלכם.)

(צילום: שאטרסטוק)

4. גינון יעלה את רמות הוויטמין D שלכם

האם ידעתם שליותר מ-40 אחוז מהמבוגרים האמריקאים יש מחסור בוויטמין D? גינון במשך כחצי שעה ביום, שלוש פעמים בשבוע, יעזור לכם להשיג מספיק שמש בכדי לשמור על רמות וויטמין D תקינות. והיתרונות גדולים אף יותר: על ידי קבלת מספיק ויטמין D, תפחיתו את הסיכון שלכם לאוסטאופורוזיס, סרטן, דיכאון וחולשת שרירים. רק אל תשכחו למרוח קרם הגנה.

5. גינון עוזר להישאר מודעים ונוכחים

יש משהו מדיטטיבי להפליא בגינון, עם המשימות הפשוטות והחוזרות על עצמן, השקט והשלווה והסביבה היפה. וכמו שגורו הגנים ג'ו למל, משתף בפודקאסט שלו, גינון הפך עבורו לחוויה מאד חיובית וממקדת. "כשאני מטפל בצמחיה שלי, אני רוצה לשמוע את הציפורים. אני לא רוצה לשמוע שום דבר אחר. זה זמן שקט ואני מתענג עליו. הוא קדוש עבורי", הוא אומר.

(צילום: שאטרסטוק)

אז בפעם הבאה שתשקו את הוורדים שלכם, התמקדו בחיבור לאדמה, לטבע ולקהילה שלכם. אהה, אנחנו כבר מרגישים טוב יותר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר