החוקר מסביר

מדוע בישראל יש מספר נדבקים גבוה ומספר נפטרים נמוך || טור

מדוע בישראל יש מספר נדבקים גבוה בקורונה, למה מספר החולים הקשים הוא גבוה יחסית ביחס למדינות אחרות ואיך יכול להיות שמספר הנפטרים נמוך באופן משמעותי. טור (ארץ)

עדן דרוקמן-רפאלי | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

עדן דרוקמן-רפאלי, אסף את נתוני הקורונה בעולם החל מחודש ינואר, כעת הוא נותן סיכום מסודר על מספר דברים חשובים ונותן סיכום על מצבה היחסי של ישראל בהשוואה למדינות המפותחות.

• מדוע ישראל מדורגת בין המדינות עם הכי הרבה נדבקים למיליון בעולם

• מדוע ישראל במקום הראשון בבדיקות שביצעה השבוע למיליון מבין המדינות המפותחות.

• מספר החולים קשה בישראל למיליון הוא מבין הגבוהים במדינות המפותחות.

• הבשורה הטובה - אחוז התמותה בישראל הוא הנמוך ביותר מבין המדינות המפותחות.

מספר הנדבקים למיליון בישראל מבין הגבוהים בעולם

מספר הנדבקים המאומתים למיליון: בישראל 59,475 נדבקים מאומתים, ב-3 חודשים האחרונים המספר הוכפל פי 3.8.
ביחס למיליון תושבים - בישראל 6,871 נדבקים למיליון. מצבן של 30 מדינות מפותחות טוב משלנו ורק 3 מדינות מפותחות במצב קשה משלנו: שוודיה, ארה"ב וצ'ילה.

ב-3 חודשים האחרונים ישראל התדרדרה ביחס למדינות המפותחות מהמקום ה-22 במיעוט נדבקים למקום ה-31. אך ביחס לשאר העולם שמרה ישראל על מקומה ה-142 מתוך 157.

מספר הנדבקים אינו נותן לנו אומדן על היקף סיכון ההדבקה במדינה, בסקירות הקודמות פניתי למספר הנשאים הפעילים (נקראים ע"י משרד הבריאות לטעמי באופן שגוי – "חולים פעילים").

הטבלה שהכין דרוקמן רפאלי

ואולם במדינות שונות בעולם הפסיקו לפרסם את נתוני המחלימים (ספרד, שוודיה, הולנד ואנגליה). ולכן מדד זה כבר אינו רלוונטי, לכן ניתן יותר ללמוד על היקף ההדבקה מנתוני הנדבקים בשבוע האחרון בלבד, במדד זה מצבה של ישראל רע אף יותר:

בישראל נדבקו השבוע 12,929 אנשים, שהם 1,494 נדבקים למיליון, מבחינת היקף ההדבקה השבועית מצבה של ישראל הורע קלות, והיא יורדת למקום ה-33 מבין 34 המדינות המפותחות (ובעולם למקום 153 מתוך 157).

הפילוח של דרוקמן רפאלי

ישראל במקום הראשון בבדיקות שביצעה השבוע למיליון מבין המדינות המפותחות

מדדי הנדבקים מושפעים מאוד ממדיניות הבדיקות, לכן לפני שנבהלים מהם עלינו לבדוק כמה בודקים בישראל. בישראל ביצעו עד היום 1,597,269 בדיקות, שהם 184,537 בדיקות למיליון תושבים, דבר המציב אותה במקום ה-3 ביחס למדינות המפותחות (מעליה רק דנמרק ואנגליה), ובמקום ה-6 ביחס ל-142 מדינות בעולם שמעבירות דיווחים על מספר הבדיקות.

כשבודקים את מספר הבדיקות שישראל עשתה בשבוע האחרון בלבד, ישראל עולה למקום הראשון מבין המדינות המפותחות. כלומר ישראל בודקת המון, ביחס למיליון, אפילו יותר מארה"ב שביצעה כמעט 52 מיליון בדיקות ורק השבוע מעל 6 מיליון בדיקות.

מספר החולים קשה בישראל למיליון הוא מבין הגבוהים במדינות המפותחות

אחד המדדים היחידים שאינו מושפע ישירות ממדיניות הבדיקות והגדרת המחלימים, הוא מספר החולים קשה. כדי להגיע לתמונה מדויקת יותר, הוספתי למדד את מספר המתים בשבעת הימים האחרונים (כלומר אלו שהשתייכו לקבוצת החולים קשה/אנוש לאחרונה).

יצוין כי מדד זה אינו משקף תחלואה עדכנית אלא כזו שהחלה לפני כשבוע (הזמן המינימלי שחולף מהדבקה ועד התדרדרות) ונמשכה לעיתים מספר שבועות.

הנאום של נתניהו ביום חמישי האחרון

בישראל 308 חולים במצב קשה ואנוש, ו-61 מתו בשבוע האחרון (כלומר 369 סה"כ), המהווים 43 חולים קשה למיליון. מבחינת מספר החולים קשה, ישראל נמצאת במקום ה-30 מתוך 34 המדינות המפותחות.

המשמעות: 29 מדינות במצב טוב מאיתנו בנקודת זמן זו, ו-4 במצב קשה מאיתנו (קנדה, מקסיקו, ארה"ב וצ'ילה). בהשוואה לכל מדינות העולם מקומנו 142 מתוך 157.

הבשורה הטובה - אחוז התמותה בישראל הוא הנמוך ביותר

הבשורה הטובה היא בשיעורי התמותה מעניקים לנו אומדן לא רק על חומרת המגיפה, היכולת לבודד את האוכלוסיות הנמצאות בסיכון ויכולת ההתמודדות של מערכת הבריאות. בישראל 448 מתים, שהם 52 מתים למיליון, במדד זה ישראל מדורגת במקום ה-12 מבין 34.

העמקה בנתונים מציגה תמונה טובה יותר: אחוז התמותה בישראל עומד על 0.8%, מדובר באחוז הנמוך ביותר ביחס לכל המדינות המפותחות. לשם השוואה, אחוז התמותה העולמי, עומד על 4%, ובאירופה 9.6%. בכמה מדינות באירופה (בלגיה, אנגליה וצרפת) שיעור התמותה גבוה מ-15%.

בעוד מספר הנדבקים בעולם חצה את ה-15 מיליון, כאשר 1.8 מיליון מתוכם רק השבוע. ומספר המתים בעולם נושק ל-640 אלף כשמתוכם מעל 45 אלף מתים בשבוע האחרון.

יש לזכור כי כל אלו מושפעים מההגדרות של כמה בודקים במדינה, מי נחשב לחולה קשה, וכן השאלה שצפה לאחרונה - האם מוות של אדם בתאונת דרכים כשהוא נשא קורונה יחשב למניין המתים מקורונה? כל אלו צריכים להילקח בחשבון בטרם נבהלים מהנתונים שהצגתי שהם אך ורק סקירה סטטיסטית.

האותיות הקטנות: ההשוואה של מדינות מפותחות/בעולם היא רק ביחס למדינות שבהן מעל מיליון תושבים; הכוונה במדינות מפותחות למדינות ה-OECD בלבד. מועד בדיקת הנתונים: יום שישי 24/7/20 בשעה 18:11, והבדיקה השבועית נעשתה ביחס לנתונים של יום שישי שעבר 17/7/20 בשעה 15:45. הסקירה של לפני 3 חודשים נערכה בערב יום העצמאות 27/4/20.

**הכותב לקח חלק בקבינט האזרחי (זה שקם לפני הקבינט של בנט). לפני עידן הקורונה היה מרצה למתמטיקה ומדריך טיולים בעולם (בעיקר סין, איטליה וספרד), כיום מנכ"ל לשכת הקבלנים בישראל, ומנהל מפעל שיקומי למתמודדי נפש.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר