משחה שיניים עם פחם - להלבנה: האם היא באמת עובדת?

משחת שיניים המכילה פחם מככבת כעת בכל מקום, אפילו בבתי מרקחת. אבל האם באמת כדאי להכניס חומר שחור לפה - והאם פחם פעיל באמת עוזר בהפיכת השיניים לבוהקות או בריאות יותר? (בריאות)

אביטל לוי | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

בשנים האחרונות, משחת שיניים המכילה פחם בתוכה צברה תאוצה ברחבי האינסטגרם וכעת היא מככבת בכל מקום, אפילו בבתי מרקחת. אבל האם באמת כדאי להכניס משחה שחורה לפה - והאם אחת כזו עם פחם פעיל באמת עוזרת בהפיכת השיניים לבוהקות או בריאות יותר? לא בטוח.

ראשית, מהו בכלל פחם פעיל?

פחם פעיל הוא פשוט הפחם הנפוץ, שעשוי מכָּבוּל - חומר אורגני המשמש להסקה ולדישון, פחם, עץ, קליפת קוקוס או נפט - המחוממים יחד עם גז, מה שהופך את הפחם לנקבובי יותר. הדבר מסייע לפחם הפעיל "ללכוד" כימיקלים, על פי הספרייה הלאומית האמריקאית לרפואה. זו אחת הסיבות שבגינה סביר להניח שהוא אפקטיבי לשימוש הרפואי הרגיל שלו, שנועד לטיפול בהרעלה.

חברות שמייצרות משחת שיניים עם פחם פעיל טוענות גם שהוא יכול להסיר רעלים מהשיניים והחניכיים, להעלים כתמים מהשיניים אתכם עם חיוך של מיליון דולר.

אולם איגוד השיניים האמריקני אומר כי אין הוכחות לכך שמוצרי שיניים עם פחם בטוחים או יעילים לשיניים שלכם.

איזה נזק יכולה לגרום משחת שיניים עם פחם?

היא עשויה להשאיר אתכם עם שיניים בריאות פחות וישנן הוכחות לכך שמשחת שיניים עם פחם עשויה להיות אפילו ממש גרועה עבורן. ראשית, התרכובות בפחם פעיל יכולות להיות שוחקות. מחקר שפורסם בכתב עת לפיזיקה מצא כי הברשה בפחם פעיל מעלה את החספוס של אמייל השיניים, מה שיכול להקל על הידבקות החיידקים על פני השטח. זה יכול לסכן את שיניכם בהצטברות פלאק ואבנית, בהיווצרות רווחים ובקבלת מחלות חניכיים.

מעבר לכך, יתכן שמשחת שיניים עם פחם לא תהפוך את שיניכם ללבנות יותר לאורך זמן. מחקר משנת 2019 שפורסם בכתב העת "בריטיש דנטל ג'ורנל", גורס כי הנזק ששפשוף עם משחת שיניים המכילה פחם עלול לגרום לשיניים, עלול להותיר את שיניכם ללא שינוי לאורך זמן.

ובביקורת שפורסמה בכתב העת של איגוד השיניים האמריקני, אשר בה נסקרו 50 משחות שיניים עם פחם, מסוגים שונים, נכתב כי רופאי שיניים צריכים "לייעץ למטופליהם להיות זהירים" בעת השימוש במוצרים אלה בגלל "טענות לא מוכחות של יעילות ובטיחות".

בנוסף, עם כמה שזה מגניב לסחוט משחת שיניים שחורה על גבי מברשת השיניים שלכם, החומר הפעיל שבה בדרך כלל יוצר כתמים שחורים בכיור ובסביבתו, גם אם אתם מקפידים בטירוף על שמירת הניקיון בבית.

לסיכום: יש הרבה דברים שאנחנו לא יודעים על פחם פעיל כרגע ואין מספיק הוכחות שהוא יכול להבהיר את השיניים שלכם, תוך שמירה על בריאותן, אז מוטב שלא תתפתו להבטחות מרחיקות לכת של המשווקים אותה ושל סרטוני רשת ותמונות "לפני ואחרי" שאמינותם מוטלת בספק.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר