ההצעה הממלכדת

פסקת ההתגברות: הליכודניקים ברחו, החרדים הצביעו נגד ואייכלר הפר משמעת סיעתית

הכנסת דחתה בקריאה טרומית את הצעת חוק 'פסקת ההתגברות' של ח"כ איילת שקד מימינה. בליכוד נעדרו מההצבעה. החרדים הצביעו נגד אך ח"כ אייכלר נעדר (פוליטי)

אבי רבינא | כיכר השבת |
ארכיון (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

הכנסת דחתה בקריאה טרומית את הצעת החוק פסקת ההתגברות של ח"כ איילת שקד מימינה. בליכוד נעדרו מההצבעה. החרדים הצביעו נגד על פי החלטה סיעתית, אך ח"כ אייכלר הודיע כי ייעדר מההצבעה. 71 הצביעו נגד, חמישה חברי ימינה הצביעו בעד.

על פי הצעת החוק, הכנסת תוכל לחוקק מחדש חוק שנפסל בבג"ץ ברוב של 61 ח"כים לפחות. על פי ההצעה בג"ץ יוגבל לפסול חוקים, ושופטים יוכלו לעשות זאת רק בהרכב של לפחות 11 שופטים וברוב של שני שלישים מחברי ההרכב.

המפלגות החרדיות דנו השבוע במספר ישיבות סגורות האם להיעדר מהישיבה או להשתתף בדיון ולהצביע נגד, לבסוף הוחלט, כי מדובר ב"הטרלה של האופוזיציה", וכי יש להצביע נגד.

חברי הכנסת ישראל אייכלר ומשה אבוטבול, נעדרו מהמליאה. אייכלר עצמו הסביר את היעדרותו ואמר: "כאשר הליכוד כולו נמנע מהצבעה על פסקת ההתגברות נגד הבג"ץ, ומצד שני ליברמן ואויבי היהדות מצביעים נגד, ברור לי שיהודי חרדי אינו יכול לתמוך בהמשך עריצות הבג"ץ. לכן הצעתי לכל הפחות להימנע בהצבעה וכך עשיתי".

סגן השר אורי מקלב שהוביל את ההצבעה החרדית נגד פסקת ההתגברות אמר לאחר ההצבעה: "לאור התוצאות החד משמעיות, - אנו קוראים לחברי ימינה כנסו לקואליציה ונתמוך בחוק".

יו"ר הקואליציה, ח"כ מיקי זוהר, הודיע מראש כי חברי הכנסת של הליכוד לא יצביעו בעד. לדברי זוהר, "לאחר בירורים ובדיקות היה ברור שהצבעה בעד החוק - שיש לא מעט מחלוקות לגביו גם בתוך הימין - הייתה מביאה לבחירות באופן ודאי". הוא הוסיף כי חברי הכנסת של סיעתו ייעדרו מההצבעה "מתוך רצון אמיתי לנסות ולייצב את הקואליציה".

שקד הציגה את ההצעה ואמרה: "הליכוד והחרדים נכנעו שוב לשמאל, הם חתומים על הביזיון הזה, שפעם ראשונה יש במליאת הכנסת 61 אצבעות שתומכות ברעיון, אבל הם החליטו לברוח".

היא הוסיפה, כי "הדיאלוג שהצעתי דומה לזה הקיים מזה 20 שנה במסגרת חוק-יסוד חופש העיסוק, והוא דומה כמובן גם למודל הקיים בקנדה ובניו-זילנד; אך הוא מתון בהרבה מהמודל הבריטי ביחס לכוח הניתן לפרלמנט".

בסיום דבריה אמרה, כי "פסקת ההתגברות פשוט מחזירה את השיטה שלנו ליסודות הדמוקרטיים המסורתיים שלה".

שר המשפטים אבי ניסנקורן השיב: "לא מבין למה ימינה עובדת כל כך קשה לפגוע בשלטון החוק. אנחנו נמצאים בסיטואציה בה ההתקפות על בתי המשפט, הפרקליטות ומערכת שלטון החוק באות מכל הכיוונים". הוא הוסיף: "דווקא ציפיתי שתבוא ימינה, ויבואו חברי המשכן, ויגידו שבזכות הדמוקרטיה אנו רוצים מערכות שלטון חוק חלשות ולא חזקות. אתם עובדים כל היום בלהחליש אותם. מה עומד מאחורי זה? כוח בלתי מוגבל לממשלה? זה מה שאתם רוצים? זה האיזונים?".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר