עולם הישיבות החסידי

הרבי מויז'ניץ זעק; וראשי הישיבות קיבלו החלטות דרמטיות

המשבר הרוחני הגדול בשל מגיפת ה'קורונה' פוקד גם את עולם הישיבות החסידי; בעקבותיו, התכנסו ראשי הישיבות בראשות הרבי מויז'ניץ, לכינוס חירום • 'כיכר' חושף את ההחלטות הדרמטיות (חסידים)

(צילום: שלומי טריכטר)

פרסום ראשון ב'כיכר השבת': כנס חירום של ראשי הישיבות החסידיות, בראשות האדמו"ר מויז'ניץ, התקיים אמש (רביעי) ובמהלכו התקבלו החלטות מכריעות ודרמטיות על עולם הישיבות החסידי. ל'כיכר השבת' נודע כי בין היתר הוחלט, לקבל את כל הבחורים ולקיים יותר אירועים חברתיים, ומנגד הובעה התנגדות למלוניות ולרשימות נושרים.

בכינוס החירום השתתפו עשרות ראשי ישיבות ועסקנים וזאת בעקבות המשבר החינוכי שהתפתח בעולם הישיבות בשל משבר הקורונה. הכינוס התקיים בעקבות קריאתו של האדמו"ר מויז'ניץ שביקש לכנס אסיפה בהולה כדי לטקס עצה להתמודדות עם המצב החריג.

את הכינוס פתח האדמו"ר מויז'ניץ בזעקה דרמטית "לעזרה ולהצלה". האדמו"ר אמר כי "מגפה משתוללת ברחובה של עיר, מגפה איומה ונוראה, ואיני שח על הנגיף עצמו וסכנת בריאות הגוף שבו. כעת מדבר אני על תוצאותיו והשלכותיו האיומות האחרים. אחרי תקופה קשה בה לא התקיימו סדרי הלימוד בישיבות כתיקונן או שהתקיימו תחת הגבלות שונות ובאופנים שונים, עקב מציאות הקשה וחששות בריאות.

(צילום: שלומי טרייכטל)

"כעת, עלינו לעמוד בפני התוצאות שנוצרו כתוצאה מכך, כל אותם בחורים שנסחפו ל"ע למחוזות בלתי רצויים, אם לטלפונים שאינם כשרים חלילה, ואם בטלפונים הכשרים עצמם – לשיחות וקווים ושאר דברים שאינם רצויים. והגיעו הדברים לכדי כך שיש הרבה בחורים שנפלטו כליל ממוסדות החינוך. איננו יכול לעמוד בפני זעקתם וזעקת הוריהם. גם אם כל אחד מהנאספים דואג כמובן לתלמידיו ולבחוריו, אולם כלל ישראל זועק זעקת הצלה, איננו יכולים להתעלם ולעצום עיניים, זה צו השעה".

במהלך הכנס נשאו דברים גם כ"ק האדמו"ר מדושינסקיא, הג"ר יהושע זאב פינק, הג"ר משה ברזובסקי ראש ישיבת סלונים, הגר"צ רבינוביץ ראש ישיבת באיאן, הגרא"ב זילברברג מראשי ישיבות גור, הג"ר משה בלוי והגר"ש גרינברגר.

(צילום: שלומי טרייכטל)

בכנס התקבלו מספר החלטות אופרטיביות תקדימיות, שקובעות בין היתר, כי על כל ישיבה וקהילה לדאוג לפתרון הולם לכל בחור ובחור (הדגש במקור) למסגרת ישיבתית לקראת זמן אלול הבעל"ט ולא להותיר אף בחור ללא מסגרת. ההחלטה באה בעקבות העובדה שלא מעט ישיבות החליטו לנצל את התקופה כדי לסנן בחורים שהיו בהמתנה לסילוק מזה תקופה ארוכה. כעת, התקבלה החלטה שתמנע את המשך התופעה.

החלטה נוספת שהתקבלה היא להוסיף יותר אירועים חברתיים הכוללים שירה והווי ישיבתי-רוחני ומרומם. "יש להוסיף בהתוועדות עם הבחורים יותר מבימים כתיקונם", הוחלט בכנס. "בנוסף, בתקופה זו, נדרש שבעתיים להאהיב את אווירת הישיבות על כלל הבחורים, כך שגם מהשכבות החלשים יאהבו את הווי וחיי הישיבה ויחפצו בכל מאודם לשהות בין כתליהם".

(צילום: שלומי טרייכטל)

ראשי הישיבות החליטו גם לחזק שוב את ההגבלות בנושא החזקת טלפונים וטכנולוגיה שהתרופפו בימי הקורונה. "על הישיבות והמחנכים להחזיר ולבנות גדרים וסייגים בגדר כרם בחורי ישראל בענייני טכנולוגיה ושאר דברים שנאסרו בחומרה ע"י גדולי ישראל", נכתב בהחלטה.

אולם נראה כי ההחלטה הדרמטית ביותר היא העובדה שראשי הישיבות קיבלו החלטה אסטרטגית להימנע לחלוטין משליחת בחורים למלוניות. "יש למנוע בכל מחיר שהות בחורים במלוניות השונות שיש בהם התדרדרות רוחניות חמורה, ולהציע אלטרנטיבות להחלמה בתוככי המסגרות הישיבתיות".

כדי שהאסיפה לא תהפוך לעוד אסיפה חסרת שיניים, הוחלט להקים גוף ייעודי מקצועי לניהול המשבר הרוחני בקרב בחורים חסידיים אשר התדרדרו בעקבות המצב, באמצעות מיפוי מדויק בכל קהילה וישיבה, גיבוש רשימות של בחורים שנפלטו מהמסגרות החינוכיות ל"ע, מעקב אחר רמתם הרוחנית וגיבוש פתרון הולם לכל אחד.

(צילום: שלומי טרייכטל)
(צילום: שלומי טרייכטל)
(צילום: שלומי טרייכטל)
(צילום: שלומי טרייכטל)
(צילום: שלומי טרייכטל)
(צילום: שלומי טרייכטל)
(צילום: שלומי טרייכטל)
(צילום: שלומי טרייכטל)
(צילום: שלומי טרייכטל)
(צילום: שלומי טרייכטל)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר