מניות החברה זינקו

המיליארדר תרם 116 מיליון דולר לבית-כנסת - ועורר סערה

תרומה בסך 116 מיליון דולרים לבית הכנסת 'חמדת ישראל' בברוקלין שבניו יורק - הנחשבת לתרומה הגדולה בהיסטוריה למוסד דתי, מעוררת תהיות בארצות הברית. הסיפור המלא על הסערה (חדשות)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
משרדי חברת קודאק (צילום: שאטרסטוק)

תרומת ענק של 3 מיליון מניות של חברת 'קודאק', לעמותת בית הכנסת 'חמדת ישראל' בברוקלין שבניו יורק - בשווי של 116 מיליון דולרים, היא התרומה המתועדת הכי גדולה אי פעם למוסד דתי, שמצליחה לעורר סערה בארצות-הברית.

מתברר, כי ככל הנראה מדובר בתרגיל כלכלי של התורמים, ג'ורג' ורנה קרפונקל, אחת המשפחות העשירות בארה"ב, כדי להרוויח את הטבות המס מהתרומה שבמציאות נמוכה בהרבה מערכה בעת הנתינה.

כדי להבין את הרקע לתרומת הענק, צריך ללכת כשבועיים אחורה, התאגיד האמריקאי הפדרלי למימון ופיתוח בינלאומי (DFC) הודיע כי חברת 'קודאק' תזכה להלוואה בהיקף של 765 מיליון דולרים, לצורך סיוע בפיתוח חיסון כנגד נגיף הקורונה. ההודעה הביאה לעלייה אדירה בשווי מניות החברה.

על פי הדיווח ב'וול סטריט ג'ורנל', מניית קודאק הייתה שווה לפני ההודעה על ההלוואה, קצת יותר משני דולר, אך עם ההודעה על ההלוואה ביום שישי ה-27 ביולי, ערכה של מניה זינק עד ל-60 דולר ב-29 ביולי. יום לאחר מכן ירד ערך המנייה סביב 10 דולר, מה שהופך את התרומה בפועל ל-32 מיליון דולרים, בלבד. לא ידוע אם המניות נמכרו על ידי בית הכנסת או לא.

על פי המסמכים שהגיש התורם, התרומה התקיימה ב-29 ביולי, היום בו נסגרה מניית קודאק ברמה הגבוהה ביותר מאז 2014, תוך שימוש בממוצע הגבוה והנמוך של המניה באותו היום של 38.75 דולר, מה שהופך את ערך התרומה ל-116.3 מיליון דולר מבחינה חוקית.

הזינוק המהיר של המניות, העלה טענות כי בכירי קודאק הדליפו לפני המועד המותר לפרסום את דבר ההלוואה וגרפו רווחים באמצעות המידע המוקדם שהיה להם, והנושא הביא לעצירת המענק לבינתיים עד שהנושא ייחקר על ידי רשויות המס בארה"ב.

למרות זאת, התרומה ככל הנראה חוקית, למרות העובדה שג'ורג' קרפונקל בן ה-72 הוא גם נשיא העמותה של בית הכנסת אליו תרם. מבחינה חוקית היה מותר לו לנצל את מחירה הגבוה של המניה מתוך הבנה או חשש שהוא ירד משמעותית ולבצע את התרומה שמעניקה לו הטבות מס לפי ערך עצום של לפחות 52 מיליון דולר.

ואם חששתם להונה של משפחת קרפונקל, אז הוא מוערך בלמעלה מ-3 מיליארד דולרים. במשך השנים הם תרמו בעיקר למוסדות חרדים הקשורים לבעלזא ולישיבות ובתי ספר, סכומים של מאות מיליוני דולרים.

למרות הונם הרב, בני המשפחה, ג'ורג' ואחיו מיכאל שנפטר לפני כארבע שנים ונקבר בישראל, בורחים מאור הזרקורים ואינם מוכרים כל כך למרות הונם הרב. גם תמונותיהם כמעט ואינן נמצאות ברשת.

ג'ורג' קרפונקל עצמו היה אחד החטופים על המטוס באנטבה, במבצע בו נהרג יוני נתניהו, אחיו של ראש הממשלה.

הן משפחת קרפונקל והן עמותת 'חמדת ישראל' סירבו להגיב לפניות התקשורת האמריקאית בנוגע לתרומת הענק שנבחנת כעת על ידי רשויות המס בארה"ב אך נראה שהיא עומדת בדרישות החוק המקומי.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר