אחרי הבידוד

מרגש: היהודים בג'רבה שבו לבית הכנסת • צפו

רבה של תוניסיה נכנס לבידוד יחד עם 40 מחברי הקהילה והשלטונות החליטו לסגור את בית הכנסת • השבוע, בית הכנסת נפתח מחדש • הרב לוין משתף בחוויות • צפו (חדשות)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
חזרו בהתרגשות לבית הכנסת העתיק של ג'רבה (צילום: הקהילה היהודית בג'רבה)

סגן נשיא 'ועידת רבני אירופה' ויועצו המיוחד של רבה של צרפת, הרב משה לוין, ביקר בשבוע שעבר בג'רבה, ומספר על הרשמים של החזרה לשגרה במקום ואיך הוא יצא מחוזק מהביקור הנרחב שערך.

הרב לוין, השתתף תחילה במסיבת סיום שנת הלימודים של בית הספר לבנות 'כנפי יונה' שהוקם ע"י הנגיד צבי עמאר ע"ש אמו ע"ה ונחנך כזכור, בעת ביקור משלחת 'ועידת רבני אירופה', בג'רבה שבתוניסיה.

בנאום בבית הספר אמר הרב לוין: "משה רבנו רועם של ישראל מתאר את פרשת המן שהוא, כביכול, 'למען ענותך לנסותך'. ונשאלת השאלה וכי איזה ניסיון יש כאן כאשר כל נפש מישראל זכתה למנת מן מידי יום ביומו".

"התשובה אומרים חז"ל היא העובדה שהם חיו באמונה תמימה, ללא דאגה מידי יום שמא מחר לא יהיה. שמא בשבוע הבא לא יהיה. אלא האמינו בה' ובמשה עבדו כי בכל יום ויום תזמן להם ההשגחה את מנת יומם".

בפתח בית הכנסת

הרב לוין אמר עוד: "אנו מצויים בתקופה שאין אנו יודעים מה יולד יום. אבל כח האמונה התמימה השלמה העוצמתית שלכם, שלנו, היא העמידה הזקופה בניסיון הזמן והביטחון המלא בקדוש ברוך הוא שהכל לטובה ויזמן לנו מידי יום ביומו את מנת החיים שלנו".

"הודות לאמונה החזקה ולצייתנות הראויה לציון להוראות הרב זכינו וברוך השם עברה הקהילה את המגיפה בשלום. ואנו מאמינים שכשם שקיבלנו סייעתא דשמיא עד היום כן נמשיך ונקבל מאיתו יתברך רפואה וחיים ושפע של טוב".

הקהילה היהודית בג'רבה

הקהילה היהודית בתוניסיה בראשות רבה של תוניסיה הרה"ג רבי חיים ביתאן, מרוכזת ב'רובע היהודי הגדול' שבאי ג'רבה המאוכלס כולו ביהודים שומרי תורה ומצוות. מהקהילות המופלאות בתבל. והיא מאופיינת בשמירה הדוקה על מסורת ישראל אלפי שנים.

יצוין, כי היהודים נשמעו היטב להוראות הבריאות המחמירות, כפי שגובשו ע"י ועד הקהילה בראשות הרב ביתאן. כארבעים מבני הקהילה שנחשפו לאחד הנדבקים במגיפה נכנסו לבידוד ובהם רב הקהילה ובנו הר"ר יניב.

משרד הבריאות עם ועד הקהילה החליטו על שורה של צעדים חשובים למניעת התפשטות המחלה באי ובהם; סגירת כל בתי הכנסת ובתי המדרש. השבתת מערכת החינוך והפעילות התרבותית והפעלה מבוקרת של חנויות המזון בתי המרקחת ושירותי הרפואה.

הרב ביתאן

הרב ביתאן הוסיף ואמר: "אנחנו ברוך השם בסדר ואני קורא לכל עם ישראל להתחזק באמונה והוא יתברך ישמור על כל עם ישראל אמן".

הביקור בבית הכנסת

בתום ביקור בתלמוד התורה ובמוסדות התורה והחסד באי עלו המשתתפים לפנות ערב תחת אבטחה כבדה אל בית הכנסת העתיק 'אל גריבה', אותו פתחו השלטונות במחווה מיוחדת, לתפילה מיוחדת בראשות הרב הראשי והדלקת נרות לשלום הקהילות והחולים ברחבי העולם היהודי.

בהתרגשות רבה נאמרו פרקי התהילים והתפילה המיוחדת בבית הכנסת העתיק שעל פי מסורת יהודי טוניסיה הוקם ע"י קבוצת כוהנים מבית המקדש. שיסדו יישוב יהודי בג'רבה מיד לאחר חורבן הבית הראשון. בבית הכנסת קיימת אבן השוכנת במערה מתחת לפני השטח המיוחסת למגורשי ישראל שהביאו אבן ממזבח בית המקדש הראשון.

כזכור, לפני כשנתיים וחצי ביקרה משלחת של 'ועידת רבני אירופה' רבנים מישראל וראשי ארגונים יהודיים בראשות נשיא הועידה הגאון רבי פנחס גולדשמידט בטוניסיה.

הרבנים הוזמנו בזמנו ע"י ממשלת טוניסיה כדי לחזק את הקהילה היהודית ורבה של טוניסיה הרב חיים ביתאן ואת שיתוף הפעולה בין יהודים ומוסלמים במלחמה נגד הטרור של האיסלאם הקיצוני והאנטישמיות באירופה.

באותו הזמן, הרבנים זכו לקבלת פנים יוצאת דופן ולאירוח מלכותי ע"י משרד התיירות הטוניסאי. עשרות שוטרי משטרת טוניסיה וכוחות הביטחון אבטחו את המשלחת וכל נסיעה לוותה ביללות צופרים של ניידות המשטרה וכוחות הביטחון וסגירת צירי תנועה בעת מעבר השיירה.

עם חברי הקהילה

שיאו של הביקור היה באי ג'רבה. הרבנים הילכו ברחובות השכונה כאשר כל התושבים יצאו לקראתם, ומציעים כיבוד שאפו או רקחו בביתם לכבוד שבת, ומבקשים להודות להם על הביקור המחזק את הקהילה.

נוסף, ביקרו חברי המשלחת בתלמוד תורה המקומי 'אור תורה' בו מתקיימים לימודים על טהרת הקודש עפ"י מסורת יהודי ג'רבה מזה אלפי שנים. לאחר מכן עלו לחנוכת בניין בית הספר לבנות 'כנפי יונה'. הרבנים התושבים והילדים פצחו בריקוד ספונטני תוך שירת; 'בורא עולם בקנין השלם זה הבניין'.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר