עיכוב שפתי – בואו נדבר על זה

אם ילדכם נמצא עם מטפלת או במעון במהלך היום, יתכן ושמעתם את המושג "עיכוב שפתי" אך חששתם לבחון לעומק במה מדובר. במאמר הבא נכיר את הסיבות השונות שיכולות לגרום לתופעה, וכיצד ניתן לטפל בה (בריאות, מקודם)

אילוסטרציה (צילום: unsplash)

הילד מביט בכם בעיניים שאומרות הכל הוא משחק בקוביות ומצייר על נייר. אבל, בגיל שלוש, כבר הייתם מצפים שיוכל להגיד משפטים שלמים ולא יסתפק בהברות או מילה אחת. אם הילד נמצא עם מטפלת או במעון במהלך היום, יתכן ושמעתם את המושג "עיכוב שפתי" אך חששתם לבחון לעומק במה מדובר. במאמר הבא נכיר את הסיבות השונות שיכולות לגרום לתופעה, וכיצד ניתן לטפל בה.

מהו עיכוב שפתי?

עיכוב שפתי הוא ליקוי בהבנה של השפה או ביכולת להתבטא מילולית בשנים הראשונות בחיים. הביטוי לכך יופיע בצורה מעט שונה בכל גיל, בהתאם לשלבי ההתפתחות השפתית התקינה הממוצעת. למשל, בממוצע בגיל שנה הילד ידע לתקשר באמצעות מילים בודדות או הברות. בגיל שנתיים, בממוצע, הילד כבר ידע מספר עשרות של מילים ויוכל לחברם למשפטים קצרים. בשלב זה הוא גם יבין משפטים פשוטים כמו "איפה הכלב?", "לך לחדר" ומשפטים נוספים. בגיל שלוש מרבית הילדים כבר מתחילים להבין משפטים ארוכים בעלי מספר חלקים כמו "צא החוצה לגינה ושב על הספסל" וכן יתחיל לבנות משפטים יותר מורכבים. במקרה של עיכוב שפתי, הילד יתקשה בהבנה של משפטים אלה או לא יוכל לבטאם.

כיצד מאבחנים עיכוב שפתי?

עיכוב שפתי מאובחן באמצעות קלינאית תקשורת. קיימים מבדקי שפה הכוללים מילים ושאלות או בקשות, כאשר מבחנים שונים בוחנים את התגובה של הילד לבקשות אלה. בנוסף, קלינאית התקשורת מבצעת ראיון עם ההורים ובוחנת יחד איתם באיזה גיל הילד התחיל להשתמש בהברות או במילים. חשוב לדעת, כי לעיתים הילד מתעכב מעט, ומגיע לאבני הדרך הראשונות בהתפתחות השפה לאחר גיל שנה או שנתיים. לכן, הוא עשוי להתחיל לדבר רק בגיל ארבע או חמש. הדבר נפוץ מאד, ואין הכרח כי העיכוב השפתי ישפיע על אספקטים אחרים בחייו כמבוגר.

נוסף על בדיקות התקשורת עצמן, נבדקים גורמים אחרים שעשויים להשפיע על השפה. למשל, אוטיזם עשוי לגרום להתחלה מאוחרת של תהליך הדיבור. כדי לבדוק האם הילד על הספקטרום האוטיסטי נבדקים סממנים נוספים כמו שמירה קשר עין ומרכיבים אחרים בהתפתחות של הילד.

ליקוי נוסף שעשוי להשפיע על התפתחות השפה הוא ליקוי שמיעה חמור. אם הילד אינו מסוגל לשמוע את המילים, כבר בגיל צעיר הוא יתקשה להגותן. לכן, ליקוי שפתי בשנה עד שנתיים ראשונות יעלה חשש לליקוי שמיעה שיאומת או יופרך באמצעות בדיקת שמיעה במכון אודיולוגי. קלינאית התקשורת תוכל להפנות אתכם לגורמים המתאימים כדי לבצע את הבדיקות הללו.

לסיכום, עיכוב שפתי משפיע על תהליך ההתפתחות בשנים הראשונות לחייו של הילד, לכן חשוב לאבחן ולטפל בו כבר כאשר עולה החשש הראשוני לקשיים בהתפתחות השפה, ולחוסר היכולת של הילד להבין הוראות בסיסיות. על תופעה זו וליקויי התפתחות נוספים, אפשר ללמוד לעומק בקורסי פסיכולוגיה התפתחותית במהלך הלימודים לתואר ראשון בפסיכולוגיה.

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר