הבחירות נדחו, בנתיים

הוועדה אישרה; התקציב ומינויי בכירים - יידחו ב-120 ימים

האיום בהליכה לבחירות הוסר לאחר ש'הליכוד' ו'כחול לבן' הגיעו להסכמות, והצעת הפשרה של ח"כ צבי האוזר - לדחיית העברת התקציב ב-120 ימים, אושרה לפנות בוקר בוועדת הכספים (אקטואליה)

הדיון בוועדת הכספים, הלילה (צילום: דוברות הכנסת)

האיום בהליכה לבחירות, הוסר בנתיים ונדחה בארבעה חודשים, לאחר ש'הליכוד' ו'כחול לבן' הגיעו להסכמות והצעת הפשרה של ח"כ צבי האוזר (דרך ארץ), אושרה לפנות בוקר (שני) בוועדת הכספים.

לפי הצעת הפשרה של האוזר, המועד האחרון לאישור תקציב המדינה יידחה במאה ימים. במקביל, באותה תקופה לא ניתן יהיה לאשר מינויי בכירים בשירות הציבורי.

ההצהרה של נתניהו (צילום: לע"מ)

בנוסף, בתקופת הביניים - עד שיאושר התקציב לשנת 2021, יתווספו 11 מליארד שקלים לתקציב ההמשכי של שנת 2020. בכך, יעמוד התקציב המעודכן על 411 מיליארד שקלים. התקציב נועד לממן בין השאר תוכניות וצרכים שונים שמומנו בשנת 2019 ולא נמצא להם מקור תקציבי בשל התקציב ההמשכי, לצד תוספות תקציביות ותוכניות נוספות.

(צילום: דוברות הכנסת)

כאמור, בתום ליל דיונים ארוך, עם למעלה מ-100 הסתייגויות, רביזיות, טענת נושא חדש ודיון מעמיק, אישרה לפנות בוקר ועדת הכספים, את הצעת החוק לדחיית מועד אישור התקציב ב-120 ימים.

את הדיון בוועדת הכספים ניהל ח"כ יצחק פינדרוס לאור מצבו הבריאותי של ח"כ משה גפני שעבר בשבוע שעבר שני צנתורים.

הצעת הפשרה של ח"כ האוזר נועדה לפתור את המשבר הקואליציוני סביב שאלת תקציב המדינה, בין הליכוד וכחול לבן. אמש, הודיע ראש הממשלה בנימין נתניהו כי הוא מקבל את הצעת הפשרה כדי למנוע בחירות.

(צילום: דוברות הכנסת)

תחילה הציע האוזר כי המועד להעברת תקציב המדינה יידחה במאה ימים אך במהלך הלילה, הוחלט לשנות את המועד האחרון ל-120 ימים, עד 23 בדצמבר.

סעיף 36א(ב) לחוק יסוד הכנסת קובע, בין היתר, שבשנה בה התקיימו בחירות אחרי המועד להגשת חוק תקציב, יהיה היום הקובע שלאחריו יראו את הכנסת כאילו החליטה על התפזרותה לפני גמר כהונתה - 3 חודשים מיום תחילת שנת הכספים או תוך 100 ימים מיום כינון הממשלה, לפי המאוחר. בהצעת החוק נקבע, כי בתקופת כהונתה של הכנסת ה-23 יהיה היום הקובע 220 ימים מיום כינון הממשלה ולא 100 ימים כאמור.

בדברי ההסבר נכתב כי "מדינת ישראל מתמודדת עם משבר לאומי כתוצאה מהתפרצות והתפשטות נגיף הקורונה. המשבר מנוהל על-ידי ממשלת אחדות וחירום לאומית שהוקמה בפרט לצורך התמודדות עם השלכות התפרצות המגפה כאמור. מאפייני המשבר והשלכות ארוכות הטווח שלו יצרו אי-ודאות כלכלית מובהקת. על זאת מתווסף אתגר לאומי, בו ישראל עלולה להתמודד לראשונה בחורף הקרוב עם אירוע המשלב התפרצות נגיף הקורונה יחד עם התפרצות נגיף השפעת.

(צילום: דוברות הכנסת)

"מצב מיוחד וחסר תקדים זה מצריך מסגרת זמנים שונה לשם גיבוש תקציב מדינה מזו הקבועה בחוק היסוד. פיזור הכנסת בעת זו יפגע פגיעה של ממש באיתנות משקי הבית, ביציבות הכלכלית הישראלית באינטרס הציבורי הכולל".

כמו כן, נקבע, כאמור, במסגרת הוראת שעה כי לעניין התקציב ההמשכי לשנת 2020, שר האוצר יביא לאישור הממשלה הצעה לתוספת התקציב, לפיה הממשלה תהייה רשאית להוציא בכל חודש סכום השווה לחלק ה-12 של התקציב השנתי הקודם, בתוספת מדד המחירים לצרכן ובתוספת 11 מיליארד שקלים, ובלבד ששר האוצר יביא לאישור של ועדת הכספים תכנית פעולות מפורטת לשימוש בהוצאה הממשלתית המותרת לתקופת 120 הימים, לרבות פעולות ותמיכות.

(צילום: דוברות הכנסת)

התוכנית תובא לאישור הוועדה עד ל-13 בספטמבר. כל עוד לא אישרה ועדת הכספים את תכנית הפעולות המפורטת, לא תהיה רשאית הממשלה להוציא את 11 מיליארד השקלים. שינוי בגובה של מעל 15 אחוזים בתוכנית זו, ידרוש את אישור ועדת הכספים.

ראש הממשלה נתניהו הודיע אמש כי הוא תומך בפשרה ואמר כי "מתוך אחריות לאומית החלטתי הערב לקבל את הצעת הפשרה של ח״כ האוזר. ההצעה הזו מאפשרת הזרמת כסף מיידי לאזרחים ולכלכלה והיא מונעת את הצורך בבחירות. ההצעה הזאת תביא תקציב מיוחד שיאפשר לנו להזרים כסף עכשיו לפתיחת שנת הלימודים, לסיוע לאזרחי ישראל, להחזרת מקומות עבודה, לבריאות ולכל התחומים. זה הזמן לאחדות וזה לא הזמן לבחירות וצריך להפסיק עם הממשלה בתוך הממשלה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר