היסטוריה ואקטואליה

"שוטים גמורים" זרקו פתקים לקברו של מרן הגר"ע יוסף

ההימנעות מתחיבת פתקים בין אבני כותל המערבי "מחשש נתיצת הגרגירי העפר שבין האבנים" וה"שוטים גמורים" שהטמינו פתקים בקברו של מרן רבי עובדיה יוסף זצ"ל (מעניין)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
ניקוי פתקים בכותל המערבי (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)

בפרק הקודם הבאנו את הדעות השונות של פוסקי ההלכה, האם מותר לכתוב פתק בכותל המערבי. ציטטנו בעניין את הנוסע ר' בנימין מטודלה, את האור החיים הקדוש ואת ספר אוצר ישראל לרב איזנשטיין.

כאמור, בימינו, למרות העדות על כתיבת הפתק בידי האור החיים, חלק מגדולי ישראל כנגד מנהג זה, כפי שציטטנו את הרב נבנצאל בפרק הקודם, וכן הגרב"צ מוצפי שענה לשואל ששאלו: מהו המקור למנהג לשים פתקים בכותל והאם זה מנהג נכון?

(צילום: חיים גולדברג / כיכר השבת)

תשובת הגרב"צ: "על מנהג פתקים בכותל הספרדים וגם האשכנזים המדקדקים לא נהגו בכך, מחשש נתיצת הגרגירי העפר שבין האבנים".

הגרב"צ מוצפי (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)

בתשובה אחרת מבאר הרב מוצפי שענה שאסור לשים פתקים בכותל, כי המעשה מועל בהקדש וגם מנתץ בנין הר הבית והדבר אסור כדכתיב: "לֹא תַעֲשׂוּן כֵּן לַיהוָה אֱלֹהֵיכֶם". וכוונתו על פירוש רש"י שכותב שאסור לנתוץ את אבני בית המקדש, והרב מוצפי סבור שתחיבת הפתקים הינם נותצים את אבני הכותל.

בעוד תשובה התבטא הרב מוצפי: "הקב"ה שומע תפלה ואינו צריך פתקים, הכותל הוא הקדש וכשתוחבים פתק מתפוררים רגבי עפר ויש בזה מעילה". (מתוך אתר שו"ת עם הרב מוצפי)

(צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)
(צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)

• • •

מתברר שהיו שנהגו לכתוב פתקים לרב עובדיה לאחר פטירתו, וזרקו אותם לקברו... עליהם התבטא הרב מוצפי בחריפות: "שוטים גמורים. זקוקים לרחמי שמים".

(צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)
(צילום: הדס פרוש / פלאש 90)

הדברים הובאו באתר שו"ת הרב מוצפי, שם ישנם עשרות [!] שאלות מעין זו, כך מובן שהשאלה בוערת לציבור הגולשים לדעת מה ההלכה אומרת על כך.

• • •

אומנם בקובץ "בית אהרון וישראל", רבו של הכותל, הרב שמואל רבינוביץ צידד בעד המנהג, וציטט את הר"א פלאג"י, את ספר "בצל החכמה" וכן את "ליקוטי שיחות", שנקטו בעד המנהג.

(צילום: חיים גולדברג / כיכר השבת)

כמו כן מנהג תחיבת הפתקים הובא בספר "מנהגי ארץ ישראל" לרב יעקב גליס, בפסקנות, ללא הבאת צדדי המחלוקת.

וכך לשונו: "בכותל המערבי היו כותבים פתקי בקשה, שרושמים בהם את שמותיהם ושמות קרוביהם וידידיהם עם שמות הוריהם... ולצד שם המבקש תמצית בקשתו... לפקודת ישועה ורחמים, לרפואה שלמה, לפרנסה והצלחה, לזיווג הגון, להיפקד בזרע של קיימא וכו'. ותוחבים הפתקים למשמרת בתוך בקיעי נדבכי הכותל, למען יעלה זכרם תמיד לפני מי ששיכן את שכינתו במקום הזה וישוועו תשועת עולמים כל הימים".

(צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)

ממשיך הרב גליס: "אומרים, שעם גאולת הכותל במלחמת ששת הימים, הניחו שם פתקיהם גם שר הביטחון, והרמטכ"ל ואלופים ומפקדים בצה"ל".

  • ישראל שפירא, הינו היסטוריון, השם דגש על ההיסטוריה התורנית של ארץ ישראל, מדריך טיולים, ובעלים של סוכנות הטיולים 'ישראל בשטח'
    לפרטים נוספים נא לפנות: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר