'על שולחן הניתוחים'

האם אביתר בנאי ישתנה? // ביקורת סינגלים

אביתר בנאי צועק יחד עם אהרן רזאל "אני אחר" האם זה אכן הולך לקרות?; מה חושב מבקר המוזיקה נתנאל לייפר, על הקליפ של רפי ביטון • וגם: מה כדאי לחיים ישראל? (מוזיקה)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום: תמיר פלצמן)

אהרן רזאל הוא אחד האהבות המוזיקליות הראשונות שלי בעולם המוזיקה היהודית המקורית. מאז עברו עשרים שנה ואהרן רזאל ממשיך להיות אמן יוצר ופורה במיוחד, וזאת מבלי לשקוט על שמריו. אהרן של 'הסנה בוער' או 'מים רבים' ואפילו 'זמן הגאולה' אינו אהרן של 'קבעתי' או של אלבומים אחרים שלו שיצאו בשנים האחרונות, אבל הכישרון הענק תמיד שם.

הדואט החדש שלו עם אביתר בנאי הזכיר לי שוב למה אני כל כך אוהב את רזאל ויצירתו. מדובר בלחן מצוין שלו למילים לא שגרתיות בעליל - הלכות תשובה ברמב"ם. רזאל מצליח להפוך את ההלכה ה"יבשה" לשיר שפשוט נוגע בנשמה וממש מסביר ומדגיש את עניין התשובה והתחושות שיש לחוש. "אני אחר" אותו זועקים יחד אהרן רזאל ואביתר בנאי משכנע לגמרי.

החיבור של אביתר בנאי למוזיקה היהודית תמיד נמצא בסוג של ערפל. הוא מוציא מידי פעם שירים עם נגיעה יהודית, אבל כמעט מקפיד שלא להיחשף לתקשורת החרדית ח"ו, כאילו מחשש וזו "תכריח" אותו ליצור במגבלה כל שהיא. אני חושב שדמותו האניגמטית של בנאי מסקרנת אותנו החרדים לא פחות מאשר מסקרנת את צופיו של גיא פינס אליו דווקא בחר בנאי להתראיין בשמחה. וחבל.

אולי הכרזתו הנרגשת של אביתר בשיר החדש "אני אחר" תהפוך אותו באמת למשהו אחר? מי יודע...

זמר הקונטרה טנור, רפי ביטון, הוא ללא ספק ווקאליסט מוכשר במיוחד עם יכולות שגורמות לך לעקוב אחר שיריו בעניין רב. הסינגל החדש שלו "צור ישראל" הוא גיור מעניין לקלאסיקה המוכרת לכל חובב מוזיקה קלאסית "אדג'יו" של אלבינוני (לפחות על פי המסורת הידועה, דבר שהתברר כלא נכון).

ביטון מבצע את השיר בקול גבוה במיוחד, בסגנון אופראי מרשים ופלצטים מעוררי השתאות ורק על כך מגיע לו ציון לשבח. אין עוד הרבה זמרים מסוגו במוזיקה היהודית וסגנונו הוא בהחלט ייחודי.

בגזרת הקליפ כשל ביטון קשות כשבחר להצמיד למילים "צור ישראל קומה בעזרת ישראל" תמונות מההפגנות שנערכות בימים אלו, דבר שיש לו גוון פוליטי מיותר לחלוטין בטח בשיר דתי. בנוסף תמונות אלו נבחרו מבלי שימת לב ללבוש הנוכחים בהן, דבר שהפך את הקליפ ללא ראוי לשידור ב'כיכר השבת' או בכל מדיה חרדית אחרת וזאת שאין שום סיבה אמנותית או אחרת להחלטה המטופשת הזו. וחבל.

חיים ישראל, האיש שהצליח לפצח בסוף שנות ה-90 את הנוסחה להגיע עם מוזיקה סמי ים תיכונית ללב הפריים טיים גם האשכנזי עם אלבומו הראשון "יתגדל ויתקדש" עבר מאז מסע מוזיקלי ואישי ארוך. לעתים היה נדמה היה שהקסם אולי כבר חמק לו, אך הוא מצליח שוב ושוב להפציע עם שירים שמזכירים לנו איזה מבצע הוא ועכשיו הוא גם מראה יכולות יצירה משובחות.

"א-ל מסתתר" - הדואט החדש שיצא היום של חיים ישראל ויואב יצחק, האיש ששיתף איתו פעולה גם באחד הלהיטים הראשונים שלו "ממעמקים", הוא שיר שחיים ישראל כתב והלחין בעצמו ברוח ימי חודש אלול. אין זו הפעם הראשונה שחיים ישראל שולח את ידו בעט, אך בהחלט נראה מהתוצאה כי כדאי שיעשה זאת יותר.

לא מדובר במשהו מבריק במיוחד, אלא בשיר שפשוט עשוי טוב, מהחומרים שפשוט מתאימים להשמעה בימים אלו לכל אוזן. לא מדובר בשיר מזרחי, גם לא במערבי, פשוט במוזיקה טובה שניכר שיוצאת מהלב.

את הטור להיום אחתום בסינגל החדש של הרב צחי קליין, המשמש ביום יום כר"מ בישיבת הסדר. קליין כתב והלחין את השיר "שלהי שנה" שכשמו מתאים במיוחד לימים אלו של שלהי השנה, ימי הרחמים והסליחות.

קליין זמר מוכשר ומרגש, והשיר בעיבודו המוזיקלי של ליעד גרושקה ובהכוונתו של המפיק אייל מזיג, הוא שיר מעניין ובהחלט ראוי לשמיעה ושימת לב.

להערות, הארות והסברים על זיהוי אבטיחים בשלים או בשלים מידי פנו למייל: nl@kikar.co.il

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר