היסטוריה ואקטואליה

מי היה הרב משה בלוי? "עסקן וגאון עולם"

סדרת הכתבות על פטירת רבי משה בלוי עוררה תגובות רבות - הבולטות שבהן מצד צאצאו, המחנך הרב מרדכי בלוי. כעת, בנו הרב אורי בלוי, חושף בפנינו את דמותו הטמירה (חרדים, בארץ)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
הרב משה בלוי זצ"ל והרב אורי בלוי (צילום: באדיבות ר' דודי זילברשלג, בית המכירות בידספיריט; בינינו)

סדרת הכתבות אודות פטירתו המצערת של "שלוחא דרבנן" רבי משה בלוי זצ"ל, עוררה תגובות רבות, מכל חלקי היהדות התורנית בארץ ובעולם.

כותב השורות קיבל מידע שצאצאו של הרב משה בלוי, איש החינוך המפורסם הרב מרדכי בלוי, כעוס ביותר על הכתבות, ושלח למקורביו הודעות נזעמות לאחר שלדבריו "הגיעו תגובות נזעמות מהציבור על פגיעה חמורה בכבודו של אחד ממניחי היסודות ליהדות החרדית בארה"ק".

בין היתר הוא טען: "רק זאת שיענה הקורא, תלמידי הרב קוק 'קללו' את רבי משה שיהיה לו כרת, ובכן לרבי משה יש בעולם מעל רבבה צאצאים יראים ושלימים מכל החוגים. מלבד זאת היה סיפור נפלא עם חלום שיהודי סוחר מפולין הגיע לאותו בי"ח באי הנידח ודאג להעברת ארונו של רבי משה והתקיימה הלוויה שלא ראו שנים, והשתתף בה החזו"א שעלה במיוחד לירושלים (פעמיים בלבד) והמהרי"ץ דושנסקי קונן ובכה וציווה על אלפי המלווים לשבת על הקרקע ולומר ווי לשכינתא בגלותא ".

הרב מרדכי בלוי (אולפן 'כיכר')

• • •

לאור זאת, כיון שכותב השורות כל ימיו מקווה מייחל ומצפה שלא יטעה את קוראיו ח"ו, פנינו אל ר' מרדכי בלוי, בבקשה לראיינו, ולקבל תגובה אודות סבו הדגול.

הרב בלוי הפנה אותי אל בנו המרצה הרב אורי בלוי מבית-שמש שבשלושה פרקים מרתקים, פורס לנו את משנתו הסדורה אותה קיבל מאבות אבותיו.

• • •

ראשית כל אבהיר בפני קוראי הנאמנים, שכותב השורות במאמריו מלקט מקורות, ולא כותב כלום מעצמו.

שנית כל, ראוי לציבור בני התורה גולשי "כיכר השבת", לדעת לא רק את ה"מחלוקות" וה"פילוגים" של ימינו, אלא גם את שארע לפני 80 שנים בציבור החרדי, ועל המחלוקות שאירעו בהם.

רבי משה בלוי (משמאל), בשנתו האחרונה. הנואם הוא הרב דוקטור יצחק ברויאר, בעת שהעידו בפני ועדת החקירה האנגלו-אמריקאית לענייני ארץ ישראל, בתחילת שנת 1946 (מתוך ויקיפדיה)

כידוע ישנם הסבורים שרק בדור היתום שלנו ישנם מחלוקות ופילוגים, והדברים מגיעים רח"ל שישנם שמורידים את הכיפה, וטוענים שח"ו אין הדת היא אמת, כיון שלא יכול להיות שגדולי ישראל מתבטאים האחד על השני "זקן ממרא" וכו'.

• • •

הרב אורי בלוי: "תראה אני מאד כאבתי את פרסום הכתבות, הרבה מאד אנשים שלחו לי תגובות וטענו שיש פה סילוף של ההיסטוריה בצורה שמבזה ומשפילה לפי צד מסוים. היה נראה שיש פה אינטרס פוליטי, אולי יש קבוצה של חרדים שגילו את הציונות מחדש, וכותבים את זה לכולם.

"בדורינו אין דרך כל-כך להסביר מי הוא היה, מכיון שאין לרבי משה בלוי דמות מקבילה. לצורך העניין בימינו יש לדוגמא את המנהיגים כדוגמת מרנן שר התורה הגר"ח קנייבסקי וראש הישיבה רבי גרשון אדלשטיין, ומצד שני יש עסקנים חשובים כגפני מקלב וכו'. ר' משה בלוי היה מחד גיסא עסקן ואיש שמוקדש כליל לציבור ומצד שני גאון עולם ספרא וסיפא בעל אישיות תורנית נדירה".

עד השואה היו הרבה רבנים בתפקידי עסקנים, רבי שמעון סופר, הרב צירלסון, רבי מאיר שפירא, הרב מפוניבז', ועוד רבים שכיהנו בחברי פרלמנט במדינות בהם התגוררו כדי להגן על האינטרסים של היהדות החרדית...

הרב בלוי: "אכן, בשל העובדה שהיה אישיות תורנית בכל מהותו הוא זכה להערכה וקרבה אישית נדירה ביותר אצל כל גדולי ישראל מכל החוגים מר' חיים עוזר, והגר"ח מבריסק עד הריי"צ מלובבי'ץ ואף זכה להערכה מופלאה ממרן ה'חפץ חיים' חשוב להבין שר' משה בלוי היה הרבה יותר מעסקן ואיש ציבור אם נגדיר זאת נכון הוא היה מעין ראש ממשלה חרדי , הוא ניהל אוטונמיה חרדית, בכל מה שכרוך בה".

התמונה האחרונה של ר' משה בלוי מורד מהאונייה, שנחשפה כעת (באדיבות ר' דודי זילברשלג, בית המכירות בידספיריט)

גם גפני ורביץ כיהנו בתפקידים תורניים...

הרב בלוי: "אכן. ר' משה בלוי היה ברמה תורנית גבוהה, אבל לפני הכל הוא היה יד ימינם של גדולי ירושלים החל מהמהרי"ל דיסקין שעל ברכיו גדל ובעיקר אצל רבה של ירושלים הנודע ומנהיג היהדות החרדית בארה"ק מרן הגר"ח זוננפלד. בהמשך הוא זה שגם נשלח למצוא לו ממלא מקום והביא את המהרי"ץ דושינסקי לכהן כרבה של ירושלים. הוא גדל בין החומות, ונשאר תמיד אותו יהודי בפשטות ובחן ירושלמי אמיתי, בולט בהנהגתו ובדרכו. הייתה לו יכולת רטורית נדירה ואינטליגנציה כללית מדהימה. אפילו גוים בכל העולם נדהמו מהאינטליגנציה שלו ונהנו מנאומיו המרשימים, הוא היה שילוב מאד ייחודי ונדיר.

"חשוב שידעו שלא מדובר בעסקן זוטר – הוא יצא 18 פעמים לחו"ל רק בכדי לייצג את היהדות החרדית, בזמנים בהם יציאה לחו"ל הייתה תופעה נדירה מאד, והופיע בפני הוועדות הכי בכירות בעולם המקבילות לאו"ם של ימינו.

"התכונות שהכי אפיינו אותו זה הממלכתיות, הוא היה אצילי מאד וכן הישרות והפשטות. הוא לדוגמא לעולם לא ויתר על הלבוש הירושלמי המקורי גם במקומות הכי נחשבים".

בפרק הבא: מה הגיב ר' אורי בלוי על העדות של הגרי"מ חרל"פ שסבו ר' משה בלוי נפטר מפני שציער את הרב קוק?!

  • ישראל שפירא, הינו היסטוריון, השם דגש על ההיסטוריה התורנית של ארץ ישראל, מדריך טיולים, ובעלים של סוכנות הטיולים 'ישראל בשטח'
    לפרטים נוספים נא לפנות: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר