היסטוריה ואקטואליה

ר' משה בלוי ציער את הראי"ה קוק? "היה ממלכתי"

המרצה ר' אורי בלוי משיב לטענות על כך שר' משה בלוי נפטר כי ציער את הראי"ה קוק וטוען כי ספק אם הסיפור נכון שכן הרב בלוי "היה דווקא הסמן הממלכתי והמיושב" (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
הרב אורי בלוי ור' משה בלוי ז"ל (צילום: בינינו, מתוך ויקידפיה)

סדרת הכתבות אודות פטירתו המצערת של שלוחא דרבנן רבי משה בלוי זצ"ל, עוררה תגובות רבות, מכל חלקי היהדות התורנית בארץ ובעולם.

ולכך פנינו לראיין את המרצה ר' אורי בלוי, בן של איש החינוך הרב מרדכי בלוי, כדי שיגיב ויתן את הצד של המשפחה החשובה.

ר' משה בלוי, בעצם בין הצ'אלמרים הבודדים ב"אגודת ישראל" הירושלמית, איך הוא הסתדר עם "הדוקטורים" הגרמנים מ"אגודת ישראל" האירופאית כמשפחת ברויאר?

הרב בלוי: "את הדוקטורים מגרמניה, לא כל-כך אהבו ב"אגודת ישראל" הירושלמית וקצת בפולין. ודווקא מי שגונן על עסקני גרמניה היה ר' משה בלוי הירושלמי".

אשמח שתתייחס לאמרה הקשה של הרב חרל"פ שפטירתו המצערת של ר' משה בלוי הייתה מפני שהוא התנגד לרב קוק וביזהו. הרי הרב חרל"פ מוכר כגאון גם אצלנו בציבור החרדי, הוא הרי היה ידידו של רבי יחזקאל סרנא?

הרב בלוי: "אני לא יכול להכחיש דבר שאני לא יודע מי כתב.

"אם כי קשה לי להאמין שיכול להיות שהוא אמר את זה, כי אחרי הכול הוא היה תלמיד של הרב קוק. אני רוצה להגיד לך שלמרות המלחמה של "אגודת ישראל" ברב קוק – ר' משה בלוי היה דווקא הסמן הממלכתי והמיושב, (לעומת אחרים שפעלו בדרכים יותר קיצוניות כדוגמת אחיו הצעיר ר' עמרם הקנאי המפורסם ואחרים) ר' משה בלוי היה איש מיושב מאד והתנהג עם האויבים הכי גדולים של היהדות החרדית באופן ממלכתי ומכבד ובוודאי לא אגרסיבי.

"לכן קשה לי להאמין שהרב חרל"פ אמר את זה, ועוד הרבה יותר קשה לי להאמין שבאמת ר' משה בלוי עשה את המעשים המיוחסים לו, ולו מהסיבה הפשוטה – זה לא היה הוא ולא זו הייתה דרכו. הרב חרל"פ היה מהת"ח הכי גדולים במחנה הרב קוק, ואגב הוא הכיר את ר' משה בלוי שהרי אביו ר' זבולון חרל"פ היה מבאי ביתו הקרובים של המהרי"ל דיסקין ושם הוא גדל.

"לגבי הפשקווילים שהוצגו בכתבה - זו דרכה של מלחמה, והם לא ראויים ליחס, ויש משני הצדדים. הרי את אמרתו השנונה של הרבי מסאטמר כולנו מכירים: 'הקירות במאה שערים מחזיקים מעמד בזכות הפשקוולים'.

"ראוי להדגיש שדרכה של משפחת בלוי פחות לנבור בנבכי ההיסטוריה, ויותר להסתכל עם הפנים קדימה, ולעסוק בעשייה בהווה".

  • ישראל שפירא, הינו היסטוריון, השם דגש על ההיסטוריה התורנית של ארץ ישראל, מדריך טיולים, ובעלים של סוכנות הטיולים 'ישראל בשטח'
    לפרטים נוספים נא לפנות: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר