היסטוריה ואקטואליה

השיר המפורסם של "הפייטן הסלבודקאי"

96 שנים לפטירת רבי אברהם אליהו קפלן הנסיך הסלבודקאי, שהותיר אחריו חלל עמוק. לא רבים יודעים, אולם הוא היה פייטן בחסד, הוא ניגן בכינור וכתב שירים - זה אחד מהם (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
רבי אברהם אליהו קפלן (צילום: מתוך ויקיפדיה, ללא קרדיט)

96 שנים לפטירת הגאון רבי אברהם אליהו קפלן הנסיך הסלבודקאי, מראשי "תנועת המוסר", שהותיר אחריו חלל עמוק.

בפרק א' סיפרנו על מרן הרב כהנמן שהמליץ לגרד"צ הופמן למנות את הרב קפלן לראש בית המדרש לרבנים בברלין.

לא רבים יודעים, אולם הרב קפלן היה פייטן בחסד, הוא ניגן בכינור וכתב שירים; השיר המפורסם ביותר שלו הוא "שקעה חמה" שחושף ולו במעט את חיבוטי הנפש הגדולים שלו. השיר מושר היום ברטט וזיע בהיכלי הישיבות הקדושות.

יש לציין שהלחן המרגש של "שקעה חמה" לקוח מהלחן "אני מאמין" של שאול טְשֶׁרְנִיחוֹבְסְקִי[1]

נכדו של הגאון הרב קפלן, הרב א"א קפלן שר ביחד עם הנדיב הרב רכניץ את "שקעה חמה" (הפקה: FDD פרודקשיין - דוד פדידה • צילום ועריכה: יוני צור)

הרב קפלן, כל שנה ביום כיפור כיהן כשליח ציבור, והיה מלחין ניגון חדש לפיוט "יעלה תחנוננו". אחד מניגוניו השתמר עד היום בישיבת חברון.

לאחר ארבע שנים בראשות בית המדרש לרבנים הלך לעולמו בט"ו באייר ה'תרפ"ד, פטירתו בטרם עת זעזע את עולם המוסר והישיבות, החליף אותו בתפקיד ידידו מישיבת סלובודקה, הגאון רבי יחיאל יעקב וינברג בעל "שרידי אש".

הגאון הרב קפלן היה אחד האחרונים שהוכר כגדול דור, ומאישי תנועת המוסר, שניסה לשלב מדע ותורה. קטע מספרו "בעקבות היראה" שפונה לבחורי הישיבות בדורו, ומסביר את השקפתו, שאל להם ללכת וללמוד פילוסופים גוים, אלא יש לנו העם היהודי להתגאות בחכמי עמינו.

וכך דבריו באסיפת נוער בטלז, ליטא, בשנת תרע"ט (1919) בה הוא מיצר על כך ש"מחניקים את הנשמה היהודית בין שורותיה של הספרות הזרה":

בן ישראל!

כלום אין לך עוד די מזון לנשמתך אצל עמך שלך?

כלום צריך אתה לקבץ נדבות אצל זרים?

למד את תורתך! שנן את תולדתך! הכר את משורריך והוגיך הגדולים!

זמר את התהילים שלך, הבן את קהלת שלך, העמק באיוב שלך, חלום בחזון ישעיה שלך, התחיה בגמרא שלך, הווה כבד ראש על ידי הרמב"ם שלך, בכֵה וּשֹחַק ברבי יהודה הלוי שלך, הווה חוזה באריז"ל שלך, הווה טוב ועניו בר' משה קורדובירו שלך, חדד את שכלך בתשובות ר' עקיבא איגר, השתעשע בדפי קצות החושן

בל נתבייש! כי אנשים אחים אנחנו. לכמה מאתנו כאן זרים היו רבים מן השמות הללו? וכמה מאתנו שמעו כמעט בפעם הראשונה בחייהם אי-אלה מן השמות הללו?

ולכשיאמרו כאן פושקין, ולכשיאמרו כאן גתה, ואפילו לכשיאמרו כאן גבריאלה ד'אנונציו

- כן, זאת יעכלו בוודאי מהר יותר!? כלום סבורים אתם שאלה האחרונים יתנו לנו כח להיות לנצח?

לא! זאת לא יאמר אף אחד מאתנו. "פושקין חי וקיים" זה לא ייתכן. עלינו ללמוד להרגיש ולחשוב יהודית, ועם זה לחיות יהודית!

("לתחיה תורנית", בעקבות היראה עמ' פד)

על ספרו "בעקבות היראה" התבטא ראש ישיבת חברון, הגאון רבי יחזקאל סרנא שהיה ראוי להיכתב על ידי אחד מאבות תנועת המוסר, זהו "תמצית סגולתית של השתקעות הדעות", התבטא.

מרן הגאון רבי איסר זלמן מלצר התבטא בכאב לאחר פטירתו: "אין אומר ודברים לבאר גם במקצת האבדה הגדול לכלל ישראל. אין דמעות בעיניים לכבות את השריפה הגדולה אשר שרף ה'".

בפרק הבא: מה "יתד נאמן, צינזר מספריו?

[1] תלאות השיר הם ארוכות, רק נציין שהשיר שקעה חמה הותאם למנגינה של שלונסקי שהתפרסמה באותה תקופה בגלל שיר 'שחקי שחקי' של טשרניחובסקי שהותאמה למנגינה זו

  • ישראל שפירא, הינו היסטוריון, השם דגש על ההיסטוריה התורנית של ארץ ישראל, מדריך טיולים, ובעלים של סוכנות הטיולים 'ישראל בשטח'
    לפרטים נוספים נא לפנות: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר