היסטוריה ואקטואליה

הרבנים שמצאו דבר חיובי ב"סגר הקורונה"

בתקופה הזו שכבר למעלה משבעה חודשים המגיפה משתוללת, מה שמותיר הרבה זמן ללמוד תורה ולכתוב ספרים, והרבנים - כותבי ההסכמות, מוצפים בספרים ובקשות (חרדים)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
הגר"מ מאזוז והראש"ל הגר"י יוסף (צילום: אהרון קרון ודוד כהן - פלאש 90)

בעלונו הפופולרי "בית מרן", בו מובאים דברי התורה מהשיעור השבועי של הראשון לציון רבי יצחק יוסף לראש השנה תש"פ[1] התייחס הרב לסגר הסוגר על עם ישראל לרעה עד לאחר חג הסוכות, ומצא בו נקודת זכות רוחנית!

בתקופה הזו שכבר למעלה משבעה חודשים המגיפה משתוללת, ובבית יושבים הרבה אברכים ולומדים תורה, אין חתונות, אין מפגשים משפחתיים מה שמותיר הרבה זמן ללמוד תורה ולכתוב ספרים, וכמובן מגיעים האברכים לבקש הסכמה מהראשון לציון שליט"א: "תבואו אצלי למשרד ותראו, כל יום אני כותב ארבע או חמש הסכמות", סיפר הרב.

אומנם הראשל"צ מתלונן שישנם כאלו שרק מלקטים ומעתיקים מספרו "ילקוט יוסף"[2]: "רב אחד שהוא אב"ד בחו"ל שלח לי ספר שכתב וכולו ליקוטים, מה אתה חוזר וכותב, הכל כתוב בילקוט יוסף!" טוען הרב יצחק יוסף.

הראשל"צ שמח על כך שיש בימינו אברכים ספרדים שכותבים תשובות ארוכות בהלכה: "כבר לפני ארבעים שנה מרן אמר לי, האברכים של היום עולים על כמה מזקני החכמים בדור הקודם, הם היו צדיקים ומקובלים, אבל לא היו ידענים ופלפלנים כמו שיש היום".

כבר בגל הראשון התייחס הראשון לציון לכמויות האברכים שמבקשים ממנו הסכמה בעקבות הסגר של הקורונה (של ביבי).

לפרשת פנחס (מס' 259), צוטט הרב מספר שהביאו לשכתו: "ערמה של ספרים מאברכים שרוצים לקבל ממני הסכמה", הגר"י יוסף תמה: "מה העומס הזה? אומרים, היינו בבידוד הרבה זמן, ובסביבות פסח היה סגר, וכתבנו ספרים!".

גם בעלון "בית נאמן" המפרסם את שיעורו השבועי של הגר"מ מזוז[3] סיפר הרב לקהל שומעיו: "יש אנשים כל שבוע מביאים לי כמה ספרים, אומרים לי יש לך הערות? תעיר לנו", בהמשך מתלונן הרב מזוז שמחברי הספרים אינם משאירים כתובת, וקשה ביותר להשיגם בטלפון... אח"כ מבהיר הרב מזוז לקהל שומעו שאין הוא מעונין בספרים חדשים, וכל המעוניין לשלוח לו ספרים, הרי שירשום את הכתובת שלו, או אז יוכל הרב להחזיר הודעות, או אפילו כסף באם הספר יפה.

נמצאנו למדים על העומס הרב של מרנן ורבנן גדולי ישראל שליט"א הנדרשים לכתוב הסכמות והערות לספרים תורנים בתקופת "סגר הקורונה", ולכן בפרקים הבאים נתעמק בהיסטוריה של "ההסכמות, לספרים התורניים".

[1] גיליון מס 269 עמוד 4 הערה 7

[2] ארבעים כרכים על שולחן ערוך

[3] שופטים תש"פ מס' 224 עמוד 4 הערה 18

  • ישראל שפירא, הינו היסטוריון, השם דגש על ההיסטוריה התורנית של ארץ ישראל, מדריך טיולים, ובעלים של סוכנות הטיולים 'ישראל בשטח'
    לפרטים נוספים נא לפנות: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר