מתקפה חרדית

"סגירת ביכנ"ס ופגיעה במצוות - רק יחמירו את התחלואה"

עימות חריף בדיון קבינט הקורונה, בשל הכוונה להחמיר את הסגר תוך פגיעה בחיי הדת - בעוד ההיתר להפגנות יישאר. ובכנסת: "גמזו מבין מה זה אתרוג? הסיפורים מהשואה מהדהדים באוזננו". צפו (ארץ)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-ד' בתשרי תשפ"א | 22.09.20
אילוסטרציה (צילומים: שלומי כהן ואיתמר קירשבוים)

חברי הכנסת החרדים תוקפים היום (שלישי) בחריפות את פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו, בשל המגבלות שהוא מתכוון להעלות בישיבת קבינט הקורונה, גם על עניינית הדת - כסגירת בתי כנסת, מקוואות ושווקי ארבעת המינים.

גמזו, כזכור, המליץ להחיל את ההחמרות הללו מערב יום הכיפורים ועד לאחר חג הסוכות, כחלק מהקשחת תנאי סגר הקורונה, בשל התפשטות התחלואה בישראל.

בעקבות כך פרץ עימות חריף, בישיבת הקבינט, כאשר כך התנהלו חילופי הדברים - לפי פרשן 'חדשות 12' עמית סגל:

דרעי: לא שמעתי מילה אחת על ההפגנות. אתם מדברים רק על מקוואות, בתי כנסת וארבעת המינים.
גמזו: בענין ההפגנות אנחנו לא מגלגלים עיניים.
אוחנה: כל התקהלות דינה אחת.
נתניהו: יש הסכמה שצריך כלל אחיד לגבי כל ההתקהלויות.
ניסנקורן : אין הסכמה. צריך לדון בכל מקרה לגופו.
נתניהו: אם אתה עושה הגבלות על התקהלויות ציבוריות, הן צריכות להיות שוויוניות. כל המדינה מדברת על זה.
אוחנה: אם לא יהיה דין אחד לכלם, המתפללים יפרצו את הכללים.

יו"ר ש"ס השר דרעי סיכם ואמר: "פיקוח נפש דוחה הכל, ואנחנו במצב של פיקוח נפש. לכן מוכן לתמוך בסגירת בתי הכנסת ובקיום תפילות רק במרחבים הפתוחים, ומוכן לשבת עם הרבנים ולדבר על זה. אבל חייבים להיות שוויון והגיון;איך נסביר לציבור למה תפילות לא והפגנות כן?".

השר דרעי (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)

בענין זה אף פנה, בשעה האחרונה, יו"ר ועדת החוקה של הכנסת ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה), לראש הממשלה נתניהו, שר הבריאות אדלשטיין והשרים החברים בקבינט.

אשר הסביר, כי "מי שאינו מבין כי תפילה במניין ביום כיפור ורכישת ארבעת מינים הכרחית בחיוניותה בדיוק כמו אספקה סדירה של מזון, חוטא למטרה".

"ציבור ענק", הוסיף אשר, "במדינת ישראל לא יכול לוותר לא על תפילה בצום יום הכיפורים ולא על קיום מצוות. לשם כך הוסדרו בעמל רב מתווים זהירים וברורים על ידי משרד הבריאות, שנבדקו והוכחו כי אין בהם חשש לשלום הציבור".

יו"ר וועדת החוקה הוסיף ופנה, לרה"מ והשרים: "אני קורא לכם: אל תתפתו לבחור בדרך הקלה של ביטול מתווה התפילות והסדרת רכישת צרכי החג, בשם הדאגה מעליית התחלואה".

"צעד זה יגרום את ההיפך המוחלט, יפרום את האסדרות שהושגו בעמל רב ויפגע במאמצים לבלימת התחלואה. רק קיום המתווים כפי שסוכמו, הם שיבטיחו שליטה מיטבית של המערכת בהתקהלויות ורק כך ניתן יהיה לשמור על אמון הציבור שישתף פעולה בהקפדה ובאחריות על ההנחיות שגובשו", סיים אשר.

אשר ובוסו נואמים במליאה (צילום: ערוץ כנסת. תמונות: עדינה וולמן ומרים אלסטר, פלאש 90)

גם חבר הכנסת אוריאל בוסו (ש"ס) תקף את פרופסור גמזו, מעל דוכן הכנסת, ואמר: "שאלה לי אליך מהכובע הרפואי שלך: אתה יודע להגדיר את נושא ההפגנות לפני שאתה ניגש לנושאי הדת?".

"בוא תניח לרגע את המאבקים המשפטיים; אתה הוא זה שמגדיר מפעלים ובתי עסק חיוניים, אבל כשזה מגיע לארבעת המינים - אין קול ואין עונה".

"אתה מבין", תהה בוסו, "את המשמעות של אתרוג? הסיפורים מהשואה עדיין מהדהדים באוזנינו, על מסירות הנפש והדאגה לאתרוג מהודר - זאת עוד מבלי להיכנס לסוחרים שמתפרנסים חצי שנה אחורה וקדימה מהענף הזה, וחיים בימים אלו בסימני שאלה רבים, והכל בגלל ניתוק של גמזו ואי הבנה בצרכי המגזר".

"כמו כן, תפילות יום הכיפורים, היום הכי חוצה מגזרים בשנה: אתה לא מתאמץ אפילו להביע עמדה מקצועית, ובוחר בשתיקה", תקף בוסו את גמזו. "המבוגרים במדינה, ההורים של כולנו, נאלצו השנה לעשות את החג בבית, ובמוצאי החג התעוררו לתמונות של התקהלויות וחגיגות, בשם הדמוקרטיה".

"זה בדיוק המסלול הראשי לאיבוד של אמון הציבור במערכת, כל עוד אין הבעת דעה מקצועית בנוגע להפגנות, ויש אכיפה לא שוויונית ומגבלות לא שוויוניות, זה יידרדר למשבר אמון אל-חזור", סיים בוסו.

צפו בווידאו

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר