חבר 'המועצת' הכריע

כיפור בישיבות - מי יצום ומי ישתה? אלו ההנחיות הרפואיות

אלפי תלמידי ישיבות שנדבקו ב'קורונה' צפויים לשהות ביום כיפור בישיבות; לקראת היום הקדוש קיבלו ראשי ישיבות הנחיות הלכתיות מחבר 'המועצת' הגאון רבי יצחק זילברשטיין - מי יצום ומי לא? (חדשות)

אבי רבינא | כיכר השבת |
תלמידי ישיבה בקפסולה. אילוסטרציה (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

ראשי הישיבות קיבלו במהלך היום (שלישי) שורת הנחיות הלכתיות מחבר מועצת גדולי התורה ורבה של רמת אלחנן, הגאון רבי יצחק זילברשטיין, באשר לחולי קורונה הנמצאים בתוככי הישיבות, וזאת לקראת יום הכיפורים.

הגר"י זילברשטיין השיב על השאלות שהתעוררו, באמצעות ד"ר ציון שלוסברג, ואף ביקש מהישיבות למנות רופא מיוחד לצורך כך שישהה במהלך יום הכיפורים במתחם הישיבה.

בפתח דבריו, הקדים ד"ר שלוסברג ואמר כי "נגיף הcovid 19 הינו נגיף במשפחת נגיפי הקורונה. הנגיף שגרם להתפרצות עולמית של תחלואה ושל מספר נפטרים לא מבוטל הכה גם בישיבות הקדושות ואנו נמצאים כעת בהתפרצות של מעל 2500 בחורים בפריסה ארצית.

"על אף המהלך השכיח של הנגיף לגרימת מחלה ויראלית קלה שחולפת תוך מספר ימים ספורים, שתתבטא בכאבי גרון, כאבי ראש, שיעול, לעיתים המלווה גם קוצר נשימה, איבוד חוש הטעם וריח ומחלת חום - 80 אחוז יחלימו ללא שיריים. חמישה אחוז יגררו מחלה קלה למשך זמן ארוך יותר וחמישה אחוז עלולים רח"ל לפתח מחלה קשה יותר".

ד"ר שלוסברג הוסיף ואמר כי "מהידע הרפואי שנצבר מוכח שהנגיף גורם להפעלת מערכת הקרישה בדם ויצירת מיני קרישים העלולים לפגוע במספר איברים בגוף, בעיקר בריאות ובכליות, אך אפקט הנגיף מפושט בעוד הרבה ממערכות הגוף. עיקר התסמינים המתמשכים עליהם מתלוננים המחלימים הם עייפות, קשיי נשימה וכאבי מפרקים, שיעול וקוצר נשימה".

"לצערנו", הוא מתריע, "יש גם כאלו העלולים לפתח מחלה קשה יותר גם בגיל צעיר ותמונת האשפוז מלמדת שגם אנשים בגיל הצעיר עלולים להתאשפז ואף במצב קשה ונזקקים להנשמה, ולצערנו רח"ל היו גם קורבנות בנפש, ואי אפשר לדעת מי יחלה בצורה קלה ומי יחלה חלילה בצורה קשה יותר, ומכאן בוודאי ששומר נפשו ירחק מהמחשבה הפסולה של להידבק על מנת לעבור את הנגיף".

ד"ר ציון שלוסברג (כיכר השבת)

באשר לאופן ההתנהלות בצום יום הכיפורים, קבע ד"ר שלוסברג על סמך דברי פוסקי ההלכה כי "חולה קל - שעבר את המחלה לאחר יומיים שלושה ללא שיריים (לא סימפטומים משמעותיים, לא אושפז) אין בעיה עם הצום, אולם יקפיד על שתייה מרובה מערב החג".

לעומת זאת, "חולה שפיתח סימפטומים משמעותיים, ו/או הסימפטומים ממשיכים - יש להיזהר וכדאי לשאול פרטנית האם לשתות פחות פחות משיעור, דהיינו כל תשע דקות CC04".

עוד נכתב כי "חולה שנמצא כעת במחלה ולא ידוע האם יפתח מחלה משמעותית או לא, במידת האפשר יקבל עירוי נוזלים במהלך הצום, במידה ואי אפשר ישתה מים מרים (דהיינו חליטת של 4 תמציות תה קמומיל בכוס רגילה של מים רותחים לרבע שעה ויכול לשתות ללא שיעורים), במידה וגם זה לא אפשרי, ישתה פחות מכשיעור, אם יכול לבא לידי סכנה. היות וכאמור הנגיף מפעיל את מערכת הקרישה ובהינתן התייבשות מסוימת של הצום יכול לגרום לסיבוכים.

הגאון רבי יצחק זילברשטיין (צילום: בעריש פילמר)

"חולה עם מחלה משמעותית (חום גבוה, שיעול, קוצר נשימה, ירידה בסטורציה וכו'), אם יכול לבא לידי סכנה, לא יצום. במידת האפשר יקבל עירוי נוזלים, במידה ולא ניתן - ישתה כרגיל.

"חולה המאושפז לא יצום אם יכול לבא לידי סכנה. במידת האפשר יקבל עירוי נוזלים, במידה ולא ניתן - ישתה כרגיל".

חבר מועצת גדולי התורה, הגאון רבי יצחק זילברשטיין שמבין מאוד בענייני רפואה, הוסיף וכתב: "רבי עקיבא איגר פרסם הנחיות לעיר פוזנא בשנת תקצ"ב בשעת המגיפה שם, וכתב שקשה לתת הנחיות כלליות ליום הכיפורים, ולכן יהיו שני רופאים נוכחים במשך כל היום בחדר הקהל, והזהיר שלא לשמור בסוד אף את המקרה הקל ביותר".

הרב זילברשטיין המליץ: "במקרה שיש בישיבה חולים מאומתים, אשרי הישיבה שתממן רופא או אדם מוסמך רפואי בכיר [ועדיף נוכרי] שיהיה במשך כל יום הכיפורים בישיבה, שיוכל לדאוג לעירוי לבחורים הנצרכים לכך, ויוכלו גם לשאול אותו שאלות שיתעוררו במהלך יום כיפור".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר