צעקות ב'קבינט הקורונה'

דרעי: "ביום כיפור יהיו בתי כנסת - גם אם ההפגנות יבוטלו"

בצל הערכת המומחים על אלף נפטרים בחודש הקרוב - למרות הסגר, דנו בקבינט הקורונה על בתי הכנסת וההפגנות; ההחלטה - מחר; דרעי איים: "ספק אם אוכל להמשיך לשרת בממשלה" (חדשות)

ישי כהן | כיכר השבת |
השר אריה דרעי (צילום: Miriam Alster/Flash90)

לאחר שעות של דיונים על ההצעות להחמרה בסגר בעקבות המשך התפשטות נגיף ה'קורונה', הסתיימה הערב (שלישי) ישיבת הקבינט ואילו ההחלטות יתקבלו רק מחר, לאחר גיבוש מתווה מקצועי.

שר החוץ גבי אשכנזי הציע כי את המתווה לקיום הפגנות יגבש צוות בין-משרדי של משרד הבריאות, משרד המשפטים והמשטרה, שיבחן כיצד לקיים הפגנות תחת מגבלות משרד הבריאות.

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, לא שלל את האפשרות להגביל את מספר המשתתפים בהפגנות ותנאי פריסתם בהגנה, אך התנה זאת בכך שהדרג המקצועי במשרדים, יציג את הנתונים המעידים על הצורך בכך.

מחר בבוקר, קבינט הקורונה יתכנס שוב בכדי להכריע על החמרת הסגר ועל המתווה שיאפשר קיום הפגנות מחד ותפילות בבתי הכנסת ביום הכיפורים, מאידך - כאשר כפי הנראה בחג הסוכות בתי הכנסת ייסגרו ותותר תפילה בשטח פתוח בלבד.

ל'כיכר השבת' נודע כי במהלך ישיבת הקבינט הוצגה הערכה של מומחים, לפיה, במהלך החודש הקרוב אנו צפויים לאלף נפטרים נוספים מקורונה - למרות הסגר.

במהלך ישיבת הקבינט התבטא יו"ר ש"ס השר אריה דרעי כי "אין מצב שביום הכיפורים בתי הכנסת יהיו סגורים. אין ספק שמדובר ב'פיקוח נפש', אבל כמו שב'פיקוח נפש' אנחנו מאפשרים ב'תו הסגול' לאנשים לעבוד, יום כיפור צריך להחריג אותו. צריכים להמשיך את 'מתווה נומה' ביום הכיפורים".

דרעי הדגיש כי חייבים לפתוח בתי כנסת ביום כיפור. לדבריו, "אי אפשר בשום אופן לאכוף סגר אם יש את ההנחיה הזו שאפשר להפגין בכל הארץ ולנוע מעיר לעיר, אין דרך בעולם להסביר למה לכותל אסור ולהפגנה כן. אין דרך לאכוף. כל 'שמחות בית השואבה' ו'הקפות שניות' יהפכו להפגנות המוניות, לא יקרה שום דבר אם כל אחד יפגין בתוך האלף מטר שלו".

דרעי המשיך ואמר: "אגיד לרבנים ולציבור שחייבים לשמור על ההחניות כדי להפחית את הסכנה בהדבקה. אבל מממשלה יהודית שביום הכי קדוש לה, יום כיפור, תסגור בתי כנסת ותמשיך להפגנות להתקיים כרגיל, מבחינתי היא לא ממשלה יהודית וספק אם אני יכול להמשיך לשרת בממשלה כזו".

"אלך ואמשיך לזעוק שחייב לשמור על ההנחיות, לא אקרא לעשות הפגנות או מרד, אבל כאן בממשלה צריך לומר את האמת", צעק דרעי, כפי שפורסם ב'כיכר השבת': "אי אפשר להסביר לציבור למה על ההפגנות אתם שומרים, אבל בסוכות תישארו בבית. מה זה ההפגנות האלו הפכו ל'הלכה למשה מסיני'?".

יו"ר ש"ס השר אריה דרעי בראיון ל'כיכר השבת'

לאחר ישיבת הקבינט הבהיר השר דרעי כי "ביום כיפור בתי הכנסת יישארו פתוחים - במתווה מצומצם, גם אם ההפגנות יעצרו. לגבי שאר החגים, נצטרך להתפלל במניינים בחוץ, במרחב הציבורי. אין מה לעשות, אנחנו במגפה".

גורם בכיר בקבינט הקורונה אומר ל'כיכר השבת' כי "היום אנחנו צפויים לעבור את השיא של 6,000 נדבקים ביום, למרות הסגר. אנחנו חייבים לדעת את המצב שלנו".

במהלך הישיבה, העלה פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו את הבקשה להטיל מגבלות על פעילות מקוואות גברים בערב יום כיפור. לדבריו, זה יום עמוס במקוואות וחייבים למנוע התקהלויות והדבקה המונית, אך לא התקבלה החלטה בנושא.

אלוף במיל' רוני נומה סיפר לשרים בישיבת הקבינט כי "תלמודי תורה מכל המגזרים וישיבות קטנות - לומדים כרגיל". לדבריו, "מדובר בעשרות אלפי תלמידים".

השר אריה דרעי העיר כי "החינוך העצמאי ורשת החינוך 'בני יוסף' לא לומדים, אלו שלומדים זה מוסדות פרטיים".

נומה הוסיף כי "גם בכוללים לומדים".

בנוסף, שמעו השרים במהלך הדיונים בקבינט כי ההערכות הן ש-30% מהנדבקים בקורונה - גם הצעירים, יישארו עם תסמינים לא פשוטים גם לאחר שיחלימו מהנגיף.

במהלך הדיון הבהיר ראש הממשלה בנימין נתניהו את דעתו נגד ההפגנות הנערכות נגדו מידי מוצ"ש, בהשתתפות אלפים. "במשך זמן רב נמנעתי מלהתבטא בעניין ואחרי ששמעתי את המומחים שטוענים שהתקהלויות זה סכנה עצומה לבריאות הציבור זו חובתי להתייחס", אמר ראש הממשלה.

"כל הציבור נדרש לקיים הגבלות ורק קבוצה של מפגינים מוחרגת מהכלל", אמר נתניהו, "מותר ללכת לכותל רק אם אתה גר במרחק 1000 מטר משם, אבל לבלפור אפשר להגיע מכל רחבי הארץ. בכותל מותר רק בקפסולות של 20 ובהפגנות הכל מותר".

"הפארסה הזאת חייבת להיפסק!", אמר נתניהו. "כולם מבינים זאת גם בשמאל. אנחנו בשעת חירום. חייב להיות דין אחד גם לתפילות וגם להפגנות ולכל ההתקהלויות באשר הן. אחרת הציבור לא ישמע להנחיות ונגביר את התחלואה למימדים איומים".

במהלך הדיון אמר נתניהו כי "יש הסכמה שצריך כלל אחיד לגבי כל ההתקהלויות", אך שר המשפטים אבי ניסנקורן הביע התנגדות נחרצת: "אין הסכמה. צריך לדון בכל מקרה לגופו". על כך אמר נתניהו: "אם אתה עושה הגבלות על התקהלויות ציבוריות הן צריכות להיות שוויוניות. צריך אחידות גם לגבי בתי כנסת וגם לגבי הפגנות. כל המדינה מדברת על זה".

השר לביטחון פנים, אמיר אוחנה גיבה את נתניהו: "אם לא יהיה דין אחד המתפללים יפרצו את הכללים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר