סוער בכנסת

ליצמן נלחם על הפגנות - 'דגל' על תפילות

הכנסת אישרה בקריאה ראשונה: הממשלה תהיה רשאית לקבוע הגבלות על הפגנות ותפילות בתקופה של הכרזה על מצב חירום מיוחד. ליצמן בעד הפגנות, דגל בעד תפילות (ארץ)

ישי כהן | כיכר השבת |
ליצמן ואשר (צילום: יונתן זינדל - פלאש 90 ומרים אלסטר)

הכנסת אישרה בשעה זו (חמישי) בקריאה ראשונה, כי הממשלה תהיה רשאית לקבוע הגבלות על הפגנות ותפילות בתקופה של הכרזה על מצב חירום מיוחד. במקביל, וועדת החוקה של הכנסת בראשות יעקב אשר, מתכנסת בשעה זו, בכדי לדון במתווה התפילות בסגר.

החוק שהובא הערב למליאה נועד אך ורק לאסור את קיום ההפגנות. לא על בתי הכנסת - שבשביל זה לא צריכים אישור מיוחד של הכנסת.

בחוק הקיים, שאושר עוד בתקופה שליצמן היה שר בממשלה היה כתוב: "רשאית הממשלה לקבוע הגבלה על התקהלות בתפילה, או טקס דתי", הערב הוסיפו את המילה "הפגנה".

על פי הדיווחים, מי שמתכוונים להתנגד לכאורה לחוק מחברי הקואוליציה, אלו כמה מחברי מפלגת כחול לבן וכן חבר הכנסת יעקב ליצמן מיהדות התורה.

מי שיצטרף לליצמן, הוא חברו לסיעה המרכזית, אליהו חסיד, ישראל אייכלר, כלל לא משתתף בדיון ואילו חבר הכנסת הויז'ניצאי, טסלר מצא לעצמו קיזוז. לעומת זאת, בדגל התורה, עדיין מקיימים דיונים, בנוגע לאיך יצביעו על החוק, בדגש שבמידה ולא יהיה איסור על תפילות, הם יצביעו בעד.

בכירים ביהדות התורה מביעים את זעמם נגד ליצמן, ובשיחה ל'כיכר השבת', הם אומרים, כי לא ייתכן שליצמן יפר את המשמעת הקואליציונית, רק כדי שחסידי גור, יוכלו במוצאי החג, לערוך 'הפגנות', בחזרה מבית המדרש בירושלים.

"מי שמצביע היום נגד החוק, למעשה תומך בהמשך קיום ההפגנות, רק בשביל אינטרס אישי צר", אומרים אותם גורמים.

בו בעת, בוועדת החוקה של הכנסת, היו"ר יעקב אשר, החליט להסיר את הסעיף המגביל תפילות במרחב הפתוח - בדומה לסגר שהיה בפסח.

ל'כיכר השבת' נודע, כי יעקב אשר אף התקשר לראש הממשלה נתניהו והודיע לו שהוא לא ייתן לסעיף הזה לעבור בוועדת החוקה, "יהיה אפשר לקבוע תנאים, אבל לא למנוע בכלל תפילות", אמר אשר לראש הממשלה.

הצעת החוק שעברה בקריאה ראשונה

הצעת החוק אומרת, כי בתקופת תוקפה של הכרזה על מצב חירום בשל נגיף הקורונה, תהיה רשאית הממשלה להכריז על מצב חירום מיוחד בשל נגיף הקורונה אם שוכנעה כי קיימת התפשטות רחבה של נגיף הקורונה הגורמת לפגיעה חמורה בבריאות הציבור.

סעיף 7 בחוק מסמיך את הממשלה לקבוע בתקנות, הגבלה על יציאה ממקום המגורים או על שהייה במרחב הציבורי, לרבות הגבלה לעניין המרחק ממקום המגורים של אדם, בכפוף לסייגים שנמנו בו. מוצע לתקן את הסעיף כך שייווספו לסייגים שנמנו בו סייגים נוספים.

הסייגים בסעיף 7 כוללים גם יציאה של אדם להפגנה והשתתפות בה. וכי בתקופת תוקפה של הכרזה על מצב חירום מיוחד תהיה רשאית הממשלה לקבוע בתקנות כי יציאה של אדם להפגנה והשתתפות בה תתאפשר רק אם ההפגנה מתקיימת במרחק המותר ליציאה ממקום מגורים.

תיקון זה מוצע שכן בהתאם לסמכות הקיימת היום בחוק, בעת הכרזה על מצב חירום בשל נגיף הקורונה, מחויבת הממשלה, במסגרת סמכותה לקבוע הגבלות בעניין יציאה מהבית ושהייה במרחב הציבורי, להבטיח את האפשרות של אדם להשתתף בהפגנה גם אם היא מתקיימת מעבר למרחק המותר ליציאה כאמור.

עוד נכתב בחוק, כי בזמן ההכרזה על מצב חירום מיוחד, יהיה ניתן לקבוע הגבלות על התקהלות בהפגנה, בתפילה או בטקס דתי, ובלבד שהגבלה כאמור חיונית למניעת התפשטות נגיף הקורונה.

זאת, בשונה מההסמכה הקיימת בחוק בעת הכרזה על מצב חירום בשל נגיף הקורונה לפי סעיף 2 לחוק, שלפיה ניתן לקבוע אך ורק תנאים לגבי אופן קיומם של הפגנות, תפילות וטקסים דתיים, ומשכך לא ניתן למנוע את קיומם.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "מדינת ישראל מתמודדת כיום עם גל תחלואה שני, אשר ממדיו הולכים וגדלים. מדינות נוספות בעולם מתמודדות גם הן עם עלייה חוזרת בשיעור התחלואה בנגיף".

"נוכח העלייה החדה בהיקף התחלואה במדינה כולה, הנתונים הנוגעים לעומס המוטל על מערכת הבריאות, ובשל הצורך לצמצם את ההתפשטות הנרחבת של הנגיף ולמנוע פגיעה משמעותית ביכולת מערכת הבריאות לתת מענה למספר החולים, מוצע לתקן את החוק באופן שיאפשר, בנסיבות שבהן הדבר נדרש, קביעת מגבלות נוספות מעבר לאלה שמאפשר החוק כיום."

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר