טור דעה

למה החרדים הפכו לדמונים של הקורונה? // אריה ארליך

הציבור החרדי והשמירה על ההנחיות והמגבלות הפכו לסוגיה הבוערת של הקורונה. העיתונאי אריה ארליך בטור מיוחד מנסה לאבחן מדוע זה כך ומה עלינו לעשות מול זה (מאמרים)

אריה ארליך | כיכר השבת |
חרדים, שומרים על ההנחיות (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

אני נשאל פה ושם מדוע אני ממעט להשמיע קול בסוגיה שמבעירה את התקשורת - החרדים והשמירה על ההנחיות. מפיקים/ות בכלי התקשורת לא מבינים למה אני דוחה הזמנות להשתתף בפאנלים ועימותים.

אנסה להסביר כמה דברים (איך כותבים ב'המודיע'? "מפני קדושת המועד"). מוזמנים להיות איתי.

קודם כל, אדגיש שדעתי היא שצריך לשמור על ההנחיות ברמה הכי אדוקה. אין ספק בזה. אישית - המסכה לא יורדת לי מהפנים בשום מקום ציבורי. לא אחת מסתכלים עליי מוזר ואפילו לועגים ("אומרים שאתה מכור לקורונה", הטיח בי מישהו בחג הראשון. לא יכולתי לקבל מחמאה גדולה יותר. בחיי-אדם אין קונצים).

ואחרי שהדגשתי את העניין הבסיסי הזה - ברצוני להסביר דבר או שניים:

ההתרופפות בשמירת ההנחיות היא תגובה אנושית אחרי כמעט 8 חודשי מחנק. להזכירכם, באזור פסח לא היה בית-כנסת אחד פתוח, לא טישים, לא כלום. עם הזמן ולמידת הנתונים - הטבע האנושי נוטה להקל ראש והתוצאה היא התרופפות אוניברסלית.

אני אגיד זאת בפעם ה-700 - למרות שזה לא פופולארי - אבל להפגנות בבלפור למשל יש חלק עצום בתופעה. אנשים אומרים לעצמם: 'אם הפגנות הן ערך עליון - גם לי יש ערכים עליונים'. לא מצדיק, אבל אתם בטח יודעים שאחד מעשרת הדברות של הישראליות (והחרדים לא שונים בעניין הזה) זה 'לא לצאת פראייר'.

בהפגנות אתמול בת"א, לדוגמה, לא ראיתי שמישהו יצא מגדרו לשמור על הנחיות הבריאות. ראיתי למשל אשת בידור ותקשורת ידועה ונערצת שעומדת בפנים גלויות מול שוטרים וזועקת מולם את נשמתה. אבל היא בסדר. פועלת מכאב. והיא שייכת למחנה ה'נכון'.

אז למה החרדים הפכו לדמונים של הקורונה?

הסיבה פשוטה:

החרדים הם מגזר מאוד מאובחן. הוא צבוע בגוונים שמאוד קלים לזיהוי. אפשר לאתר אותם בקלות בבתי הכנסת, לצלם אותם עם השטריימלים והמגבעות (חכו לתמונות עם הלולבים), לתעד טישים ויציאה מתפילה ביום כיפור. הם לא ישראלים רגילים, שמזלזלים בהנחיות בחוף או בפארק. זה לא אייטם. זה סתם אזרח שלא שמר.

אריה ארליך

הם גם לא הערבים, למשל, שזה ממש לא פוליטיקלי-קורקט להאשים אותם במשהו. השתגעתם? מיד יצעקו "גזענות". ואנחנו הרי נאורים. אבל החרדים אינם גזע, וגם ככה פופולארי לחבוט בהם בכל הקשר שהוא - אז יאללה, חגיגה.

אני יכול לקבוע בוודאות: 80 אחוז מהמתקפה האנטי חרדית לא נובעים ממניעים ענייניים.

20 אחוז כן נובע מדאגה - וזו מחמאה עצומה. נדיר שגל מתקפה אנטי חרדי מתברך באחוזים גבוהים כאלה של דאגה עניינית.

ל-20 אחוז הללו אני רוצה להציע להחליף דיסקט: תסבירו, תחבקו, תציגו גרפים ונתונים, ובעיקר - תדאגו ש*הכל* במדינה ייסגר. כן, שגם ההפגנות יוקפאו לשבועיים-שלושה. לא יקרה כלום.

רק ככה אף חוכמולוג לא יוכל לטעון "לאלה בשמאל יש ערכים שדוחים את ההנחיות, וגם לנו יש". פשוט ה-כ-ל סגור ומושבת. מהדורה חוזרת של חול המועד פסח והשבועות שלאחריו. זו הדרך היחידה להחזיר את הגלגל לאחור.

ועוד מילה לאלה שטוענים: "החרדים קורעים את החבל האחרון עם החברה הישראלית":

כוונתכם טובה, אבל הצחקתם, ממש הצחקתם. במהלך השנים אמרו את זה אינספור פעמים. החרדים, ברובם, פשוט נואשו כבר מרוב מתקפות, השחרת פנים והשמצות. הם שונים, הם נבדלים, הם מייצגים איזשהו עולם יהודי גלותי ונבדל שקל לשנוא ולתעב ולהסליד, ובכנות - אם לא הייתי חרדי יש מצב שגם הייתי מתעב חרדים.

שנאה היא פורקן. זה מגיע ממקום עמוק מאוד בנפש האנושית. אלף ליברמנים ולפידים עשו מזה קריירה ענפה ומלאן-ת'לפים מנדטים.

אז לפעמים הסיבה מוצדקת בחלקה (כמו במקרה הזה), לרוב היא פופוליסטית (כמו ברוב המקרים) אבל תמיד היא לא הסיבה המלאה. חיבוק תקשורתי לחרדים הוא כמעט ברמה של אדם נשך כלב.

הצחיק אותי שמישהו שלח לי קישור למאמר של רם פורמן, למשל, יו"ר "הפורום החילוני", שטוען עוד איזה משהו על הצורך לנתק כל קשר עם החרדים (ווטאבר, לא טרחתי לקרוא מעבר לכותרת). אלה אנשים שעשו מזה קריירה וימשיכו לעשות קריירה גם אם החרדים יסתגרו בבתים עד ביאת גואל צדק.

ולשורה התחתונה:

חלקים בציבור החרדי (אני משוכנע שזה לחלוטין לא הרוב. תתפלאו, גם חרדים הם חפצי חיים) - מתנהגים גרוע מאוד ביחס לשמירה מקורונה. יש בורות, תחושת סמוך, וגם זלזול מרתיח. זה לא שונה מאף מגזר (בטח לא מהערבי, אבל גם לא מהישראלי הכללי), בתוספת נקודות זכות של מגורים צפופים, סגנון חיים חמולתי

מספר גבוה של נפשות בדירה צפופה, ראיית הלימוד בישיבה וההשתתפות בתפילות כערך עליון ופחד מהנזק שההשבתה של מעגל החיים הרוחני לאורך זמן עשוי לחולל (ומחולל!), ועוד סיבות שאין די תווים לפורטן.

נותר רק להשקיע כל משאב אפשרי בהסברה (לא בהתנשאות!) וגם קצת לנסות להיכנס לפסיכולוגיה ולהבין.

בטח שלא אצטרף לגדודים של מרקדי המה-יפית שמצאו בקעה תקשורתית נאה להתגדר בה. זה רייטינג, זה מלא לייקים, זו חשיפה תקשורתית ששווה הון - אבל זה עוול גדול לציבור נפלא.

אמשיך לעמוד על המשמר בכל בימה חרדית שתעמוד לרשותי על הצורך לשמור על ההנחיות (גם אם יהיו בין היתר תגובות לעג וביקורת) ובד-בבד אמשיך לטעון שבין הדמויות שנושאות את קולן בביקורת צולפת על החרדים כאילו הם מייבאי הקורונה שעשו יד אחת עם הסיני והעטלף - מעטים ממש מדברים מדאגה.

אם שרדתם עד כאן - מגיע לכם קוישיקל במתנה. לא יודעים מה זה קוישיקל? תניחו לכמה דקות מהמקלדות הרושפות ותלמדו מושג חדש.

חג שמח.

  • הכותב עורך המגזין בעיתון 'משפחה' ומגיש 'אליטוב וארליך' בכאן רשת ב'

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר