מורדים בהנחיות

ישיבות 'הפלג הירושלמי' יציינו את שמחת תורה - כרגיל

בישיבות המזוהות עם 'הפלג הירושלמי' מתכננים לחגוג את שמחת תורה - כמדי שנה, בניגוד להנחיות, וקראו לתלמידים להקדים את הגעתם לישיבה; החשש: החג יגרום להדבקה המונית (חרדים)

אבי רבינא | כיכר השבת |
הקפות ש"ת בפוניבז' של 'המחבלים' (צילום: דובי קורן)

בעוד ישיבות רבות הודיעו על ביטול מעמדי שמחת תורה בהיכלי הישיבות, בישיבות של "הפלג הירושלמי" מתכוננים לערוך את החג בישיבה כרגיל, למרות הסכנה הגדולה שהדבר יוביל להתפרצות של הנגיף והדבקה המונית.

ממידע שהגיע לידי 'כיכר השבת' עולה כי ישיבת 'כנסת יצחק' במודיעין עילית נערכת לקלוט את התלמידים כבר מהיום (רביעי) לקראת חגיגות שמחת תורה.

בישיבה הודיעו לבחורים כי כדי למנוע תקלות של הרגע האחרון, מי שבאפשרותו - שיגיע כבר היום ומחר לישיבה באמצעות תחבורה ציבורית שעובדת באופן חלקי. בנוסף, הישיבה תממן ביום שישי תחבורה פרטית לאלו שיתקשו להגיע רק בערב החג.

גם ישיבת פוניבז' של פלג המחבלים הודיעה כי תקיים את אירועי שמחת תורה כבבל שנה ושנה בהיכל הישיבה בבני ברק, זאת בעוד בישיבת פוניבז' שבראשות ראש הישיבה הגאון רבי גרשון אדלשטיין לא יערכו את אירועי שמחת תורה כפי המסורת, בהוראתו של הגר"ג.

בישיבת 'בית מדרש עליון' הודיעו בשעה האחרונה כי שמחת תורה בישיבה בוטלה, ובמקום זה ייערכו שני מניינים במקומות שונים בערים בני ברק ובירושלים.

כידוע, חג שמחת תורה מהווה בעולם הישיבות ציון דרך משמעותי של סיום ושל התחלה. הוא לא רק סוגר את חודש החגים והימים הנוראים, אלא גם פותח את זמן החורף, ה"זמן" הכי משמעותי. בשמחת תורה נהגו בחלק מהישיבות למכור את הכיבודים השונים בדפי גמרא, אותם מתחייבים הזוכים ללמוד במהלך השנה הקרובה - עד חג שמחת תורה הבא.

בסערת התקופה והסגר נראה כי לא יהיה ניתן לקיים את שמחת התורה כבכל שנה, למרות זאת מנסים ראשי ישיבות רבים למצוא פתרונות, על מנת ליצור תחליף ולא להשאיר את התלמידים בביתם. לטענתם של כמה ראשי ישיבות, השארת התלמידים בביתם היא סיכון גדול יותר משום שההדבקה נפוצה כרגע בשכבת הגיל הצעיר ושליחת התלמידים לבתי הכנסת הקהילתיים עלולה להביא להתפשטותה לשכבות גיל נוספות.

כפי שחשפנו אתמול ב'כיכר השבת', חלק מראשי הישיבות פועלים לקיומן של החגיגות במתווה בו ישתתפו רק אלו שהחלימו ואין כל סיכון באיסופם יחד, משום שלכל הפחות לתקופה הקרובה הם חסינים מפני הידבקות וגם לא עלולים להדביק אחרים, כך שביממה הקרובה תתקבל החלטה בקרב ישיבות רבות כיצד לנהוג בשמחת תורה כאשר לא מעט ישיבות כנראה צפויות לקיים את החגיגות לחולים ולמחלימים בלבד.

ל'כיכר השבת' נודע כי בישיבה מפורסמת בצפון הארץ, קיימים חילוקי דעות בין ראש הישיבה למנהליה. בעוד הבעלים סבור שבעת סכנה זו מוטב לבטל את שמחת התורה ולהתמקד בהכנות ל"זמן חורף" - וכך הוא נוהג בישיבה אחרת שהוא מנהל, ההנהלה נוטה להורות לקיים את החג כרגיל.

בישיבה ירושלמית מפורסמת עלו ראשי הישיבה למעונו של הגר"ד לנדו, מראשי ישיבת סלבודקא, על מנת להתייעץ עמו לגבי עריכת שמחת בית השואבה. הגר"ד הורה להם כי בהוראתו של הגרי"ג אדלשטיין - שלא להתארח ולא לארח במהלך החג, כלול גם לא לקיים שמחת בית השואבה. בישיבה דנים ומפלפלים עתה אם הוראה זו מחייבת בהכרח גם לא לקיים את שמחת תורה כרגיל או שמא ניתן להחריגו, ולו משום ששמיני עצרת הוא רגל בפני עצמו.

גורמים המעורים בהתלבטות של ראשי הישיבות מזהירים כי ישנה סכנה שבחורים שלא חלו יידבקו במהלך החג ולאחר מכן ישובו לבתיהם, מבלי שידעו שהם חייבים בידוד, וכך ידביקו את בני משפחתם וסביבתם הקרובה.

ובפיהם, הצעה: "את הסיכון הזה אפשר למנוע באם זמן החורף יתחיל כבר בשמחת תורה, והתלמידים יישארו לשקוד על תלמודם במוצאי החג ולא ישובו לביתם, בפרט שבשבוע האחרון של בין הזמנים אין לתלמידים סיבה להיות סגורים בביתם הצפוף וגם אין להם ישיבות בין הזמנים או יכולת לצאת לטייל ולהתאוורר כבשנים אחרות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר