'התורה לא תוחלף'

"לא ניתן לרפורמים ואחרים להלך אימים על הראשון לציון"

סערה בעקבות המלצת השופט אורי שוהם 'להדיח' את הראשל"צ הגר"י יוסף מתפקידו כדיין: "חרגת מסמכותך, הרב הראשי מחוייב להביא את עמדתו ההלכתית בכל נושא הלכתי העומד לפתחו" (בארץ)

ישי כהן | כיכר השבת |
הראשל"צ הגר"י יוסף (צילום: הקרן למורשת הכותל )

בעקבות המלצת השופט בדימוס אורי שוהם, נציב התלונות על השופטים והדיינים, 'להדיח' את הראשון לציון והרב הראשי, הגאון רבי יצחק יוסף, מתפקידו כדיין בבית הדין הגדול בשל דבריו הקשים, שנחשפו כאן ב'כיכר השבת', נגד התערבות בג"צ בנושאי דת והתנהלות הרפרומים, בכירי המערכת הפוליטית יוצאים להתקפה נגד השופט שוהם תוך גיבוי מוחלט לראש"ל.

בלעדי: נאום הרפורמים

יו"ר ש"ס, השר אריה דרעי, שוחח בצהריים עם הגר"י יוסף והביע בפניו את מחאתו החריפה ומורת רוחו מהמלצתו המקוממת והפוגענית של השופט בדימוס אורי שוהם בעניינו.

לדברי דרעי: "לא ניתן לרפורמים ואחרים להלך אימים על הרבנים הראשיים לישראל ועל רבנים בכלל ולנסות לסתום את פיהם ולכבול את ידיהם בעתירות שונות ומשונות, שכל מטרתן היא לפגוע בדרך היהדות המסורה לנו מדור דור.

השר דרעי אביטן לצד הגר"י יוסף (צילום: יעקב כהן)

"כיו"ר תנועת ש"ס אפעל בכל כוחי לשמירת מעמדם ועצמאותם של הרבנים הראשיים לישראל, הפועלים על פי חוק ומשמיעים את דעתם הצלולה בנושאי הדת והיהדות. דעתו הנחרצת של הראשל"צ שליט"א כנגד הכנסת מבחני נשים לרבנות, כמו גם נגד רעיונות הרפורמים, מחויבת להישמע ללא מורא וללא משוא פנים".

השר לשירותי דת, יעקב אביטן, המכהן כיו"ר הוועדה למינוי דיינים שיגר מכתב נוקב לשוהם: ""חרגת מסמכותך! זו אג'נדה שמטרתה הסופית הכנסת התנועות הרפורמיות ורמיסת הסטטוס קוו, אין לי כל כוונה להעלות לדיון בוועדה למינוי דיינים הצעה לסיום כהונתו כדיין של הראשון לציון שליט"א".

השר אביטן לצד הגר"י יוסף

לדבריו: "החלטה להעמיד דיין וכל שכן רב ראשי לישראל בגין התבטאות הלכתית הנובעת מעצם טיבו וטבעו של תפקידו, איננה יכולה לעמוד במבחן ציבורי כלשהוא, הרב הראשי מחוייב גם מתוקף תפקידו כנשיא מועצת הרבנות הראשית לישראל להביא את עמדתו ההלכתית בכל נושא הלכתי העומד לפתחו.

"לא יעלה על הדעת כי הרב הראשי יימנע מלמלא את חובתו ולהביע את עמדתו ההלכתית בעניינים הנתונים להכרעתו, או יימנע חלילה מלפעול למניעת הרחקת יהודים מערכי תורה ומצוות".

אביטן הודיע לשוהם כי אין בכוונתו להעלות את הנושא לדיון: "קשה לחמוק מהתחושה כי המניע המרכזי העומד מאחרי ההחלטות בעניינו של כבוד הרב הראשי היא אג'נדה שמגמתה ומטרתה הסופית היא הכנסת התנועות הרפורמיות וזרמים אחרים בדלת הקדמית תוך רמיסת הסטטוס קו במדינה ישראל בכל ענייני הדת והמדינה".

יו״ר ועדת חוקה, ח"כ יעקב אשר, תקף בפתח ישיבת הוועדה הבוקר: "יש פה מסע ציד כנגד הרבנים, אנו מצפים שכל רב יגיד את דעתו ההלכתית שמבוססת על דברי תורה, זה תפקידו, דעתם ההלכתית של הרבנים בישראל תישאר עצמאית לכל דבר ועניין".

יעקב אשר, הבוקר

סגן השר החינוך, מאיר פרוש, גיבה את הרב הראשי: "החלטות אלה מקרבות אותנו לרגעים שבהם נחוש את התקופה שבה בג"צ וחבר מרעיו מחייב אותנו לעבור איסורים ממש, ואז יתרחש מפץ גדול".

יו"ר 'יהדות התורה', ח"כ יעקב ליצמן: "נדהמתי מעמדתו החריגה של נציב תלונות הציבור אורי שוהם כלפי דעת תורה של מרן הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף. מדובר בקריאת תגר בפרהסיה נגד מעמד הרבנות הראשית, עקרונות המסורת והדת בישראל. הנני מחזק את ידי הרב הראשי לישראל בעמידתו האיתנה על משמר ההלכה ודעת התורה הפסוקה, כפי שמחויב מתפקידו וכמקובל לאורך כל השנים”.

ח"כ יעקב ליצמן לצד הגר"י יוסף

השר רפי פרץ אמר בראיון לגלצ: "ההמלצה הזאת מרחיקת לכת, לרבנים יש חופש להביע את עמדתם הרבנית בהלכה. אין לאף אחד זכות לערער על האמירות להם בתחום הזה.

"אני אומר שוב, כל אמירה שהיא אמירה הלכתית, ברור לגמרי שזה התחום שלו. מערכת המשפט צריכה איזון, תראה את האמון של עם ישראל במערכת המשפט, כי הוא הולך רחוק מידי".

סגן השר יואב בן צור תקף: "תפקידו של הרב הראשי לישראל הוא לייצג את דעת התורה ולעמוד על משמר ההלכה. נציב תלונות הציבור אורי שוהם התבלבל, מרן הראשון לציון רבי יצחק יוסף לא יהדהד את דפי המסרים של התנועה הרפורמית אלא ימשיך להפיץ תורה ברבים ולעמוד על משמר ההלכה כפי שמקובלנו מדורי דורות.

"נסיון סתימת הפיות שלו הוא מעשה חצוף שפוגע במעמד הרבנים הראשיים ופוגע בעקרונות ההלכה".

השר זאב אלקין אמר בראיון ל'קול חי': "הדברים של אורי שוהם על הראשון לציון הם חלק מהמגמה של המערכת המשפטית נגד הימין והדתיים בישראל. הגיע הזמן שהחרדים יביעו תמיכה פומבית בחוקים שאמורים לאזן את כוחו המפורז של בג"צ".

יו"ר סיעת ש"ס בכנסת, ח"כ מיכאל מלכיאלי, אמר: "שוב מר שוהם משמש כשחקן בזירה הפוליטית וכבא כח של התנועה הרפורמית כחלק ממכלול של פעילות ציבורית לשלילת הליגטמיות של רבני ישראל לעצב את התרבות האזרחית בישראל.

"אבקש לחזק את ידי כבוד מרן הראשון לציון הגאון הרב יצחק יוסף שליט"א המוסר נפשו על ביצור ושמירת חומות הדת ומקיים בנפשו ״לא תגורו מפני איש".

השופט אורי שוהם (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)

סגן יו"ר הכנסת, ח"כ משה ארבל, אמר: "שוב פעם אחר פעם מבקש מר שוהם להצטרף ללהקת המעודדים של התנועה הרפורמית. רק בשבוע שעבר קובלנה שהגשתי כנגד שופטת שהפרה את פסיקת בג״צ בנוגע לאיזוק במרחב הציבורי נדחתה ואפילו לא בחתימת מר שוהם אלא ע"י עוזרת משפטית.

"כשמדובר בתנועה הרפורמית הרי שמר שוהם עצמו נעמד דום למתן התייחסות. הציפיה ממי שישב בעבר בערכאה הגבוהה 'לצדק' כי יראה בעצמו לכבד את עצמאות הערכאה המקבילה והמכהנים בה ולא ישמש לוביסט לתנועה הרפורמית".

ח"כ אוריאל בוסו הוסיף: "לא נאפשר לתנועות שוליים רפורמים וכיוצא בהן, להביע עמדה שהיא בניגוד לעקרונות ההלכה והפסיקה ובעיקר בניגוד לדין תורה, ועל כן מחזקים אנו את ידיו של מרן הראשל"צ אשר ממשיך בקו ההנהגה ללא מורא במסירות נפש בכדי להוקיע את כל רומסי היהדות תנועות הרפורמיות הם ושולחיהם בשם הצדק והמשפט כביכול".

הנאום שעורר סערה ונחשף ב'כיכר'

ח"כ משה אבוטבול: "אני מוחה בתוקף על דבריו הנלוזים של ״השופט״ אורי שוהם נגד מרן הראשון לציון הגאון הרב יצחק יוסף שליט"א. חשוב לחקור את הקשר העמוק בינו לתנועה הרפורמית.. ובכללי אני וחברי ח״כ הרב ישראל אייכלר בהליכי חקיקה בנושא".

ח"כ ינון אזולאי אמר הערב במליאת הכנסת: "התנהגותו כלפי הרפורמים היא התנהלות של לוביסט שעובד תחתיהם. אין לנו בעיה עם אדם שאינו שומר תורה ומצוות, אנחנו בעד קירוב ופועלים על מנת לקרב ומכבדים כל אדם באשר הוא. מאידך כן כואב לי כאשר רוצים לזייף את התורה שלי, את היהדות שלי.

"מה הם רוצים לעשות אותם ארגונים? לעשות פה גיור חדש? להביא לפה עוד אלפי גויים? כבר אמר עליהם מר"ן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל שכל רצונם זה לעקור את תורת ישראל".

יו"ר סיעת ש"ס לצד הגר"י יוסף (ללא קרדיט)

ח"כ יוסי טייב אמר: "הזדעזעתי מלשמוע על כוונתו הנלוזה של נציב תלונות הציבור בתחום השופטים מר שוהם שהעז לפעור פיו כנגד הראשון לציון רבנו יצחק יוסף המליץ בעזות מצח לבחון בהקדם את המשך כהונתו של הרב הראשי לישראל.

"אני חושב שבמדינה יהודית ודמוקרטית חשוב לשמור מכל משמר על זכותו וחובתו של דמות רבנית באשר היא, ובפרט כשמדברים על מרן הראשון לציון שזכותו לומר את אשר על ליבו לרבבות תלמידיו שומעי לקחו בארץ ובעולם וללא מורא ופחד מגורם זה או אחר.

"אני קורא למר שוהם להתנצל על דבריו ולתת כבוד לחכמים ולתורתם, כדברי התנא היזהרו בגחלתן, כי נשיכתן נשיכת נחש ועקיצתן עקיצת עקרב. והנני מחזק את ידי הראשון לציון שרבבות עמך בית ישראל פוסקים לאורו שימשיך להנהיגנו עוד רבות בשנים מתוך בריאות גופא ונהורא מעליא".

הנאום של ח"כ ינון אזולאי (צילום: דוברות הכנסת)

ח"כ שלמה קרעי: "הנציב שוהם, שהתחמק מלהעביר ביקורת, שלא לדבר על הטלת סנקציה, על שופטים מסויימים שפעלו באופן חמור תוך ניגודי עניינים, מצא לו שעיר לעזאזל.

הרב הראשי, ככל מנהיגי וגדולי היהדות בכל הדורות, ימשיך לעמוד כחומה בצורה כנגד המנסים לקעקע את יסודות הדת. חזק ואמץ, אל תערוץ ואל תחת, כי עמך ה' אלוקיך".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר