היסטוריה ואקטואליה

המקור ל'אגרת המזויפת' של ה"אור שמח"

פסקו של הרב אביעד נייגר כי אגרת ה'אור שמח' מזויפת וחס ושלום לחשוב שמקולמוסו נכתבו דברים אלו, גרר ביקורת חריפות אצל הגולשים - אלא שהרב מצא לכך עוד מקור (חרדי)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
צירי ועידת 'סן רמו' וה'אור שמח' זצ"ל (צילום: מתוך 'ויקיפדיה', Chesdovi, ויקיפדיה)

לפני חצי שנה, בחודש אייר תש"פ, לרגל מאה שנים להצהרת 'סן רמו', מדור 'היסטוריה ואקטואליה' ב'כיכר השבת' פרסם תחקיר אודות היחס החרדי להצהרה זו.

הצהרת 'סן רמו' התרחשה בתאריך ו' אייר תר"פ (1920) מטעם ראשי ממשלות בריטניה, צרפת, איטליה ויוון, ונציגי יפן ובלגיה שאישרו את 'הצהרת בלפור' המפורסמת בה הביעה האימפריה הבריטית את רצונה להעניק 'בית לאומי' לעם היהודי בארץ ישראל.

בעקבות אותה הצהרה, חשפנו את האגרת הנדירה של הגאון רבי מאיר שמחה מדוינסק בעל ה'אור שמח' זצ"ל, ששמח על ביטול השבועה של עליה בחומה, והקמת בית לאומי ליהודים בארץ ישראל, והביע את דעתו שיתכן שכמו חורבן בית המקדש השני הייתה לא על פי נבואה, כך תתכן תהיה תחילת בנייתו שלא על פי נבואה, ו"כנטילתו - כך נתינתו".

בפרק ב' הבאנו את סיפורה של האגודה החרדית 'בריתי יצחק' שחגגה מאה שנים לרגל ההצהרה, ולטענתם ג' השבועות שהקב"ה השביע את עם ישראל בחורבן בית המקדש, בטלו לחלוטין ומצווה גדולה להקים מדינה יהודית בארץ ישראל (יש להוסיף שגם האגודה החרדית 'קדושת ציון' ציינה מאה שנים להצהרה).

בפרק ג' חשפנו את דעתו של הרב אביעד נייגר בעל 'ילקוט השבעתי אתכם' הסובר שאגרת זו מזויפת והביא ראיות מפרושו לתורה של רבי מאיר שמחה מדווינק מספרו 'משך חכמה' בסוף פרשת ויחי (פרק נ פסוק כד) וכן בשמות (יב פס' טו) בהם כתב דברים מנוגדים לאגרתו הנ"ל (כמו כן ציטט הרב נייגר עשרות מקורות מרבותינו הראשונים והאחרונים אודות האיסור הנורא של 'דחיקת הקץ' ועל כך ש'שלושת השבועות' אינם התבטלו).

לכן פסק הרב אביעד נייגר שאגרת זו מזויפת וחס ושלום לחשוב שמקולמוסו של רבינו מאיר שמחה מדווינסק בעל ה'אור שמח' ו'משך חכמה' נכתבו דברים אלו!

על קביעה זו של הרב נייגר הוא קיבל תגובות חיוביות, אבל גם קשות ביותר של גולשי 'כיכר השבת', ביניהם:

"אין לנייגר מקורות, שיביא ואז נדבר" (למרות שהביא)

"אביעד נייגר סימן את המטרה ואז מצא את החיצים"

"הטיעונים שהעלה אביעד נייגר הם מגוחכים"

"נייגר דת"ל לשעבר, אשר עקב אכזבה כלשהי מהמדינה, אשר בעבר הייתה אליל שלו, הופך לקנאי שבקנאים ואז מעוות את העובדות וההיגיון"

"לדעתי אביעד נייגר עצמו הוא מזוייף"

אבל ר' אביעד לא התרגש מהמרננים למיניהם כי ידע שהם המשנים כפי שניכר מכל נפילותיהם.

והנה לאחרונה נתקל ר' אביעד נייגר מקור אמין לדברים הנ"ל, ופרסם מאמר חדש באתר "ילקוט והשבעתי אתכם", בו לראשונה הוא מביא מקור קדום לכך שאגרתו של ה"אור שמח" זויפה.

המקור הינו הגאון המופלא רבי ישראל מאיר וויינטרויב שליט"א, בנו של רבי שמואל וויינטרויב, מתלמידיו המובהקים של החזו"א, שבמאמרו הוא מציין באחת מהפיסקאות שמי שזייף את האגרת המדוברת היה לא אחר מאשר הרב יהודה ליב דון יחיא (חי ופעל בין השנים תרכ"ט–תש"ב 1869-1941) שכיהן מרבני תנועת המזרחי, ושילב חסידות ולמדנות ליטאית ובריסקאית עם ציונות.

נביא כעת את דבריו המלאים של הרב ווינטרוב, (נדגיש שאנו נאמנים לקו האידיאולוגי של מדור 'היסטוריה ואקטואליה' שלא לצנזר דבריהם של רבנים, כפי שכתב ראש ישיבת קול תורה הגר"י מרצבך: "ואין לנו להיות צנזורים לגדולי ישראל ולדברי קודשם" וכפי שנחשף פה צנזורה בכתבי רבינו הסטייפלר בספרו 'קריינתא דאגרתא' בו הוסר קטע מכתב ידו לאחר פטירתו בו הוא מספר שהוא פנה לבקש עזרה בקבלת מחקרים ארכיאולוגים מהאוניברסיטה).

וכך דברי הרב וויינטרוב: "בין בני החבורה [אגודת סתרים ציונית ב'וואלזי'ן] היו ביאליק הידוע לשמצה, וגם דון יחיא, שהגיע לרבנות, והוא היה מוחדר בבית הגאון בעל אור שמח זללה"ה ובזה יש לתלות את הכתב המזויף על שם האור שמח בענין החלטת "סן רימו", שנדפס ע"י העוכר הזייפן הידוע פישמן, כמדומה בעתון "ההד", ובאחד מן האגרות הסודיות הם מודיעים בשמחה שעלה בידם לרכוש את בנו של החפץ חיים לרשתם", [מאמר נרחב על ר' לייב הכהן פּוּפּקוֹ בנו של החפץ חיים שכיהן כאחד מרבני המזרחי יעלה פה בהמשך].

- לקריאה נוספת: קובץ תורני גינת ורדים, מדור גן המלך, עמ' פז-צו (סיון-אב ה'תשס"ט, ניו יורק).

  • ישראל שפירא, הינו היסטוריון, חוקר עמית במכון 'עד הנה' לחקר יהדות גליציה ובווקבינה, מרצה ומדריך טיולים
    להזמנות סיורים והרצאות, נא לפנות: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר