הגיל השלישי והדור השלישי – שילוב מנצח

הן עולם המחקר והן המציאות עצמה מוכיחים זאת – הקשר בין סבים וסבתות לנכדיהם הוא דבר חשוב מאין כמותו, שתורם ומפרה את שני הצדדים. מדובר בעסקת win win שבה גם הסבים/סבתות וגם הנכדים לומדים, מתפתחים, ונהנים זה מחברתו של זה. בכתבה הבאה נפרט מעט על חשיבות הקיום של קשר זה (הגיל שלישי)

אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

רוח צעירה

עבור בני הגיל השלישי, בין אם הם נמצאים עדיין בביתם ובין אם מתגוררים בפתרונות כאלו או אחרים של דיור מוגן, הצורך בחברה הוא צורך קריטי ומשמעותי מאוד עבור איכות ואורך החיים. על אחת כמה וכמה אם מדובר בחברה צעירה, שאינה צריכה להתמודד עם קשיי הזקנה.

נכדים מספקים באופן מושלם צורך חברתי זה. בבילוי משותף של סבים/סבתות ונכדים, הנכדים מעניקים רוח צעירה חיונית מאין כמותה עבור הורי הוריהם. הודות להם, הם זוכים להסתכל על העיניים שוב בעיניים צעירות ותמימות, ולעסוק בהשתובבויות ופעילויות שונות שלא יעשו עם מבוגרים אחרים, כגון משחקים ותחרויות. כך שנוסף על ההיבט הרגשי המבורך, מדובר גם בפעילות פיזית רצויה ביותר.

כמו כן, בילוי משותף עם הנכדים עשוי לספק לסבים והסבתות איכויות נוספות ברבדים פחות גלויים לעין. רגשות כמו שמחה וגאווה על המשך השושלת עשויים לצוף כתוצאה מהמפגש עם צעירי המשפחה. בנוסף הם עשויים לחוות תיקון מסוים בעבור התקופה בה היו הורים צעירים וחסרי ניסיון, ואולי עשו טעויות כלשהן עם ילדיהם הישירים. הבילוי עם הנכדים נעשה בזמן בו הסבים הסבתות כבר מנוסים ובעלי חכמת חיים רבה, ולכן הם יכולים להעניק להם טיפול מדויק ונכון שיהווה סגירת מעגל ראויה.

אין חכם בעל ניסיון

גם נכדים נתרמים במידה לא פחותה מקשר עם סבא וסבתא. אמרה ישנה גורסת כי "צריך כפר שלם כדי לגדל ילד". במציאות הנוכחית בה אין הרבה כפרים בנמצא, תוספת של סבא וסבתא למעגל החינוך של הילד היא אלטרנטיבה חשובה ורצויה ביותר. הסבים והסבתות מספקים לנכדיהם מניסיונם הרב ומחוכמת החיים שנצברה עם השנים. בנוסף הם עשויים לספק מפלט כלשהו מההורים, שעלולים להיות מדי פעם אינטנסיביים למדי בחינוך הילדים. הסבים והסבתות, במקרים רבים, ינהגו גישה רכה יותר כלפי נכדיהם ויתפקדו על תקן המבוגר האחראי אך המקל יותר: זה שמאפשר התנהגות יותר חופשית, נותן את הממתקים שאסורים בבית, ומעניק יחס והשקפת עולם שונים וחשובים בשונותם עבור הילד.

כל אחד מקבל לפי צרכיו

כשזה נוגע לקשר סבים-נכדים, הסיסמה הישנה מהקיבוץ תקפה לחלוטין: כל אחד נותן כפי יכולתו ומקבל לפי צרכיו. הסבים והסבתות מקבלים חברה צעירה, פעילות פיזית מבורכת וסגירת מעגל ראויה לחייהם, ואילו הנכדים מקבלים מבוגר אחראי נוסף בסביבתם, חכמת חיים לא מעטה, וגישה נוספת ורלוונטית לחינוכם שעשויה להיות שונה מזו של ההורים. מדובר בחיבור רלוונטי וחשוב, שמומלץ לטפח ולהשקיע בו ככל האפשר. אחרי הכל, כשיש קשר חזק וטוב בין נכדים לסבתות ולסבים שלהם, כל המשפחה זוכה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר