טור משפטי

גזירת החתונות // עו"ד ישראל ענדען

ברוך השם היום אנחנו לא ביוון, אנחנו במדינת ישראל, אבל בכל זאת, אסור לנו להתחתן כיום. לא בדיוק אסור, אבל לא מאפשרים לנו להתחתן, כפי שאנחנו רגילים מקדמת דנא (טור)

עו"ד ישראל ענדען | כיכר השבת |
כותב השורות (צילום: ללא קרדיט)

ביוון של פעם גזרו על בני ישראל שלא לישא נשים, ואמרו על כך חז"ל כי זו הייתה אחת מהגזירות הקשות ביותר שהיו לעם ישראל מאז היותו לגוי. כשהיוונים רצו להכחיד את המשך האומה הישראלית הם ידעו לקטוע את שרשרת ההדבקות בדמות עצירת החתונה היהודית.

ב"ה, וללא השוואה, היום אנחנו לא ביוון, אנחנו במדינת ישראל, אבל בכל זאת, אסור לנו להתחתן כיום. לא בדיוק אסור, אבל לא מאפשרים לנו להתחתן, כפי שאנחנו רגילים מקדמת דנא.

בציבור החרדי להתחתן הוא צורך קיומי והכרחי. ודווקא בגיל צעיר. אצלינו ב"ה לא חיים ללא חופה וקידושין, ולכן יש צורך לחתן את הזוג הצעיר ולהעמיד אותו בבית משלו, במהירות האפשרית.

מה שקרה כאן במדינת ישראל הוא מצער מאוד: נוצר מצב שקבינט הקורונה שאמור להיות מופקד על שלומם ובטחונם של אזרחי ותושבי ישראל – לא ידע ולא הכיר את האזרחים ואת התנהגותם. היחיד שהגן על אורח חייהם של החרדים היה השר הרב דרעי, אבל זה לא היה מספיק.

איך ייתכן שקבינט שלם, שהפעם הוא משלנו, הציבור החרדי שותף לממשלה הזו וחבר בקבינט ובממשלה, ולא מקבל הכרה מינימלית לאורח חייו?! איך יכול להיות מצב שכמה גלויי ראש, המשתתפים אולי פעם בשנה בבית הכנסת יורו על סגירת בתי כנסת בחגים ובימים הנוראים?!

המצב הזה גרם לכאוס ולאנרכיה. כשהציבור החרדי חש שהוא לא נספר והוא לא מוכר ברשויות, הוא החליט למתוח את החבל עד הסוף, וההמשך ידוע, מראות השוטרים מכים שחורים במיניאפוליס, הפך לתמונות של שגרה בבני ברק ובירושלים. שוטרים בועטים ומכים ללא רחם ובשנאה וחימה שפוכה ביהודים אדוקים, רק בגלל שביקשו לקיים את אורח חייהם.

אין ספק, כי זו שעת חרום, גם החרדים יודעים זאת והם שומרים בקפידה על מצוות "ונשמרתם מאוד לנפשותיכם", אבל התחושה הקשה היא: מי הם מקבלי ההחלטות - שלא מכירים בנו ואותנו - שיורו לנו כיצד לנהוג?!

לשיא הגיעו הדברים בכל הקשור לחתונות. הידעתם יושבי הקבינט כי החרדים מחתנים את צאצאיהם בתוך זמן קצר מהאירוסין, בין חודשיים-שלושה לחצי שנה?! הידעתם כי הבתים של הוריהם כה צפופים הם שאין מנוס מלחתן את הילדים?! החשבתם על כך שלחתן וכלה הללו יש עוד אחים ואחיות שממש אחריהם עומדים גם הם בתור להקים בתיהם ואי אפשר לעצור את הרכבת?!

הידעתם שכל יום ללא ישיבה וסמינר לבן או לבת הוא יום אסון, ואין ברירה אחרת רק לחתן אותם ומהר?! כל זאת לא עמד בפניכם בבואכם לקיים את ישיבת הקבינט ולתפור שורת תקנות כפי ראות עיניכם.

לאור זאת, פנו אל משרדי ענדן ושות' עו"ד וטו"ר - שורה של הורים חרדים ובפיהם בקשה לקיים דיון בבג"ץ בנושא הכה בוער של חתונות ילדיהם, כשהבקשה היא להגדיל ולעבות את מוזמני החתונה, כדי שלא ייאלצו חלילה לדחות או לבטל את החתונה.

במכתב פנייה בהול ומקדים ששיגרנו לראש הממשלה מר בנימין נתניהו, עמדנו על תורף הגזירה שאין הציבור החרדי יכול לעמוד בה. הרי שורות מתוך המכתב:

1) בהתחשב בעובדה כי טקס חתונה כולל לפחות את בני הזוג, הוריהם, עורך הטקס, העדים, הצלם, התאורן והמסריט, וכי רוב הזוגות אינם "בנים יחידים" ולהם אחים ואחיות, כמעט בכל חתונה עובר מספרם של אלו את הנדרש להתקהלות מותרת.

2) עקב היות אירועים אלו מאופיינים מטבעם במספר משתתפים גבוה מהמותר כאמור, והיעדר אפשרות חוקית לקיום טקס החתונה במקום בו התנאים עונים על הנדרש לקיומו, הביאו איסורים אלו, כצפוי, לביטולם של חתונות רבות ולמצער לדחייתם.

3) אף כי אין חולק באשר לצורך השגת התוצאה המבוקשת ע"י התקנות, דומה כי ניתן להגיע לאותה תוצאה באופן הפוגע פחות בזכויות האמורות, ללא עלות כלכלית למדינה, בהתאם למתווה המוצע והמפורט להלן:

• היתר לקיומם של מספר "קפסולות" בעת קיום חתונה ומתן היתר לשהות של 20 איש בכל קפסולה.

• הענקת סמכות למשטרה או לגופים אחרים לפקח על קיום המתווה כפי שימצאו לנכון.

• הטלת העלות הכלכלית של קיום אכיפה על עורכי האירוע באמצעים שונים כגון: הטלת אגרה למתן רשיון לעריכת חתונה וכד'.

4) המתווה המוצע יעמוד אף תחת דרישת פסקת ההתגברות שבחוק יסוד חופש העיסוק, יביא לצמצום הפגיעה בבעלי האולמות הכורעים תחת הנטל הכלכלי וישפר את מצב המשק כולו.

לכשיגיע מענה או לחילופין ייערך הדיון בבג"ץ בנושא, נשמח לבשר על כך לציבור הרחב.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר