אבל כבד • זקן המשגיחים איננו

הגאון הצדיק רבי אהרן דוד חדש זצ"ל; אחרי שחלה בקורונה

משגיח ישיבת מיר ב-55 השנים האחרונות, הגאון הצדיק רבי אהרון חדש, הסתלק לעולמו לפני זמן מה בבית החולים, בגיל 90, לאחר שנות מכאוב ויסורים וכשישה שבועות לאחר שנדבק בנגיף (דיין האמת)

המשגיח זצ"ל (צילום ארכיון: שלומי כהן)

אבל כבד: בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים הסתלק לעולמו לפני זמן קצר הגה"צ רבי אהרון דוד חדש זצ"ל, זקן המשגיחים ומנהלה הרוחני של ישיבת מיר במשך יותר מיובל שנים, והוא בן 90.

בשעות האחרונות הופסק סדר הלימודים בישיבות מיר, ואלפי התלמידים קרעו שערי שמים והעתירו באמירת תהלים עבור רבם, אך התפילות נעצרו כשנודעה הבשורה המרה: נגזרה הגזירה; המשגיח האהוב איננו.

כזכור, בתחילת חודש חשוון, כאשר גברו עליו קשיי הנשימה, נבדק הגר"א חדש לקורונה, נמצא חיובי ופונה לבית החולים לאור גילו ומצבו הרפואי עוד קודם לכן, כאשר סבל בשנים האחרונות מחוליים שונים.

לרופאי המחלקה בה אושפז, שראו את מצבו הקשה של המשגיח, לא נותרה ברירה אלא להרדים אותו ולחברו למכונת הנשמה, בתקווה לשיפור כלשהו.

ואכן, מספר ימים לאחר מכן חלה הטבה במצב, הופחתו אט אט חומרי ההרדמה והגר"א חדש אף הצליח לתקשר מעט עם סובביו. אך זמן לא רב אחר כך שוב ניכרה הידרדרות, ומצבו הפך לאנוש.

הלילה נקראו בני משפחתו ומקורביו לבית החולים, לקראת הגרוע מכל, וכאמור לפני זמן קצר השיב המשגיח המיתולוגי את נשמתו ליוצרה, לקול זעקות שבר במעמד ה'יציאת נשמה'.

ההלוויה, היום בשעה 12:00 מרחבת ישיבת מיר בירושלים.

מתולדותיו:

בי"ד חשוון שנת תרצ"א, נולד הילד אהרון דוד בירושלים, להוריו החשובים, מרן הגה"צ רבי מאיר חדש ומרת צביה - אחייניתו של ראש ישיבת סלבודקא מרן הגרמ"מ אפשטיין.

בתום חוק לימודיו בתלמוד התורה הירושלמי, נכנס הנער בשעריה של ישיבת חברון, בה כבר שימש אביו הגדול כמנהל רוחני מאז פטירתו של המשגיח הגרי"ל חסמן, ושמע את שיחותיו שהיו מבוססות על משנתו המוסרית של רבו הגה"צ רבי אברהם גרודז'ינסקי הי"ד, המשגיח בסלבודקא, בה למד.

האב הגדול, מרן הגר"מ חדש זצ"ל (באדיבות משפחת בקשט / wikimedia)

רבי אהרון התקרב גם לרבותיו, גדולי עולם שכיהנו אז בישיבת חברון, בהם מרנן הגאונים רבי יחזקאל סרנא, רבי אהרן כהן ורבי משה חברוני זצ"ל, כדי ללמוד מאורחותם ולדבוק בהן.

כך, כשהוא מלא מזן אל זן בתורה ויראת שמים, נלקח אחר כבוד להיות חתנו של משגיח ישיבת מיר הגה"צ רבי חיים זאב פינקל, וקבע עם רעייתו מרת חסידה את משכנם סמוך לישיבה.

בי"ח אלול תשכ"ה הסתלק לעולמו חותנו (שהיה ידוע בכינוי חז"פ, ראשי התיבות של שמו), וזמן מה לאחר מכן ביקש ראש ישיבת מיר דאז הגאון רבי ביינוש פינקל כי יחל לשמש כמשגיח בישיבה.

מאז ועד לתקופת חייו האחרונה, במשך כ-55(!) שנים, כיהן הגר"א חדש כ'משגיח של מיר' והפך לשם דבר בעולם הישיבות בהיותו זוכר את שמותיהם ופרטיהם של התלמידים, גם כאשר מספרם הכפיל ושילש את עצמו בחלוף השנים.

את רוב זמנו השקיע רבי אהרון בבחורי הישיבה. נהג לשבת בבית המדרש המרכזי, 'הישן', ולעיתים קרובות להיכנס לבתי המדרש הרבים הסובבים את היכל הישיבה, בהם רבים מהתלמידים שוקדים על תלמודם מחוסר מקום בבניינים הרשמיים.

"ששמת חלקי מיושבי בית המדרש": בהספד על אביו (צילום: רשת רוטרניק)

המשגיח הפגין דוגמה אישית מופתית, כאשר גם בימי חוליו, שתקפו בימי זקנותו, הקפיד להגיע לתפילת שחרית בישיבה - נושא בו החמיר מול תלמידיו, מהם דרש לבוא לתפילות בהיכל הישיבה המרכזי והתנה בכך קבלתו של מקום לינה בפנימייה.

לפני שש שנים נפטרה עליו נוות ביתו, הרבנית חסידה ע"ה, וזמן לא רב לאחר מכן כבר חזר לעבודת הקודש המסורה בישיבת מיר, כשאותות האבל והיגון עדיין ניכרים על פניו.

מסירותו לבחורים, שהיתה לשם דבר, באה לידי ביטוי קבוע גם בשמחת כלולותיהם, כאשר במשך עשרות שנים נהג לרקוד בכל הכוח, תוך מאמץ רב גם בשנותיו המאוחרות יחסית, כדי לשמחם.

הם, ואלפים רבים נוספים, אבלים כעת עם כל עולם התורה על הסתלקותו השמימה של הגה"צ רבי אהרן דוד חדש, בהותירו אותם אבלים ודווים.

המשגיח זצ"ל השאיר אחריו את חמשת ילדיו, הרב חיים זאב, הרב אפרים, איש החסד הרב בן ציון (בני), בתו הנשואה לרב מרדכי סמפולינסקי ובתו הנשואה לרב יצחק גולדשטוף, את אחיו רבי נפתלי חדש משגיח בישיבת אור אלחנן והרב יוסף חדש ואת אחותו הרבנית שולמית אזרחי רעיית הגרב"מ ראש ישיבת עטרת ישראל.

גיסו הוא הגר"א נבנצאל רבה של העיר העתיקה בירושלים, וגיסותיו הן הסופרת רמה פינקל, אלמנת רבי משה זצ"ל, והרבנית שרה חדש, אלמנת ראש ישיבת אור אלחנן הגרמ"מ זצ"ל.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר