אספן היודאיקה

נדבק בקורונה ונפטר: עזרא גורודצקי ז"ל

בבית החולים הלך לעולמו אספן היודאיקה עזרא גורודצקי, שהיה מוכר בעולם העתיקות בכינוי 'קורע הספרים', בגלל שהיה מנתק כריכות עתיקות ומגלה כך אוצרות (דיין האמת)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
(צילום: באדיבות אבינועם קוטשר)

עולם האספנות איבד לפנות בוקר (שני) את אספן היודאיקה הירושלמי עזרא גורודצקי, 'קורע הספרים', שנפטר בגיל 91 לאחר שנדבק בנגיף הקורונה.

תושבי שכונת נחלאות, וירושלמים רבים אחרים, הוקירו והעריכו את דמותו הססגונית של המנוח, שזכה להערצה של ממש בקרב אנשי האספנות והיודאיקה, שכינו אותו 'קורע הספרים' בגלל שגילה אוצרות רבים בעזרת קריעת כריכות ספרים בלויות.

שכנו, אבינועם קוטשר, מספר: "עזרא ז"ל, הוא מיסטר גורודצקי בפי כל משפחתנו, לה היתה הזכות להימנות על חבריו. אמנם, מי שהכיר אותו ידע שזו לא חכמה גדולה, כי לאחר פעם אחת שהוא פגש אותך כבר נהפכת לחבר שלו, אך בכל זאת יחסי השכנות נתנו לנו רובד יותר עמוק".

"רוב תושבי ירושלים הוותיקים הכירו אותו, ובטח שאספנים ואוצרים ומתפללי בית הכנסת האיטלקי - למרות שהוא לא היה איטליאני, אך היה לו סטייל, מה שיש בשפע אצל האיטליאנים ובבית הכנסת שלהם".

המנוח נולד בפילדלפיה, ארה"ב, ועלה לישראל בשנת 1966 לתקופה קצרה. ערב מלחמת ששת הימים, כאשר אביו התקשר אליו וביקש שיחזור לארה"ב, הוא הגיב: 'אני בבית', ולאחר המלחמה ויתר על הדרכון האמריקאי שלו. "איש עקרונות", מתאר השכן קוטשר.

"אך פרנסה מנא לן? ובכן, מכיוון שמיסטר גורודצקי היה איש עשייה, ביקש ממנו מנכ"ל משרד הדתות דאז שמואל זנוויל כהנא להיות יועץ שלו, וזה היה עיסוקו לתקופת מה".

"כל מכריו של מיסטר גורודצקי הכירו כמה תכונות בולטות שלו, הראשונה שבהן היא כמובן הלבוש המוקפד שלו. מעולם לא ראיתיו ללא חליפה. לרוב אף עם וסט ומגבעת. מלבד זאת הוא היה אספן. אספן של ספרים, של כריכות של ספרים, שבהן הוא מצא כתבי יד עתיקים וביניהם מכתב שנכתב מיוון לאר"י הקדוש, וגם אוסף הכפתורים המפואר שלו. את אוצרותיו תרם למוזיאונים ולספריה הלאומית".

"את הביוגרפיה שלו איני מכיר על בוריו", מוסיף השכן, "אך את ליבו הטוב הכרנו כולנו, בעיקר מהכרת הטוב שלו לכל מיני אנשים. את מתפללי בית הכנסת האיטלקי בירושלים הוא הוקיר, והם היו קהילתו".

גם בשנותיו המאוחרות, ולמרות שההליכה היתה קשה יותר וקשה יותר, הוא התעקש ללכת לבית הכנסת בשבת בבוקר, שם הוא בירך את המתפללים בברכת כהנים באהבה גדולה. "תוך כדי שאני כותב זאת אני נזכר בטבעת שהייתה על ידו עם חותם של הצורה של הידיים של כהן בברכתו את העם", מוסיף אבינועם.

לפני מספר חודשים שבר עזרא את אחת מעצמותיו, והועבר לבית אבות, בו נדבק לאחרונה בקורונה, ולפנות בוקר כאמור הוא השיב את נשמתו לבורא, ערירי. בצהרי היום, לפני שעה קלה, הוא הובא למנוחות בהר המנוחות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר