"נתנו את התנאים הטובים ביותר"

תיעוד מהמלונית: כמה בחורים פרצו למטבח ושתו אלכוהול

"רוב מוחלט של הבחורים מתנהגים למופת במלוניות הקורונה, אך ישנן גם תופעות פסולות של פריצות ונזקים חמורים. אנו נותנים את הלב לבחורים - וחבל", מפקד המלוניות עם מאחורי הקלעים (חרדים)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
אילוסטרציה. בחורים במלונית (צילום: דו"צ • ישראל ק.)

מאות בחורי ישיבות, שהו ושוהים בשבועות האחרונים במלוניות הקורונה השונות. בתדרוך שערך היום (רביעי), הסביר מפקד משל"ט המלוניות, אל"מ ניר בר און, על המתרחש מאחורי הקלעים במלוניות.

בפתח התדרוך, הסביר בר-און, את המספרים וההיקפים במלוניות נכון לשעה זו: "יש לנו 7 מלונות החלמה ובידוד במרכז הבידוד וההחלמה של מפקדת "אלון". בתוך הסיפור הזה אנחנו עם 5 מלונות החלמה ו-2 מלונות בידוד. במלוניות ההחלמה יש 3 שהן לציבור החרדי".

"נכון לעכשיו", הוסיף בר-און, יש כ-2,377 בני אדם במלוניות הקורונה, כאשר מתוכם 1,949 אנשים הם מהמגזר החרדי, שהם 82% מסך כל השוהים במלוניות.

לגבי בחורי הישיבות ובנות הסמינר, הנתונים העכשוויים מדברים על 1,256 בחורי ישיבה ועוד 693 משפחות ובנות חרדיות.

"יש סדר גודל של 33 אלף בתי אב שמטופלים על ידינו במסגרת תכנית "בני חיל". התכנית כוללת סיוע במתן מארזי מזון, קניית תרופות ואוכל וכו'. זה יוצא סדר גודל של 200,00 אנשים באותם בתי אב שמטופלים ע"י התכנית הזו".

"מעבר לזה", הוסיף בר-און, "יש לנו את מלונות הבידוד בהם יש כ-500 אנשים מתוכם 50 אנשים ששבו מחו"ל. אנחנו עוסקים בנושא זה ע"פ מה שמוגדר לנו על פי חוק. אנחנו לוקחים לדוגמה את השבים מדרום אפריקה כחוזרים שחייבים לחזור לבידוד במלונית. כל מי שצריך בידוד מטעם המדינה מקבל אותו. זו תמונת המצב".

לדברי בר-און, המצב הנוכחי דומה לשני הגלים הקודמים שהיו, יש חודשיים עם ירידה בתחלואה ואז יש חודש עלייה, אך לדבריו, בגל הזה ישנה עלייה ניכרת בתחלואת בחורי הישיבות.

התחלואה בישיבות

בהקשר לבחורי הישיבות, אמר בר-און: "אם אני מסתכל על הגל הקודם כהשוואה, היו לנו אז בערך 5 ישיבות שפינינו למלונות ועוד 40 ישיבות שאיתן יצרנו פתרון קבוצתי פנים ישיבתי יחד עם רוני נומה ומיקי אדלשטיין. אנחנו יוצרים מצב בו יש ישיבות שנשארות בתוך עצמן והן מקבלות משאבים מתאימים".

"המתקן הופך להיות "מתקן קורונה", כשאפשר להמשיך לקיים את שגרת הלימודים בישיבה ככל שניתן. בראש ובראשונה בפתרון הזה ראשי הישיבות לוקחים את האחריות הנדרשת על בריאותם של תלמידי הישיבות. זה קרה בגל הקודם בצורה טובה וחיובית עם הערכה רבה לצוותי הישיבות".

"בגל הזה", מסביר בר-און, "המצב די הפוך, יש רק 5 ישיבות עם 1,050 בחורים שמתבודדים בתוך הישיבות. מתוכם, 40% חולים והשאר מבודדים. לעומת זאת שאר הבחורים נמצאים במלוניות. יש כרגע 63 ישיבות שיש להן תלמידים במלוניות".

הפינוי של הבחורים למלוניות

בר-און, מסביר את הקושי בדבר: "ההיפוך הזה בנתונים לצערי אומר משהו על המתווה הזה שהיה. אולי משהו שם התפספס והייתה ציפייה אחרת. אנחנו לא מצליחים להגיע למצב שהבחורים נשארים בישיבות שלהם. לטובת בחורי הישיבה, בחרנו 2 מלוניות מתאימות בירושלים".

"נכון לעכשיו, יש בחורי ישיבות בדן פנורמה ירושלים, שהוא 5 כוכבים וגם מלון גרנד קורט, שהוא 5 כוכבים. הם המלונות הכי טובים שיש. נתנו את התנאים הטובים ביותר".

לגבי שיעורי תורה בתוך המלוניות, טוען בר-און: "אנחנו מאפשרים בחלק מהמקומות שיעורי תורה, כשאפשר לציין ששבוע שעבר הייתה גם הופעה במלון דן הייאט רגע לפני הסגר. מצד שני אני רוצה להגיד שלמרות התנאים הטובים הללו שאנחנו מספקים יש מעט בעיות".

"אלכוהול וגניבות"

בשלב זה, בר-און עבר לדבר על התופעות הפסולות שיש עם חלק מבחורי הישיבות: "אני רוצה להעביר דרככם את המסר הברור שאני לא רוצה ומוכן לקבל התנהגות בלתי מכבדת מצד בחורי הישיבה. אני פוגש יותר ויותר בימים האחרונים דברים שהם לא מקובלים בשום צורה".

"יש פגיעה בציוד של המלון, השחתה. הברחת אלכוהול פנימה - זה לא מכבד, אני לא רוצה לקבל את זה. יש את מלון גרנד קורט שבו יש סרטונים שמראים התנהגות למופת של בחורי הישיבה, הם לומדים בחברותות בצורה מופתית".

"המסר", אמר בר-און בטון שאינו משתמע לשתי פנים, "צריך לעבור בצורה ברורה. לבחורים יש רצון עז להישאר במלונות. אקח את דן הייאט כדוגמה פחות טובה שהייתה שם התנהגות מקובלת פחות. אני לא מדבר על מספרים גדולים מאוד, מספיקים 10 בחורים שמתנהגים בצורה פחות מכבדת וזה פוגע בכולם".

"היה לי מלונית בה ארבעה בחורים פרצו למטבח ומחטטים במקררים. לעומת זאת במלון גרנד קורט יש 900 מחלימים שמתנהגים למופת. הם לומדים תורה, מתנהגים כמו בחורים שבאים ללמוד ולהחלים".

שאלות 'כיכר השבת'

אתה מתחרט שפתחתם מלוניות? "אני לא מתחרט שפתחנו את המלוניות לבחורי ישיבה. אני מתעסק רק בקטיעת שרשראות ההדבקה וזה אחד מהכלים שלנו".

"לדעתנו הפתרון הטבעי היה להשאיר את בחורי הישיבה בישיבות שלהם, כי הם בסביבתם הטבעית וזה נח ויעיל יותר. זה גם זול יותר. אבל אני לא מתחרט, כי גם פתרון המלוניות קוטע את שרשרת ההדבקה ביעילות. כן פנינו למשטרה בחלק מהמקרים".

מה לגבי מסירת שיעורים של ר"מים שנדבקו? "אני מאפשר להעביר שיעורי ישיבות במלוניות, אנשים שחלו בעבר מגיעים לפעמים להעביר את השיעורים. הבקשה להעביר את השיעור מגיעה אליי ולרוב אני מאשר אותה".

מה לגבי הטענות על רמה רוחנית ירודה במלוניות? "אין טלוויזיות בחדרים של המלוניות לחרדים. מי שרוצה להכניס סמארטפון יכניס אותו, אני לא מחטט בציוד. מי שיחבר מכשיר שהוא מביא - זו זכותו. לא אני מאפשר את הפגיעה ברוחניות אלא מי שרוצה. היו כאלה שהעברנו בין מלוניות כי הם ביקשו לא להיות עם נשים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר