"על שולחן הניתוחים"

מה צריך להיות בקליפ טוב / ביקורת סינגלים

האם כל קליפ חייב להיות יקר כדי ליצור אווירה נכונה? האם חייבים תמיד 25 מצלמות באיכות סופר דופר HD? מבקר המוזיקה של כיכר השבת, נתנאל לייפר בטורו השבועי (מגזין)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום: יח"צ)

האם כל קליפ חייב להיות יקר כדי ליצור אווירה נכונה? האם חייבים תמיד 25 מצלמות באיכות סופר דופר HD? הזמר והיוצר מוטי וייס מוכיח שוב שאפשר ליצור קליפים נכונים ומעוררי עניין בתקציבים שפויים לחלוטין ובמחשבה נכונה. השיר החדש שלו "חי חי חי" הוא שיר חסידי קלאסי למדיי, בלחנו של שייע בינר ובעיבודו של אברימי שטרנפלד. השיר לבד בלי הקליפ היה עובר ללא שום אזכור מיוחד כגורלם של שירים חסידיים רבים אך וייס הבין שיש פה צורך במשהו קצת שונה כדי לתת לשיר מקום וצבע מעניין.

הוא לקח את רכבו ומצלמת גו פרו קטנה שהוצמדה לשמשת הרכב ויצא לאסוף טרמפיסטים איתם הוא שר יחד את שירו. יש משהו יפה בצפייה בחוויה הראשונית של אנשים עם שיר חדש. חלקם מהוססים יותר, חלקם זורמים מיד וחלק אפילו לוקחים את זה למחוזות משעשעים יותר דוגמת הזמר והיוצר המוערך שמואל פרדניק, שמפציע אף הוא כטרמפיסט לכמה שניות מחויכות.

לא מדובר בקליפ עם תסריט מורכב או זוויות צילום ייחודיות ומרהיבות אלא בחוויה אנושית שעוברת בצורה יפה מאד דרך הצלילים והמראות. גם הקליפ הראשון של וייס, "ייבנה המקדש" הביא חוויה דומה של צעירים הרוקדים יחד עם הביצוע מלא האנרגיות ולמעשה תיעד את החוויה שלהם מהביצוע והשיר.

וייס הוציא עד כה ארבעה שירים, והוא מצליח להביא גוון מעניין ליצירה שלו, כזה המשלב את האווירה החסידית לצד גם טעם ישראלי חדשני יותר. אם עוד לא צפיתם ב"חי חי חי" שלו, אני ממליץ בחום:

היום הטור מוקדש כולו לאמנים צעירים ומבטיחים, כאלה שעדיין לא כבשו את הבמות הגדולות אך בהחלט כדאי לעקוב אחריהם וליהנות מהיצירתיות והכישרון שלהם. 'מוישל'ה' קליין הוציא בחודש האחרון ארבעה שירים חדשים אותם כתב, הלחין וגם עיבד והפיק מוזיקלית.

היצירה של מוישל'ה משולבת ברובה באידיש והוא מביא קול ייחודי ומעניין שכדאי להמשיך ולעקוב אחריו. הסינגל האחרון שלו שיצא השבוא "אליין" משלב גם זווית מעט יותר אקוסטית ושקטה עם הפסנתר, לאחר הסינגלים הראשונים שהיו אלקטרונים ומהירים יותר.

קליין בעל קול נעים וכישרון שמומלץ לכם להציץ עליו.

האמן השלישי עליו אכתוב היום הוא יהודה שמעה. בארבעת השנים האחרונות הוציא שמעה שבעה שירים פרי עטו ולחניו. הוא בעל קול נעים במיוחד ובעל הגשה כיפית שנהנתי ממנה בכל שיריו.

הסינגל החדש של שמעה "הכצעקתה" נכתב לדבריו על צעקתה של הנערה מסדום, זו שנמשחה בדבש והומתה בשל טוב ליבה. רעיון מקורי במיוחד לכתיבת שיר.

באופן כללי אין לי בעיה עם מקוריות או מילים גבוהות, נהפוך הוא, אלא ששמעה עף בשיר הזה למחוזות מקוריים מידי... קשה מאד להבין את הקשר בין המשפטים בשיר והוא לעתים נראה כאילו נכתב באמצעות בוט דיגיטלי שקרא כמה ספרים טובים וערבב אותם ביחד באופן אקראי למדי.

למרות חסרונותיו של הטקסט, הלחן של שמעה מצוין והעיבוד של אבשלום דריקס משרת אותו היטב. אני בהחלט אשמח לשמוע עוד חומרים משמעה כשאני מקווה שבפעם הבאה הטקסט יהיה פחות מתחכם ובעל משמעות ברורה יותר.

להערות והערות וטיפים איך לגרען רימון מבלי לשבור את הגרגרים: nl@kikar.co.il

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר