הבואש - והעדויות הקשות

ארגוני זכויות האדם מזועזעים: "שפריץ מסריח חדר לחדר; התינוק צרח מכאב"

סבלם של אמהות וילדים חרדים, כתוצאה מהפעלת מכת"זיות והתזת בואש, ללא הבחנה, מתואר בצורה אותנטית ובעדויות מזעזעות ששוגרו השבוע לארגוני זכויות האדם בישראל (חרדים)

חיים גולדברג | כיכר השבת |
המקרים המתוארים - מהתזת הבואש הזו (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

במכתב ששולחים היום (חמישי) האגודה לזכויות האזרח בישראל והוועד נגד עינויים, למפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי, בדרישה להפסיק לאלתר את השימוש במי הבואש והמכת"זיות בשכונות חרדיות, מתואר הסבל הגדול הנגרם מכך לתושבים חפים מפשע.

המכתב נפתח בעובדות הבאות: "על פי עדויות רבות, שהגיעו בין היתר באמצעות ארגון 'בצדק' הפועל בקהילה החרדית, נעשה בשבועות האחרונים שימוש נרחב ובלתי מידתי במכת"זית ובנוזל בואש בשכונות הללו, תוך התעלמות מכללי הזהירות ובניגוד לכללים המנחים שנקבעו בפסיקת בית המשפט העליון ובנהליה של המשטרה עצמה".

אחד התיאורים הקשים, מפנה תחילה לדיווח ש'המשטרה התיזה בואש בכיכר השבת כארבע שעות ברצף, מאת חיים גולדברג', כאשר אחת הניזוקות סיפרה לאחר מכן כיצד "פתאום אני חוטפת שפריץ של מים מסריחים לתוך החדר, נהייתי ספוגה במי הבואש, כל בגדי הלכו לאיבוד והפסדתי יום עבודה כי צריכה לנקות את הגועל הזה - שעדיין לא מפסיק להריח ממני".

עדות אחרת מגוללת: "הלכתי ב'גאולה', בצהריים, עם תינוק בן 5 חודשים לכיוון בית המרקחת ברחוב עמוס; פתאום ראיתי מרחוק מכתז"ית שהתיזה מי בואש במרחק של מאות מטרים. התחלתי לרוץ וכמעט התגלשתי, כי הכל היה רטוב. נרטבתי כל כולי עם מי הבואש".

"גם לתינוק זה הגיע", ממשיכה האם המזועזעת: "הוא התחיל לצרוח מכאבים, ראיתי שכל הפנים שלו אדומות וצורב לו בעיניים. לא יכולתי אפילו להתפנות אליו, כי כל כולי רטובה ומסריחה, ורצתי הביתה כל עוד רוחי בי. בבית הפשטתי לו את הבגדים ושטפתי לו את הפנים, אך הוא עדיין סבל ובכה ממלא כוויות. המים חדרו גם לרגליים, מבעד לבגדים. שמתי לו מיד ספריי של אלוורה לכוויות, ועשיתי לו כמה אמבטיות, ועדיין לא הוטב לו והריח לא עבר".

רופא בבית שמש, באבחון של נזקים שגרמה המכת"זית (צילום מסך)

בארגוני זכויות האדם מסכמים: "הלכה למעשה, התנהלות זו מהווה ענישה קולקטיבית כלפי אוכלוסייה שלמה, ללא אבחנה בין מפרי סדר לבין עוברי אורח, בין בגירים לילדים ובין הפגנה בשטח פתוח לבין בתי מגורים. לאור זאת, יש לחדול לאלתר מהשימוש באמצעים אלו לתכלית של ענישה, לתחקר את האירועים שבהם נעשה שימוש בניגוד לנהלים ולהבטיח כי השימוש בהם יתבצע באופן מידתי בלבד ובהתאם לנהלים".

"אין ספק כי המשטרה מתמודדת בימים אלו עם הפרות סדר קשות ואירועי אלימות וונדליזם קשים. אלא שאירועים אלה לא יכולים להצדיק שימוש בלתי מרוסן בכח ופגיעה באנשים רבים כל כך ללא קשר למעורבותם באירועים", חותמים באגודה לזכויות האזרח והוועד הציבורי נגד עינויים בישראל.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר