במסיבת עיתונאים

ה'פרויקטור': האכיפה לא יכולה להתמודד עם אירועי פורים

ממונה הקרונה, פרופ' נחמן אש, התייחס לנושא ההנחיות והסגר הלילי עליו המליץ בחג הפורים כשהוא מסביר כי למרות ההנחיות מדובר בדברים שקשים לאכיפה, "חשוב לומר מה אסור" (קורונה)

רפאל כהן | כיכר השבת |
(צילום: כיכר השבת)

במסיבת עיתונאים מיוחדת לקראת חג הפורים אמר פרופ' נחמן אש כי "אנו מכירים את תמונת המצב היום השברירית. אנחנו חייבים לעצור את העלייה בתחלואה שאולי תיגרם מההתנהגות בפורים".

"אני קורא למנהיגות החרדית לעצור כל היתכנות לדברים שיגמרו לעלייה בתחלואה. אני קורא על טישים, לא יודע אם זה נכון, אבל חייבים לעצור את זה", התריע אש.

"לא צריך לסגור את מערכת החינוך עוד שלושה שבועות בשביל חגיגות פורים. ניתן לחגוג ולקיים את מצוות החג - עם אחריות. כל מאמץ לשמור על האחריות בפורים, יסייע לחגוג בפסח", אמר פרופ' אש.

הוא התייחס לשיתוף הפעולה של ראשי הישיבות ואמר: "אני מודה להנהגה הרבנית שלא לאשר יציאה של בחורים להתרמות, ואני גם מודה לבחורים שעברו להתרים בטלפון. זו אחריות".

ממונה הקורונה התייחס גם לירידה בתחלואה ואמר: "רמת התחלואה ממשיכה בירידה, אבל בשלושת הימים האחרונים היא עולה. יכול להיות שזו תוצאה של פתיחת ערכת החינוך והמסחר לפני שבועיים. נחכה לימים הקרובים. אם נראה עלייה בממדים, שהR מתקרב ל1, נצטרך ללכת לאחור ולסגור דברים שכבר פתחנו, אותו דבר לגבי עלייה בחולים במצב קשה".

הוא התייחס גם לירידה החדה במגזר החרדי ואמר: "שמח לראות את הירידה בנתוני התחלואה בחברה החרדית, אבל מדגיש שאנחנו חייבים להמשיך בכך כי המספרים עדיין גבוהים".

הוא התייחס לנושא העוצר בפורים ואמר, "המלצה שלנו - עוצר לילי מ20:30 עד 05:00 - סגר לשעות האלו בלבד, מתווה הפעילות ע"פ התו הירוק ימשך כפי שהוא היום כך שהתמריץ של ההתחסנות עדיין קיים, גם בתקופת פורים".

"יצאנו עם הנחיות שחלות גם על פורים. יכולנו לומר ממשיכים עם מגבלות התקהלות של 300 שאישרנו רק לאירועי תרבות מאושרים או בתי כנסת גדולים - זה מספר התקרה. מאחר שהיו הרבה ידיעות על מסיבות והתקהלויות, החלטנו להמליץ על עוצר לילה. כאשר יש הרבה אירועים כאלו ברור שהאכיפה לא יכולה להתמודד איתם", הוסיף פרופ' אש.

"המטרה של כולנו שלא תהיה התפרצות תחלואה בחג הזה. הדבר החשוב ביותר זה שנוכל להמשיך בפתיחת המסחר ומערכת החינוך, ואנחנו לא רוצים מהמורה שתמנע את זה", אמר פרויקטור הקורונה.

לשאלה מדוע מתחסנים לא יכולים לטוס ענה פרופ' אש כי "רמת ההגנה של החיסון מפני הדבקה עדיין לא ידועה. אנחנו עדיין לא יודעים את כל העובדות, ויש הרבה סימני שאלה שמלווים אותנו. אנחנו רוצים לנקוט בזהירות, ואנחנו עושים זאת בצורה מידתית".

הוא התייחס גם לנושא הבידוד בחזרה ואמר, "אנחנו לוקחים סיכון שאנו פוטרים שבים מחו"ל מבידוד ויש כאלו שמצדדים בבידוד - אבל החלטנו החלטת ביניים לחייב בדיקה אבל לא בידוד. זה לא אומר שאפשר לאשר תנועה חופשית לחלוטין למתחסנים ולכן יש עדיין מגבלות".

לשאלת כתב כיכר השבת, מדוע יש עוצר עם מידת המחוסנים הגבוהה, הוא השיב "המספר המרשים זה עדיין רק שליש ממדינת ישראל, שני שליש עדיין חשופים להדבקה, כאשר 1.5 מיליון מחוסנים מנה ראשונה. יש עדיין מסה גדולה מאוד של אוכלוסייה שיכולה להידבק".

"גם בקרב מחוסנים ההגנה לא מאה אחוז, זו יעילות גבוהה מאוד אבל עדיין ניתן לחלות קשה, ולכן צריכים את המגבלות כדי למנוע התפרצות תחלואה לא יכולים להתיר מהסיבה הזו את שחרור התנועה של המחוסנים, גם בגלל האכיפה שאיננה אפשרית", אמר אש.

בנוגע ליעילות החיסון אמר אש, "יש מקרים בודדים של תחלואה קשה בקרב מחוסנים. הורדת הסיכון לתחלואה קשה למחוסנים היא מאוד מאוד גבוהה, אבל עדיין יש מקרים מעטים כאלו".

לשאלת 'כיכר השבת' בנוגע לסעודות הפורים במשפחה גרעינית, השיב אש "יש הנחיות שקשה לאכוף אבל חשוב שתצאנה לציבור. אנחנו אומרים לציבור 'ככה צריך לנהוג'. יש אחריות אישית וציבורית וחשוב שאנשים יבינו מה מותר ומה אסור".

"זו הזדמנות לפנות לנשים הרות ללכת להתחסן, ראינו כמה מקרים מצערים. החיסון בטוח גם לנשים בגיל הפוריות. יש לנו חוו"ד שאומרות שאין חשש לפגיעה בפיריון, במהלך ההיריון ובמהלך ההנקה", אמר פרופ' אש.

הוא התייחס לנושא חיסוני מרותקי הבית ואמר: "התקדמנו יפה עם חיסון מרותקי הבית אבל עדיין יש מספר גבוה שאנחנו צריכים לחסן. עדיין הנוהל לא סגור, בעיקר בשאלה אך נכון לחסן בצורה בטוחה בבית. את הדבר כולו אני מקווה שנסכם בקרוב ונוכל להתחיל לחסן בבתים, יש לזו חשיבות גדולה מאוד".

הפרויקטור התייחס גם לנושא המוטציות בציבור החרדי ואמר, "יודעים שנפיצות הוויריאנט הדרום אפריקאי בישראל הוא סביב 1%. השכיחות שלו במגזר החרדי יותר נמוכה, ואני חושב שזה קשור לקיומו הנרחב של הווריאנט הבריטי במגזר החרדי".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר