עושים סדר

אלו חמש האפשרויות להרכבת הממשלה

נדמה כי תוצאות האמת של הבחירות הרביעיות, הכניסו את מדינת ישראל שוב לפלונטר פוליטי • הכתב הפוליטי של 'כיכר' עושה סדר ומציג: אלו 5 האופציות להרכבת ממשלה (אקטואלי)

רפאל כהן | כיכר השבת |
אילוסטרציה. שלטי בחירות (צילום: יונתן זינדל - פלאש 90)

כמו שלוש מערכות הבחירות הקודמות, גם בסבב הרביעי - היום שלאחר הבחירות נראה מורכב יותר מהיום שלפניהן. אחרי שנדמה היה כי סוף סוף לבנימין נתניהו יש 61 עם נפתלי בנט, בא מנסור עבאס וטרף את הקלפים.

בהתבסס על ספירת 89% מהפתקים, ניסינו להבין איך בכל זאת תוקם ממשלה בישראל? כבר בתחילה נכתוב: צריך הרבה סיעתא דשמיא לכך.

אפשרות א': ממשלת נתניהו, בנט ועריקים
‏סיכוי: 20%

לבנימין נתניהו יש 59 ח"כים עם נפתלי בנט ו'ימינה', ברשימה הכוללת את איתמר בן גביר מ'עוצמה יהודית' ואבי מעוז מ'נעם'. למרות זאת, הכנסת ה-24 מורכבת מרוב ימני מוצק, אותם ניתן למצוא ב'תקווה חדשה' או 'כחול לבן'. נתניהו יציע הרים וגבעות כדי לגייס חלק מהם, לא בהכרח גדעון סער ובני גנץ אלא האנשים שתחתיהם, וינסה להרכיב ממשלה צרה.

אפשרות ב': ממשלת מתנגדי נתניהו, בתמיכת המפלגות הערביות
‏סיכוי: 10%

ליאיר לפיד יש גוש של 50 ח"כים, בהם גם אנשי ימין. אם נוסיף את 'ימינה' למשוואה יש 57, ואז חייב גם מפלגות ערביות, או לפחות אחת מהן. טרום הקורונה הסיכוי היה 0%, אבל אולי בעקבות המשבר "הוכשרו הלבבות".

אפשרות ג': ממשלת מתנגדי נתניהו, בתמיכת המפלגות החרדיות
‏סיכוי: 10%

דרעי, גפני וליצמן הלכו עם נתניהו בשדה המוקשים הפוליטי תקופה ארוכה, ובעיקר בשנתיים הטרופות האחרונות. הפעם מול נתניהו ישנו סיכוי תיאורטי לממשלת רוטציה של שני בעלי מפלגות קטנטנות, סער ובנט, מכיוון שהם בעלי תפיסות ימין שמרני - וכי הקורונה פגעה אנושות בחיי החברה החרדית.

אפשרות ד': ממשלת נתניהו, בנט ועבאס
‏סיכוי: 10%

נתניהו פסל את יו"ר 'רע"מ', מנסור עבאס, עשרות פעמים במהלך מסע הבחירות הזה, אבל כמה שעות אחרי סגירת הקלפיות, וכבר ח"כים ב'ליכוד' התחילו להישמע מתייחסים לאפשרות הזו כסבירה. הבעיה שאיתם בגוש יש את בן גביר שקרא לכלוא את עבאס.

אפשרות ה': בחירות חמישיות
‏סיכוי: 50%

למרות שזה בלתי נתפס, בשיא משבר כלכלי וללא תקציב שנתיים, שזו בכלל אפשרות - בחירות חמישיות זה הדבר האפשרי ביותר מבחינה מתמטית. בין 120 הח"כים יש יותר מדי אנשים שלא יישבו עם אחרים, כך שממשלה יציבה קשה מאוד מאוד לראות שתצא מפה. הבעיה האמיתית היא שגם סבב חמישי יביא את אותן התוצאות.

דגש חשוב: כל האמור הוא אם אף צד לא מוותר על עיקרון הפסילה מחד או ראשון ברוטציה מאידך. אם יאיר לפיד יסכים לשבת עם בנימין נתניהו, או אם רה"מ יסכים לפנות את בלפור בשנתיים הראשונות, נוכל לקבל פה ממשלה יציבה שתעבוד ימים ארוכים. לפי שיח הבחירות, לא בטוח שבשלה העת למי מהאפשרויות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר