קנוניה במשפחת המלוכה

סערת ניסיון ההפיכה בירדן; והקשר לישראל

הרוחות סוערות בעולם הערבי בניסיון להבין מי עומד מאחורי ניסיון ההפיכה בירדן • ישראלי הציע מקלט לבני משפחתו של ה'נסיך' הירדני החשוד • ומה הקשר לסעודיה והאמירויות • הפרשן הצבאי ישראל קצובר מסביר (ארץ)

אלי דן | כיכר השבת |
הנסיך חמזה הנחשד בניסיון ההפיכה (צילום: הטוויטר הרשמי של הנסיך)

אתר חדשות ירדני פרסם היום (ראשון), כי סוכן מוסד ישראלי הציע מקלט למשפחתו של הנסיך הירדני חמזה, שנחשד בהפיכה.

הידיעה שכבר הספיקה להימחק מהאתר, העלתה את רמת המתח, מכיוון שהיא רמזה לכאורה, כאילו יש לישראל קשר או אינטרס בהפיכה שכזו.

בינתיים התברר כי אכן הוצעה הצעה כזאת למשפחת הנסיך, אך לטענת המציע - ישראלי בשם רועי שפושניק - אין ולא היה לו קשר למוסד ומדובר בהצעה על בסיס "הכרות וחברות אישית" שלו עם הנסיך.

במקביל שיגרה סעודיה הודעת תמיכה בעבדאללה מלך ירדן, והציעה לו סיוע. אך בשיחה עם 'כיכר השבת' טוען הפרשן הצבאי ישראל קצובר, כי דווקא לסעודיה ולאמירויות היה קשר בניסיון ההפיכה שנגדע באיבו.

לדבריו, ניסיון ההפיכה החל בעקבות סיכסוך גירושין מכוער במשפחת המלוכה הירדנית, שגרם לאחת מנשות משפחת המלוכה שמוצאה במדינות המפרץ לשוב למדינת המוצא שלה, ועורר זעם כלפי מלך ירדן, מה שהוביל לתכנון המהפכה, שכאמור נגדעה עוד בטרם החלה.

בישראל מביטים בחשש על המתרחש בממלכת ירדן בעלת הגבול הארוך והשקט ביותר מבין גבולותיה של ישראל. האינטרס הישראלי הוא המשך השקט לכל הפחות בגבול הירדני, במטרה לסייע לממלכת ירדן לשמור על גבולה עם ישראל, הממלכה מקבלת תמיכה מישראל בדרכים שונות, גם צבאיות.

עם זאת הממלכה השולטת על רוב פלסטיני, שאיננו מזדהה עם בית המלוכה הבדואי שמוצאו מאיזור סעודיה ולא מאיזור ירדן, איננה שקטה בימים אלו, ומתמודדת עם משבר כלכלי שהחריף בעקבות משבר הקורונה והמוני פליטים מסוריה, ועם זעם ציבורי הולך וגובר, יתכן וגם לכך יש השפעה על המתח בו שרוי בית המלוכה הירדני.

כזכור, ערב הבחירות בישראל, התרחשה תקרית דיפלומטית, כאשר הירדנים סרבו לאשר למטוס רוה"מ נתניהו, לעבור מעל ירדן בדרכו לאמירויות, מה שהוביל לביטול ביקורו המתוכנן של נתניהו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר