החינוך בראי הפרשה

דיני נזיקין בסימולציות בהיכל בית המדרש הגדול

שבוע מבולבל מלווה בדיונים פנימיים וחיצוניים להתמודד עם שאלות קשות של בני נוער איך יתכן שמעשים כאלו מתרחשים ועוד אצל אנשים לכאורה נכבדים- הרב אברהם בורודיאנסקי בטורו השבועי (פרשת השבוע)

המהומות בפוניבז' (צילום: ללא קרדיט)

בכנס פיתוח ויזמות שהשתתפתי השבוע אתגרו עשרות בני נוער בחשיבה יצירתית, עליהם היה לפתח רעיון של מוצר ככל העולה על רוחם ולהציג במצגת את מטרת המוצר, הצורך שלו בעולם, ועלויות פיתוחו, ולאחר מכן להציג את זה בפני וועדת שופטים אנשי היי טק ויזמות ולקבל ציון ודירוג.

במשך יום שלם עבדו צוותים צוותים על פיתוח יזמות שכזו, אני הסתובבתי בין הקבוצות כצופה מהצד והתעניינתי במוצר הפיתוח, ברמה האישית מאוד העסיקה אותי השאלה איך עובד הראש של הצעירים הללו הרי אף אחד לא מגביל אותם בקו החשיבה אדרבא אמרו להם לחשוב הכי רחוק שאפשר, על יוזמות חדשניות ומרחיקות לכת, על דברים מחוץ לקופסה ללא גבול, והעסיקה אותי השאלה איך הנוער הזה חושב ועל מה.

לאחר שהציגו כ20 קבוצות את המוצר שלהם ונבחרו מקומות הזכיה, ישבתי באוטו שלי וחשבתי, ללא יוצא מהכלל כל הקבוצות חשבו על יוזמות ופיתוח של אפליקציות, של מוצרים, של רעיונות שללא ספק יש מכנה משותף אחד לכולם- "חשיבה על האחר"! יושבים נערים אומרים להם עופו רחוק אבל הכי רחוק שאתם יכולים תחלמו מחוץ לקופסה, תציגו את המוצר לפני שופטים אנשי היי טק, וקבוצה אחת אחרי השניה נעמדים ומסבירים איך המוצר שלהם יעזור יותר לעולם כולו, ולא מההיבט הכלכלי ריווחי אלא דווקא חברתי סוציאלי.- אשרי העם שככה לו!

תארו לכם שהייתם נתקלים בשלטי חוצות על דרשה של אחד מגדולי הדור, לא סתם אחד אלא אחד הגדול ביותר, ולא רק מהדור שלנו אלא כזה גדול שאלפי ועשרות אלפי רבנים וגדולי תורה היו תלמידים שלו במאות האחרונים, והוא מגיע לדרוש דרשת שבת "אחרי מות קדושים" ונושא הדרשה יהיה "מה הדבר החביב והחשוב ביותר לפני ה'?!" דמיינו לעצמכם מודעות חוצות ענקיות שכאלו, עם שלטים ובמות שלא נראו כמותם שנים רבות. מי לא היה בא לשם?

ואז עולה לבמה לא פחות ולא יותר הבעל שם טוב הקדוש זיע"א, לב מי לא היה דופק והיה מזיע בכל רמ"ח אבריו, איזו זכות הבעל שם טוב הקדוש מה להגיד לנו ולגלות לנו מה הדבר החביב והחשוב ביותר לפני ה',

האמת שבימים הספורים שלאחר תליית המודעות נוצרו דיוני בית מדרש ואף ברחובות מי באמת החביב והחשוב ביותר לפני ה' היו שאמרו בני הישיבות הלומדים 18 שעות ביממה, והיו שאמרו המאריכים בתפילתם, והיו שאמרו אלו שמתפללים לאחר מקווה לימוד תורה וחסידות, וכל קבוצה דורשת לכאן ולכאן, מתנגדים וחסידים כאחד, ספרדים ואשכנזים, חרדים ודתיים, כולם דנו וכל אחד מביא הוכחה לשיטת בית מדרשו, אבל רגע ההכרעה הגיע, מי לנו גדול מהבעל שם טוב להכריע בשאלה ענקית זו.

הבעל שם טוב זקן מופלג פותח את דבריו שמועברים במערכות כריזה לכל חלקי הארץ, הארץ דוממת, שידור ישיר לכל העולם בכל הרשתות, אפילו הציפורים באו לשמוע תשובה לשאלה זו! פותח הבעל שם טוב הישיש את פיו הקדוש והטהור ואומר: כתוב בתורה "לא תעשו עול במשפט במדה ובמשורה מאזני צדק אבני צדק" העוסק לשם שמים הוא חביב לפני השם יתברך ביותר, והוא יותר חשוב מן הלומד דינים הללו בתורה" עד כאן דבריו ופרח לו איש האמת ונתעלם מעין כל. (בעש"ט על התורה קדושים על הפסוק)

לולא הבעל שם טוב הקדוש היה אומר זאת מי היה מעיז לחשוב שהאדם הפשוט היושב בביתו לומד דף היומי ושולחן ערוך יומי, אבל בעבודה שלו שהוא עוסק כמנהל חנות רהיטים הוא מדייק בכל מעשיו לפי ההוראות בשולחן ערוך אז הוא היהודי הפשוט הזה חשוב וחביב לפני הקב"ה יותר מיושבי ועמלי בית המדרש, היתכן?!

ההסבר לדברי הבעל שם טוב הם היסוד להבנה מיהו יהודי אמתי ומיהו יהודי פחות! יהודי אמתי התורה שלו היא תורת חיים, תורה שנותנת חיים לעושיה, וזה על ידי שהוא מכניס את הוראות התורה לכל צעד וצעד שהוא עושה בחייו, הוא חושב על עצמו ובעיקר על האחר במשקפים של תורה, הוא מכניס את התאוריה לפרקטיקה, הוא לא משאיר את ההלכות כספר תאוריה הוא משתמש בתורה ובשולחן ערוך ובספרי החסידות והמוסר כדרך חיים,

ולכך אדם כזה שיודע ספר וצועד את חיו על פי הספר הוא חביב וחשוב אצל בורא עולם יותר מאלו שאומנם לומדים הרבה אבל זה רק עוד ספר המונח בארון אוסף של תאוריות וספרי חשיבה, לעומת הבעל הבית הפשוט שיש לו אולי רק ספר אחד קטן בבית אבל הוא בלוי ומשומש בלי סוף ספר קיצור שולחן ערוך!

נחזור למוכר הרהיטים היהודי הפשוט הזה שבשנה האחרונה שנת הקורונה הפסיד כסף רב, והשנה בראש השנה הוא קנה עליה ועוד עליה, ועוד כיבוד, ותרם שמן למאור ורק ביקש ריבון העולמים שלח לי פרנסה, והנה השבוע הוא חש איך ששוב בורא עולם מחבק אותו, אחת מהישיבות החשובות והגדולות בארץ החליטו להפוך את לימוד התורה שלהם מתאוריה למעשי, ההחלטה הייתה פשוטה הגיע הזמן שהמשנה של שור שנגח את הפרה, או האדם שנגח את הפרה, יפסיק להיות תאוריה, ולכן בהיכל בית המדרש פיתחו סימולציות מעשיות של דיני נזיקין השונים החל מהקורע בחמותו, ושור שנגח, והזורק מראש הגג, וכו' ובשל כך הנהלת הישיבה התקשרה לבעל הבית הפשוט הזה שרק לומד קיצור שולחן ערוך והזמינה עוד 500 סטנדרים, הרים היהודי את עינו לשמים ואמר: " בורא עולם כמה טוב שנסתיימה הקורונה כמה טוב שאתה פותח את ידך ומשביע לכל חי רצון, תודה אבא על כל הטוב 500 סטנדרים חדשים זה פשוט נס"

אז מה היה השבוע? ילדים שאולי לא לומדים תורה יום שלם אבל כשנתנו לדמיון שלהם לפרוח הם חשבו איך לעזור לאחרים ולנזקקים ורק עליהם, והיה את אלו שהפעילו סימולציות בתוככי בית מדרש בספירת העומר בדיני אדם המזיק והמסתעף - זה לעומת זה ברא אלוקים.

הכותב הינו ראש ישיבת ברקאי חיספין

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר