'המבדיל' | צפו

מאפריקה למרן הגר"ח; אלי דן מספר על חייו

אביו שמגיע מגאנה שבאפריקה פוגש את אימו בישראל אחרי שבא ללמוד באוניברסיטה, בגיל 15 דן מקבל פלאשבק מגיל צעיר • סיפור חיים מרתק מאפריקה למרן הגר"ח • צפו (חרדים)

זלמן שטוב ואלי דן (צילום: אולפן כיכר)

השבוע מתארח בתוכנית 'המבדיל', איש 'כיכר השבת' אלי דן, כדי לספר על המסע האישי שלו, מאפריקה אל ארץ ישראל, משם לבני ברק בצילו של מרן שר התורה הגאון רבי חיים קנייבסקי, ובחזרה אל ירושלים - אל ישיבת התפוצות.

אביו שמגיע מגאנה שבאפריקה פוגש את אימו בישראל אחרי שבא ללמוד באוניברסיטה, וממשיך הלאה לארה"ב. אמו חוזרת בתשובה כשהוא בן שנתיים, וכך הוא מתחיל את חייו כאדם בעל צבע שונה מחד, אך בתחושת השתייכות חזקה.

בשלב מאוחר יותר, אך נידודים בין בתים שונים דן מרגיש תחושת חוסר השתייכות, שגורמת לו להתכווץ מעט ולהתכנס בתוך עצמו. התחושה איננה קשורה לצבע עורו, אך יש בה גם משהו ממנה.

בגיל 15 דן מקבל פלאשבק מגיל צעיר מאוד, ובניגוד למשמעות הרגילה - הפלאשבק חיובי, ודן מרגיש כאילו דיברו איתו מלמעלה - "הקב"ה נגע בי ודלתות החלו להפתח בפני".

לישיבות קטנות דן לא מתקבל; בישיבות אשכנזיות כיוון שאיננו אשכנזי, ובישיבות ספרדיות בגלל החליפה הארוכה שהוא לובש. וכך הוא מוצא את עצמו בכולל חזון איש המפורסם, לומד עם חברותא שאינו יודע את שמו, אך לומד תורה יומם וליל.

כילד בישיבה קטנה אין בחור שלא שאל את עצמו 'מה הקב"ה רוצה ממני?', ואיכשהו ספר שדן קיבל לבר המצווה שלו היה ספרו של רבי צדוק הכהן - צדקת הצדיק. אחד מהדברים היותר משמעותיים של רבי צדוק לפי דן הוא העניין שכל מה שאדם עושה לא טוב - הוא אחראי אך לא אשם.

משם, בסיבוב חד דן מוצא את עצמו בישיבת התפוצות, ההפך המוחלט לבני ברק השמרנית והברורה. ישיבת התפוצות שהוקמה על ידי הרב מרדכי גולדשטיין ואספה אליה בעלי תשובה מכל העולם (להקת ישיבת התפוצות הייתה אחת הלהקות המפורסמות בשנות ה70, אחד משיריה המפורסמים הוא עוז והדר לבושה).

בחורים ישראלים רבים מכירים את הישיבה דרך ליל שישי בדרך אל הכותל, כשהם יושבים לשמוע שם ניגונים וכדומה.

"הייחודיות של המקום הזה היא שאף אחד לא שואל אותך מאיפה באת, מי המשפחה שלך", אומר דן. "אתה יכול למצוא נטורי קרתא ואתאיסט לומדים יחד גמרא בחברותא. שם גם הקמתי את הארגון מים, שנועד להביא אמנים שיקרבו את עם ישראל, ובהמשך את מוזיאון השואה".

בתכנית האירוח "המבדיל" מתארחים מידי שבוע, יוצרים, אמנים, אנשי תרבות ודמויות שונות מרחבי העולם, שידברו על נקודות אור שונות שפגשו במהלך חייהם.

את התכנית מגיש האמן והיוצר זלמן שטוב, בהקדמה של הבדלה בסגנון קרליבך, וברעיון קצר מתוך הפרשה. שבוע טוב וחורף בריא.

צפו בריאיון

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר