היסטוריה ואקטואליה

הישיבה שעלתה לציונו של הרבי מיבלונה

לפני 35 שנים, הלך לעולמו האדמו"ר מיבלונה ר' יחזקאל טויאב שהקים את המושב החרדי 'כפר חסידים'; האם הרבי מגור עזר לו ומה חיפשו בציונו תלמידי 'אש התורה'? (היסטורי)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
ר' יחזקאל טאוב מיבלונה (משמאל) עם חסידיו, וציונו (צילום: מתוך ויקיפדיה, מדריך הטיולים דן קובלסקי)

היום י"ג באייר, לפני 35 שנים, הלך לעולמו האדמו"ר מיבלונה ר' יחזקאל טויאב שהקים את המושב החרדי 'כפר חסידים', במטרה להפיח חקלאות יהודית באה"ק ולזכות לקיים את המצוות התלויות בארץ.

היה זה כשהרבי מיבלונה ביקש עזרה מהאדמו"ר מגור האמרי אמת זי"ע לצורך הקמת המושבה שיורה לחסידיו שיתקשרו עמו בקניית אדמה במושב בו הוא עומד להקים.

ר' יחזקאל טאוב מיבלונה (משמאל) עם חסידיו, בשנים הראשונות בכפר חסידים (מתוך ויקיפדיה)

ה'אמרי אמת' מגור, שידע שהרבי מיבלונה מקבל סיוע הן מהתנועה הציונית והן מאגודת ישראל (והתנגד לכך), ענה לו בקצרה: "אם כבודו רוצה בעזרתי עליו לבחור את הדרך אשר ילד בה, או אתנו או עם הציונים. בלעדי זאת אין אנו יכולים לתת את הסכמתינו".

הרבי מיבלונה לא וויתר, וכיון שידע שמקורבו של האדמו"ר מגור - ר' יצחק גרשטנקורן מראשי אגודת 'בית ונחלה' (בני ברק של ימינו) מקבל סיוע, הן מהתנועה הציונית, והן מאגודת ישראל, שאלו:

"ומה בדבר בית ונחלה, הלא שמעתי שלפועלו של גרשטנקורן כן הסכים, ונותן את ידו?".

ועל כך ענהו האדמו"ר מגור: "גם אגודת ישראל וגם הציונים יודעים שהוא עמד בקשרים עם שניהם, ויש לנו אמון בו שלא יערבב את הגבולות".

ספר זכרונותי על בני ברק עמ' ע"א-ב (אוצר החכמה)

באתר המכלול נטען שלאחר כמה שנים מהקמת הישוב, הרבי עזב את הארץ ונסע לארצות הברית, שם התרחק מן הדת, שינה את שמו לג'ורג' נייגל והתיישב בלוס אנג'לס.

לימים זכה ר' יחזקאל טאוב לחזור לארה"ק, ולדת ישראל, אך לא חזר לעטות את הלבוש הרבני החסידי המלא, אלא חבש כובע סטנדרטי עם לבוש עממי.

ציונו של הרבי מיבלונה (צילום: מדריך הטיולים דן קובלסקי)

***

מסופר שבשנת תרפ"ד (1924) טרם עלייתו ארצה, אמר הרבי מיבלונה בשם אביו, כי מוטב להיות פועל פשוט בארץ ישראל מאשר רבי לחסידים בגולה.

ר' יחזקאל נפטר בי"ג באייר תשמ"ו, ונטמן בבית העלמין בכפר חסידים. מתחת למצבתו נכתבה אמרתו המפורסמת בשם האדמו"ר מדרוהוביץ': "באהבת חינם תיבנה ארצנו".

האמרה על הקבר (צילום: מדריך הטיולים דן קובלסקי)

***

היום יצאו תלמידי ישיבת 'אש התורה' לטיול בהר הכרמל, ובתור סיומת רוחנית עלו התלמידים לבית העלמין בכפר חסידים להעטיר בתפילות בקברו של הרבי ביום פטירתו.

תלמידי 'אש התורה' בציון בכפר חסידים (צילום: מדריך הטיולים דן קובלסקי)

אירוע מרגש התרחש כשנכדו של אחד מחסידיו של האדמו"ר מיבלונה ביקר במקום, והתרגש מאד לראות בחורי ישיבה מתפללים על קברו של האדמו"ר. לעילוי נשמת הרבי מיבלונה הנכד נשא דברים, והזכיר את הזכות הגדולה של האדמו"ר מיבלונה שבזכותו החסידים מייסדי ה'כפר', ניצלו מהשואה האיומה.

ציונו של הרבי מיבלונה (צילום: מדריך הטיולים דן קובלסקי)

מדריך הטיולים דן קובלסקי בשיחה עם 'כיכר השבת' הביע את התרגשותו מהמאורע, ואמר: "תדיר בטיולים אנו רואים ונחשפים לאירועים מרגשים וכו'. אבל אירוע כה מרגש, זמן רב שלא חוותי. אנחנו יכולים ללמוד מכאן מוסר השכל גדול שלמרות מסכת חייו המסובכת של האדמו"ר, שבע יפול צדיק וקם, ובסופו של דבר חזר לכור מחצבתו וחסידיו, וכמו שאת המשכן הקים משה רבנו ורק לאחר שבע פעמים הוא לא נפל, כך אנו צריכים ללמוד מהסיפור של הרבי מיבלונה זי"ע".

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר