מבצע ל"ג בעומר

ההבטחה שהובילה לפתיחת ההר; הרב יוסף שווינגר בריאיון

זהו האירוע המורכב בישראל והגדול בעולם - אחרי תקופת הקורונה • מנכ"ל הרשות לפיתוח המקומות הקדושים, הרב יוסף שווינגר, בריאיון על ההכנות, השינויים, האישורים וההבטחה שהועילה • צפו (TV)

משה מנס | כיכר השבת |
(צילום ועריכה: דודי פלוג • הפקה: איציק אוחנה)

רגע לפני ל"ג בעומר, בעוד ההכנות להילולת הרשב"י במירון - בשיאן, מנכ"ל הרשות לפיתוח המקומות הקדושים ומי שאחראי על כל מבצע מירון, הרב יוסף שווינגר, בריאיון מיוחד ב'אולפן כיכר השבת'.

הוא מספר על הרגעים הקשים שחווה בשנה שעברה, שנת הקורונה - אז הר מירון נסגר בהילולה בפני ההמונים ועל ההיערכות המיוחדת והשינויים שצפויים השנה. בהמשך הריאיון, משתף הרב שווינגר בהודעת משרד הבריאות שהיממה אותו, חושף מה החששות ולמי באמת מגיעה ה'תודה'.

במהלך הריאיון חושף שווינגר מה הוביל להחלטה שההר יהיה פתוח לחלוטין - התחייבויות של גבאי קהילות החסידים על כך שיגיעו רק בעלי תו ירוק מתחסנים או מחלימים, כאשר ההדלקות יעשו במתחמים של עד עשרת אלפים איש - בכל רגע, והציון יהיה פתוח לגמרי עם נוכחות מוגברת של סדרנים. לדבריו, משטרת ישראל מגדירה את זה כאירוע הכי מורכב בישראל.

"אני קורא לציבור להגיע ביום שישי בבוקר", אומר הרב שווינגר, "לא להצטופף, לא להתעכב. גם מפקד המחוז ביקש להימנע מהבאת ילדים. השנה, כל הגורמים בלחץ בעקבות כך שזה חל בליל שישי, צריך להיערך המון לזמן קצר".

כל שנה אנחנו שומעים את התשובות והתירוצים על קריסת התחבורה, ההודעות השנה מוכנות?

"אני רוצה להגיד לך משהו, למרות שאנחנו לא קשורים לנושא התנועה - אם תהיה קריסה, יאשימו את המרכז למקומות הקדושים. אני רגיל לכך שכל אחד שנתקע בכל מקום בארץ, כל מי שמתעכב באחיעד, ספסופה, ואפילו כביש שש - מאשימים אותנו. אבל אם זה יצליח, זה החבר כנסת הזה והזה - רק אנחנו לא עבדנו".

יש כל כך הרבה גופים, מי אחראי על מה? מה האחריות שלכם?

"מיד אחרי פסח אנחנו מקבלים סט דרישות מהמשטרה, מכיבוי אש, ממד"א, ממשרד הבריאות ואנחנו מתכללים את הכל. האירוע עולה למדינת ישראל 15 מיליון שקל, עיקר התקציב הולך לתשתיות ולהכנת חניונים, הכנת תאורה, ביוב, שילוט, סדרנות ואבטחה, זה מקומות שצריך כל שנה מחדש, כל שנה מתקדמים".

מה הולך לקרות מבחינת האוכל?

"משרד הבריאות לא מאפשר אוכל פתוח, יותר אוכל ארוז וחמגשיות, זה גם יותר מכובד. אנחנו לוקחים את זה בחשבון".

ומה עם הניקיון?

"גם זה בתוך ההערכות שלנו, כל כמה שעות יש מנקים שעולים ומנקים את כל ההר, אבל זה לא תמיד אפשרי עם כל העומס".

אז הכל הולך לדפוק?

"לא רוצה לצאת בהכרזות, אבל אנחנו עשינו הכל בשביל שהכל יעבור כמו שצריך".

שווינגר מתייחס לנושא האישורים לעלות להר ואומר כי "כל שנה יש למעלה מאלף בקשות לאישורים כאשר אפשר לתת רק בין מאה למאתיים, תמיד יהיו אלו שיפגעו ויתלוננו. יש אנשים שמקבלים בדרך קבע. לא מכיר על שילמו או קנו, שייגשו למשטרה. אנחנו משתדלים לתת למי שמגיע לו".

והעיקר, שיתקבלו כל התפילות!

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר