"שמישהו יעצור את הסכנה"

הגדרות שאמורות למנוע מהנשים להידחק אל ציון הרשב"י

תיעוד המגיע מחצר עזרת הנשים בציון הרשב"י ממירון, עורר חשש רב: גדרות הוצבו במקום בצמידות רבה זה לזה • המטרה, כך מתברר: לסייע לאלפי הנשים שלא להידחק בכניסתן אל הציון הקדוש (ארץ)

דניאל בכר | כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-ט"ז באייר תשפ"א | 28.04.21
נשים במירון, בעבר, והגדרות המחכות להן השנה (צילום: Chen Leopold/Flash 90 / ללא קרדיט)

עם השלמת ההכנות לקליטת האלפים שיגיעו מחר (חמישי) בלילה, ל"ג בעומר, לציון הרשב"י במירון, מתברר כי עבור הנשים שיבואו לשפוך את צקון לחשם, 'סודר' מעבר מיוחד, בו הן אמורות לעבור.

בתיעוד שהגיע ל'כיכר השבת', מחצר עזרת הנשים באתר הקדוש, נראים מספר מחסומים שהוצבו במקום, לכל אורכו, כאשר בין האחד לשני צפויות הנערות ואמהותיהן לעבור.

יצוין, כי הגדרות מוצבות רק בכניסה האחורית. בחצר הכניסה המרכזית לנשים אין גדרות, וגם לא בציון עצמו.

הצבת גדרות אלו, בצמידות כה רבה, עבור הזמן בו יגיעו אלפים מנשות ישראל להתפלל, עוררה את חששם של כמה מן העסקנים המקומיים.

לדברי אחד מהם, בשיחה עם 'כיכר השבת', "שמים את כל הנשים במסלול צר, כאילו הן תרנגולות. והן לא... המחסומים האלה מהווים סכנת חנק ומוות. לא פחות!".

"ברגע שהנשים ינסו להיכנס למקום, הן יחנקו, ייווצר לחץ ותחל מהומה גדולה", הוא מוסיף. "מישהו צריך להסיר את זה עוד היום - גם כדי למנוע אלימות ומתיחות בין הנשים לשוטרים".

ה'הדלקה' והריקודים הסוערים אצל הגברים. ארכיון (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

יוסל'ה קלצקין, מ'אנשי מירון', המוכרים כמשמחים את הקהל הרב בשירתם, מסביר: "אסור שנראה נשים נדחקות במהלך ההילולא בעל כרחן. מראות כאלו יהיו קשים, אפילו יותר ממה שהיה בעבר, בשנים תשע"ח ותשע"ט".

"כמי ששר שם כבר הרבה שנים, אני יודע לומר שמהגובה של הבמה רואים תמיד את הלחץ והצפיפות שנוצרים בעיקר בעזרת הנשים; כתוצאה מהגדרות האלו, המצב יהיה גרוע בהרבה", מוסיף קלצקין.

אלא שמבדיקת 'כיכר השבת' עולה כי ראשית לא מדובר בגדרות חדשים אלא כאלו המוצבים מדי שנה בשנה, כאשר המטרה היא בראש ובראשונה למנוע מהנשים הרבות להידחק בכניסתן אל הציון הקדוש.

"זה נועד לייצר מעבר נוח ללא לחצים", מסביר אחד הגורמים, "החלק הפנוי מהווה ציר חירום שחייבים לשמור אותו נקי למעבר כוחות הביטחון".

הגדרות הבעייתיות (באדיבות המצלם)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר