צילומים נדירים

הארכיון חושף: רגעי השיא של 'מבצע שלמה'

ארכיון צה"ל במשרד הביטחון חושף היום צילומי וידאו נדירים מ'מבצע שלמה' - שנערך לפני 30 שנה - להעלאתם לישראל של כ-15 אלף יהודי אתיופיה • צפו בתיעוד ההיסטורי (חדשות)

ב. ניסני | כיכר השבת |
• בהקלטה: בני גנץ בזמן המב (צילום: ארכיון צה"ל במשרד הביטחון)

ארכיון צה"ל במשרד הביטחון חושף היום (שני) צילומי וידאו נדירים מ'מבצע שלמה' - שנערך לפני 30 שנה - להעלאתם לישראל של כ-15 אלף יהודי אתיופיה ואת הקלטת תחקיר המבצע של מפקד יחידת שלדג, דאז, ושר הביטחון היום, בני גנץ

אנשי חיל האוויר ובהם לוחמי שלדג, בפיקודו של גנץ, שאבטחה את המטוסים הישראליים, תיעדו בווידאו את רגעי השיא של המבצע: ההכנות להמראה, הנחיתה באדיס אבבה והרגע שבו התבשר סגן הרמטכ"ל ומפקד מבצע שלמה, אמנון ליפקין שחק ז"ל, שראשוני העולים הגיעו לשדה התעופה ומתחילים לעלות על המטוסים.

חומרי הווידאו ההיסטוריים, אותרו רק לאחרונה במסגרת פרויקט הדיגיטציה שמבצע ארכיון צה"ל במשרד הביטחון, החומרים החדשים מתפרסמים כעת לרגל יום השנה ה-30 למבצע שלמה.

בנוסף חושף ארכיון צה"ל במשרד הביטחון את "תיק מבצע שלמה" הכולל את: פקודת המבצע, תחקיר המבצע בהשתתפות נציגי צה"ל, המוסד והשב"כ, ההערכות לקליטת העולים בשדה התעופה והעברתם למרכזי קליטה, סקירת מודיעין על בריחתו של השליט האתיופי מנגיסטו, שבעקבותיה החליטה ישראל לצאת למבצע להעלאת כ-15 אלף יהודי אתיופיה.

בהקלטות שנחשפות, נשמע שר הביטחון כיום, גנץ מספר על הקשיים האופרטיביים, בעיית המים, אישה שהייתה צריכה ללדת, ואתגרי התקשורת.

בסיכום הוא נשמע מספר: "תוך כדי המבצע אין זמן להתרגש ואתה עובד בלחץ, אבל במטוס, אתה מסתכל בעיקר על הזקנים והילדים. הזקנים- אתה יודע שהם מגשימים חלום, והילדים- אתה יודע שברור שזה ייקח 30-40 שנה לקליטה, אבל אחרי יהיה בסדר".

עוד אמר גנץ בהקלטה שנחשפה: "אחרי שהגעתי הביתה וזה רץ בתקשורת, אמא שלי, שהיא ניצולת שואה מברגן בלזן אמרה לי- "אתה יודע איזה כבוד יש לך?". זה לא משהו שאתה חושב עליו תוך כדי המבצע ואתה מבין שעשית משהו היסטורי. לעדה האתיופית צפויים עשרות שנים של קליטה קשה- אבל אנחנו ביחידה עשינו את ה-24 שעות הראשונות הכי טוב שיכולנו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר