סאגת חקירת 'אסון מירון'

ח"כ יאיר לפיד מרגיע את החרדים: 'הוועדה לא תעסוק בדת'

בצל טענות המתנגדים לוועדת חקירה ממלכתית, מפני השפעתה על מירון כ"מקום קדוש", אומר ח"כ יאיר לפיד, כי הוועדה תעסוק רק במה שהוביל לאסון הגדול; גפני מסביר למה הצביעו נגד (אקטואליה)

רפאל כהן | כיכר השבת |
יאיר לפיד (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)

כמעט חודש ל"אסון מירון", האסון האזרחי הגדול בתולדות המדינה, שגבה את חייהם של 45 בני אדם - והמחלוקת סביב חקירת האסון, נמשכת, בין מצדדי הקמת ועדת חקירה ממלכתית - למתנגדים, בהם לא מעט מהנציגים החרדים.

כעת, יו"ר 'יש עתיד' יאיר לפיד דוחה את החוששים כי וועדה ממלכתית תפגע במירון כ"מקום קדוש" וטוען כי הוועדה לא תעסוק בדת אלא רק במה שגרם לאסון.

תחת הכותרת "הצוואה של הרוגי מירון", כותב לפיד כי "בשבוע הבא יעבור חודש מאסון מירון. חודש שלם שבו הממשלה לא עשתה כלום. הרבה דיבורים, אפס מעשים. שום ועדת חקירה לא הוקמה, אף אחד לא אשם, אף אחד לא מעורב, מגלגלים את האשמה מאחד לשני".

לפיד מספר לעוקביו כי "אתמול העברנו בועדה המסדרת הצעת חוק לועדת חקירה ממלכתית לאסון. הליכוד התנגד, מחשש שמישהו יצטרך לקחת אחריות. גם המפלגות החרדיות התנגדו להצעה. פחות ברור לי למה הם עושים הכל כדי לקבור את החוק הזה".

"חקירת האסון היא לא עניין של חרדים או חילוניים. היא בכלל לא עניין פוליטי או דתי", טוען לפיד, "ברור לכולם שכל אדם שרוצה לחגוג במירון, יש לו זכות מלאה לעשות את זה. חובתה של המדינה לוודא שהוא יוכל להתפלל ולחגוג בתנאים של בטיחות מלאה, בלי לסכן את חייו. אם זה לא נעשה, צריך לחקור את זה, להפיק לקחים, לוודא שהאסון הבא לא יקרה. לא במירון ולא בשום מקום אחר בארץ".

"הוועדה לא תעסוק בדת, כי זה לא תפקידה", הוא מבטיח. "היא תעסוק בתקנות בטיחות, שיטור, מכבי אש, דרכי גישה, תחבורה, כל מה שהוביל לאסון האזרחי הגדול בתולדות המדינה".

לסיום, כותב לפיד כי "עשרות משפחות איבדו את היקרים להם מכל. לא נוכל להחזיר אותם, אבל חובתנו לעשות הכל כדי לדעת איך זה קרה, ואיך נדאג לכך שזה לא ישוב לקרות. אני מבטיח לכם, שלא אוותר".

גורם ביהדות התורה משיב ללפיד בשיחה עם 'כיכר השבת' ואומר כי זהו "קשקוש מוחלט". לדבריו, "אין שום אפשרות חוקית להגדיר לוועדת חקירה ממלכתית במה היא תעסוק ובמה לא. במקרה הטוב מדובר באי הבנה של סעיפי החוק, במקרה הפחות טוב מדובר בהטעיה מכוונת".

בתוך כך, יו"ר 'יהדות התורה' ח"כ משה גפני אמר הערב בראיון ברדיו 'קול חי' כי "הייתה החלטה קואליציונית להתנגד להצעת יאיר לפיד לוועדת חקירה ממלכתית ומעוד סיבה, כי יש חוק שהצענו שאנחנו מציעים ועדת חקירה שאינה בראשות שופט. הצעת החוק הזו לא הובאה אפילו לדיון - הם הפכו את זה לדיון פוליטי. הצביעו רק על מה שמהגוש שלהם".

הוא סיפר כי "יש חילוקי דעות אצלנו האם עדיף וועדה ממלכתית מאשר כלום, או שוועדה כזאת גרועה. ההצעות שהצעתי שיעמוד בראש הוועדה הרה"ר, לא יעלו בכלל".

גפני הבהיר: "אנחנו ממש לא פוחדים מחקר האמת. המציאות היא שאת ההצעות שלנו לא מביאים בכלל לדיון בוועדה המסדרת. אנחנו גם דורשים ועדת חקירה אבל שתהיה רגישות לזה שמדובר במקום קדוש ולשופטים אין את הרגישות הזו". הוא הבהיר כי הם לא מתנגדים לוועדת חקירה ואמר כי "הכי טוב זה וועדה ממלכתית שאנחנו נחליט מי יעמוד בראש ומי חבריה, אבל החוק לא מאפשר זאת".

"אחרי דיונים עלה, כי המדינה צריכה להשקיע 200 מיליון ש"ח, כדי לתקן הכול כולל כבישי גישה. היום הם צרים, וגם התשתיות גרועות. למדינה זה בכלל לא ידוע, היא אשמה בזה. לא רוצים לנקוף שם אצבע", האשים גפני, "המדינה נושאת באחריות, מדי פעם היא זרקה קצת כסף. לא נכנסו גם מבחינה משפטית. חששנו מאסון כזה, אפשר לראות את זה בפרוקוטולים. לכן לא מעניין העבר, צריך לדאוג לעתיד".

הוא האשים את לפיד ש"נכנס לתוך תפר, שידוע לו שגם במגזר החרדי יש מחלוקת על זה. אם יזמנו ח"כים חרדים זה שטויות, המדינה פשוט אשמה".

אתמול הוועדה המסדרת אישרה את הפטור מחובת הנחה של 45 יום להצעת החוק להקמת ועדת החקירה הממלכתית, כאשר חברי גוש הימין בוועדה - למעט גלית דיסטל אטבריאן מהליכוד, התנגדו - בהם: יעקב טסלר, יעקב אשר, יעקב מרגי, מיכאל מלכיאלי, ‏שמחה רוטמן, אבי מעוז, מאי גולן, קטי שטרית, מיקי זוהר, שלמה קרעי, דוד ביטן, אתי עטייה, אופיר כץ. נציגי 'ימינה' כמו כל גוש מתנגדי נתניהו - תמכו בהצעה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר