הסיפור שאתה מספר לעצמך / הרב אוהד יוסף

האם כשלא ענו לך לטלפון זה בגלל ''שמסננים אותך'' ולא רוצים לדבר איתך? על כל פרשנות שלילית שאל את עצמך "האם זו האמת?" "האם אתה בטוח שזו האמת?" (אקטואלי)

הרב אוהד יוסף | כיכר השבת |
(צילום: באדיבות המצולם)

האם כשלא ענו לך לטלפון זה בגלל ''שמסננים אותך'' ולא רוצים לדבר איתך?

הבוס קרא לך לחדרו כדי להבין מדוע ביצוע המשימה שלך מתעכב. האם הבוס מאשים אותך בניהול לקוי?

חיינו מלאים בחוויות, אנו מסתובבים בכל מיני מקומות. פוגשים ומתראים עם אנשים, משוחחים ומדברים. עינינו רואות ומביטות, אוזנינו שומעות ומקשיבות. והדברים שראינו ושמענו נקלטים במוחנו, ויש אשר אף נכנסים לליבנו. בכלל מאורעות החיים, ישנם נעימים, שמחים ורגעים מאושרים שממלאים אותנו באנרגיות טובות וחיוביות. ישנם רגעים וזמנים בהם אנו עטופים בסביבה טובה ואוהבת. ולעומת זאת ישנם מאורעות פחות נעימים, זמנים שנמצאים בסביבה לא טובה ולא נעימה. מצבים שגורמים להרגשה לא טובה ופעמים אף מביאה לידי כעס ועצבות.

האם הראיה שלנו על מאורעות החיים אמיתית ונכונה? האם אנו אובייקטיבים בראייתנו?

בפרשת השבוע נקרא את סיפור המרגלים שהוציאו דיבת הארץ רעה ותיארו את אשר ראו עיניהם בריגול הארץ.

המרגלים הראו לישראל את פירות הארץ הגדולים והשונים כאשר אשכול ענבים אחד, הוצרכו עבורו 8 איש לשאת אותו. מה שמעיד על הארץ שכשם שפירותיה משונים, כך היא ואנשיה משונים. הם סיפרו לישראל על אותם ענקים שחיים בארץ, והערים הבצורות. ושבכל יום שתרו את הארץ, יושבי הארץ היו טרודים בלקבור את מתיהם. וכפי שהם תיארו זאת, ''ארץ אוכלת יושביה''.

תגובת ישראל למשמע דבריהם היתה ''ותשא כל העדה ויתנו את קולם ויבכו העם בלילה ההוא'' עד כדי כך ש''ויאמרו איש אל אחיו נתנה ראש ונשובה מצרימה''.

נעצור לרגע ונקשיב לסיפור המרגלים, מהי אותה דיבה רעה שהוציאו?

האם המרגלים אמרו דברי שקר ? האם הם סיפרו משהו שלא קרה במציאות ? הרי הם תיארו את המציאות כפי שעיניהם ראו – בארץ גרו אנשים ענקיים והערים שם בצורות. ושבכל יום מתו שם אנשים, זו לא הייתה המצאה. ושפירותיה גדולים מאוד, עם ישראל ראה זאת במו עיניו, ששמונה איש הוצרכו לשאת אשכול ענבים אחד.

הבעיה הייתה הפרשנות שנתנו המרגלים, למציאות שראו וחוו בזמן שתרו את הארץ.

לפרשנות ישנם מניעים רבים - מדוע נוטים לפרש בצורה מסוימת.

אך עם הסתכלות וראיה מנקודת מבט שונה, מתגלה מציאות טובה וחיובית.

ה' יתברך ברוב חסדיו הגן והציל את המרגלים מעיניהם של אותם ענקים שגרו בארץ, בכך שהיו טרודים בלקבור את מתיהם. היפך פרשנותם ל''ארץ אוכלת יושביה''.

פירותיה גדולים ומשונים, מעיד דווקא על ייחודם ויופיים, ומשום כך הם משובחים.

ישנו מודל הנקרא ''מודל אפרת'' - ראשי תיבות - אירוע פרשנות רגש תגובה.

התגובה למאורעות החיים באה מתוך פרשנות למציאות שנקלטה במוח ע''י חמשת החושים. פרשנות שגוררת בעקבותיה רגש וממנו נובעת התגובה.

כך גם במציאות חיינו, אנו מספרים לעצמינו סיפורים שלילים על מציאות שיכולה להיות חיובית וטובה. ומשום כך לחוש בכל מיני רגשות שליליים ותחושות לא נעימות.

פרשנות שלילית או חיובית מביאה איתה רגש ותגובה בהתאם.

יכולים שני אנשים להשתתף באותה חתונה, האחד מגיב בכעס ובחוסר נוחות משום שהתזמורת מרעישה ולא נעימה לאוזנו, והשני ליבו מלא בשמחה ועליזות לקול צלילי המוזיקה.

חז''ל לימדונו בפרקי אבות ''איזהו עשיר השמח בחלקו'' עשירות ועניות הן עניין יחסי, תלוי את מי שואלים וביחס למי.

הדבר דומה לאדם שמתכנן מסלול לטיול, הסתכלות במפה אינו מעיד על תנאי השטח. לכל מציאות יש להביט מנקודת ראיה רחבה.

חזרת הביתה ואתה מתקבל בכעס על כך שאיחרת לבוא. במקום להגרר להצטדקויות ולכעס, עם פרשנות חיובית לסיטואציה ההרגשה תהיה בהתאם וממילא תגיב בצורה טובה. חשוב! האין זה משום שדואגים לך, או שמתגעגעים אליך וציפו לשובך המהיר. כשהמחשבה וההרגשה מגיעים ממקום חיובי גם התגובה תהיה כך.

כאשר אתה מגיע הביתה אחרי יום עבודה מעייף, ומקבל את פניך בית הפוך ומבולגן. זה יכול לעצבן ולהכעיס, אך אפשר להסתכל על המציאות הזו מנוקדת מבט שונה, ב''ה יש חיים בבית הזה. כאשר הילדים שובבים ומשתוללים האין זה מעיד שהם ילדים שמחים ועליזים. ופרשנות זו מעוררת הרגשה חיובית - הבית מלא בשמחה – והתגובה בהתאם.

העצה להעביר את המיקוד מרע לטוב ולהרחיב את נקודת המבט, ע''י שאלת שאלות.

על כל פרשנות שלילית שאל את עצמך ''האם זו האמת?'' ''האם אתה בטוח שזו האמת?'' גם כשאתה בטוח שזו האמת. שאל את עצמך ''מה נהדר וטוב במציאות הזו?'' וכאשר התשובה היא ''כלום'' המשך לשאול ''מה יכול להיות נהדר וטוב במצב הזה ובמציאות הזו?''

וככל שתתמיד בשאלה, המוח יחפש את תשובה.

זכור! החיים שלנו הם הפרשנות שאנו נותנים להם. תן פרשנות חיובית ממילא תרגיש טוב תגובתך תהיה בהתאם וחייך יהיו טובים ומאושרים.

בהצלחה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר