שעות הדרמה • מתעדכן

עבאס, סער ובנט חתמו ללפיד, שיודיע לנשיא: "עלה בידי"

שעה לפקיעת מנדט לפיד - בזה אחר זה החלו השותפים העתידיים, לחתום על מסמך ההצהרה של לפיד; אחרי מנסור עבאס, גם סער ובנט חתמו; ניר אורבך מאיים להצביע נגד הממשלה (אקטואליה)

רפאל כהן | כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-כ"ב בסיון תשפ"א | 02.06.21
עבאס והשותפים בנט ולפיד, בחתימה (צילום: נוואף נבארי)

שעות אחרונות לפני פקיעת המנדט של יאיר לפיד, ושני המכשולים העיקריים בדרך להכרזה אצל הנשיא עדיין בעינם: שאלת חברת הקואליציה בוועדה למינוי שופטים, ושאלת ההסכמים מול רע"מ, בעיקר באשר לישובים הלא מוכרים בנגב, מעוז המפלגה.

עדכונים שוטפים:

23:50 - עיקרי ההסכם של מפלגת העבודה (תפקידים, לא כולל תוכניות ופרוייקטים):

• ראשות ועדת חוקה
• ראשות ועדת הבריאות, העבודה והרווחה
• נציג מפלגת העבודה בוועדה למינוי שופטים לאורך כל הקדנציה.
• שרה ברוטציה בקדנציה השניה בוועדה למינוי שופטים
• סגן שר (טרם הוחלט איזה)
• שני חברי קבינט ביטחוני
• 3 שרים - תחבורה, ביטחון פנים ותפוצות.

23:35 - לאחר השיחה עם נשיא המדינה שלח יאיר לפיד הודעה ליו"ר הכנסת יריב לוין בה הודיע כי עלה בידו להקים ממשלה. לפיד קרא ליושב ראש הכנסת, למלא את החובה החוקית המוטלת עליו ולכנס במהירות האפשרית ישיבת מליאה מיוחדת בה יודיע לכנסת שיו"ר יש עתיד, הצליח להרכיב ממשלה.

23:25 - יו"ר 'יש עתיד' יאיר לפיד הודיע לנשיא ראובן ריבלין - שעלה בידו והוא סיים בהצלחה את מלאכת הרכבת הממשלה.

23:00 - עיקרי ההסכם הקואליציוני בין 'תקווה חדשה' ל'יש עתיד' ו'ימינה':

• פיצול תפקיד היועץ המשפטי לממשלה.
• רפורמה בזכויות אזרח בחקירה ומשפט.
• העברת האחריות על המעונות והחינוך על הגיל הרך למשרד החינוך ויצירת רצף פדגוגי.
• הקמה אוניברסיטה בגליל.
• אישור לשיווק 300,000 יחידות דיור כולל כמות משמעותית של דירות עם מחירי בר-השגה.
• הקמת מערך פיקוח לשמירה על שטחי C.
• רפורמת קנאביס, הכוללת: חוק אי הפללה של צרכני קנאביס, הסדרה מלאה של שוק הקנאביס כולל הקנאביס הרפואי, קידום קמפיין להעלאת מודעות לסכנות שבשימוש וטיפול בהתמכרויות.
• חיזוק והרחבת אתרי מורשת.

22:55 - דיווח שיו"ר 'ימינה' נפתלי בנט חתם גם הוא ליו"ר 'יש עתיד' יאיר לפיד.

20:49 - יו"ר 'תקווה חדשה' גדעון סער חתם ליו"ר 'יש עתיד' יאיר לפיד שיוכל להודיע לנשיא "עלה בידי" להרכיב ממשלה.

22:40 - בשיחה עם כלי התקשורת לאחר החתימה הדגיש מנסור עבאס כי חתם אחרי שראה שכל יתר השותפים חתמו. "הבטחנו שנהיה האחרונים שיתנו את ההסכמה ויחתמו, ראינו את זה והבנו שכל המפלגות הצטרפו למהלך הזה".

(צילום: טל שניידר)

22:20 - יו"ר רע"ם מנסור עבאס ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד חתמו על הסכם קואליציוני להקמת ממשלה.

(צילום: נוואף נבארי)

22:19 - מסתמן: איילת שקד תכהן ראשונה בוועדה למינוי שופטים - ברוטציה; מרב מיכאלי שנייה - כפי שהציעה שקד.

22:14 - יו"ר רע"ם מנסור עבאס חתם על מסמך המאפשר ליו"ר יש עתיד יאיר לפיד להודיע לנשיא "עלה בידי" אחרי שהגיעו לסיכומים במו"מ.

22:10 - ניר אורבך יוצא כעת עם איילת שקד בדרכם לכפר המכביה.

22:00 - השר דודי אמסלם: "כשראש הממשלה התקשר לא מזמן לרב קנייבסקי כל השמאל הזדעזע והזדעק. אבל עכשיו כשממתינים לאישור מועצת אל-שורא כדי לתת הכשר למנסור עבאס להיכנס לממשלת השנאה, זה כמובן לגיטימי ומותר. בנט וסער- אתם מביישים כל ערך יהודי!".

21:29 - עמית סגל מדווח כי חבר הכנסת ניר אורבך מ'ימינה' שוקל להצביע נגד הממשלה המסתמנת. אלון דוידי שהיה מספר 3 בימינה והתפטר, לוחץ עליו להודיע שלא יצרפו את אצבעו, ובכך להוריד את מספר התומכים בממשלה. שקד מנסה לשכנע אותו לא לפרסם את דבר התנגדותו.

21:00 - שלוש שעות לתום המנדט: החלה פגישת יאיר לפיד, נפתלי בנט ומנסור עבאס.

20:57 - כאן חדשות: מרב מיכאלי אמרה היום בשיחות סגורות בכנסת: "מעכו אותי במו"מ, לא אעשה עוד ויתורים".

20:55 - חדשות 12: מועצת אל-שורא אישרה למנסור עבאס להסכים להצהרת לפיד שעלה בידו להרכיב ממשלה בתנאי להמשך המו"מ לגבי חוק קמניץ והכפרים הבלתי מוכרים בנגב.

20:47 - המאבק על הוועדה למינוי שופטים מוביל לחילופי האשמות: גורם בימינה: "ישראל הולכת לבחירות בגלל מיכאלי". גורם בעבודה: "מיכאלי חתמה על הטופס של לפיד כבר בצהריים בעוד שבימינה מתמהמהים ולא חותמים. שקד היא זאת שמובילה את ישראל לבחירות מיותרות".

20:32 - על הצעת איילת שקד השיבה מרב מיכאלי הצעה נגדית, כדי לבטח את מקומה בוועדה: היפוך הזמנים בכהונה בוועדה. מיכאלי הציעה שתהיה חברה בזמן שבנט יכהן רה"מ, וששקד תהיה בזמן שלפיד. שתי דקות לאחר שההצעה פורסמה, שקד הודיעה שהיא משיבה עליה בשלילה.

בחצייה הראשון של כהונת הממשלה צפויים להתמנות שני שופטי בית המשפט העליון, בעוד בחצייה השני צפויים להתמנות חמישה שופטים חדשים - אבל מיכאלי לא מוכנה להצעה.

20:19 - חדשות 12; בגוש השינוי סוכם: תוקם ועדה בראשות בנט ולפיד שתתכנס מדי שבוע לטיפול בענייני החברה הערבית.

20:15 - מנסור עבאס ל'חדשות 12' בדרכו לכפר המכביה: "טרם קיבלנו החלטה. ניהלנו משא ומתן הגון. המחלוקת לא על תפקידים, אלא על מצוקות החברה הערבית. אנחנו לא מפגינים שרירים".

20:02 - ההצעה לריכוך שקד: בימי לפיד כראש ממשלה, שקד תהיה שרת המשפטים, סער יעבור להיות שר החוץ - ובנט יהיה שר הפנים.

19:57 - כאן חדשות: ההצעה המרכזית של בכירי גוש בנט-לפיד: להחתים את כל המפלגות על הטופס לנשיא ולהמשיך במו"מ אחר כך. ברע"מ מעבירים מסרים של אופטימיות, לקראת חתימה הערב.

19:28 - ח"כ ניר אורבך מ'ימינה' מצייץ: "לא מפקירים את הנגב. נקודה".

ח"כ איילת שקד מימינה, שהציבה אתמול בשעות הבוקר את החברות בוועדה למינוי שופטים כאולטימטום לכניסתה לממשלה, העלתה בשעה האחרונה הצעת פשרה לשולחן המו"מ, בתקווה שיו"ר העבודה, ח"כ מרב מיכאלי, שקיבלה את המקום בהסכם הקואליציוני מול יש עתיד, תסכים לה.

ע"פ ההצעה, הרוטציה בראשות הממשלה תחול גם על החברות בוועדה למינוי שופטים: בשנתיים הראשונות, בהן יו"ר ימינה נפתלי בנט עתיד להיות רה"מ, איילת שקד תהיה השרה בוועדה ויכנס חבר כנסת נוסף, של מפלגת העבודה.

בשנתיים האחרונות, בהן יו"ר יש עתיד יאיר לפיד עתיד להיות רה"מ, מרב מיכאלי תהיה השרה בוועדה ויכנס חבר כנסת מטעם תקווה חדשה.

ב'ימינה' הדגישו כי "ההצעה תואמה עם שר המשפטים המיועד, גדעון סער, ומקובלת עליו".

בחצייה הראשון של כהונת הממשלה צפויים להתמנות שני שופטי בית המשפט העליון, בעוד בחצייה השני צפויים להתמנות חמישה שופטים חדשים - אבל מיכאלי לא מוכנה להצעה. מטעמה נמסר כי לא נמסרה כלל הצעה כזו, ואת המו"מ של הגוש מנהל יאיר לפיד.

באשר לבעיות שצצו מול רע"מ מאז שעות הבוקר, נראה לכאורה שהדברים בדרך לפתרון, כאשר מנסור עבאס יורד מעט מדרישותיו. לפי הדיווחים, רע"מ תוותר על דרישתה לביטול חוק קמיניץ, המאפשר עבירות מחמירות על עבירות בנייה, חוק משמעותי לחברה הערבית, מה שהיה סלע המחלוקת. עם זאת, חבר הכנסת סעיד אלח'רומי, הנחשב תקיף יותר בדרישותיו מבין חברי הסיעה, שוקל להצביע נגד הממשלה.

בתוך כך, ב'כאן חדשות' דווח כי שר התקשורת הבא יהיה יועז הנדל, זאת כפשרה מול 'יש עתיד', שביקשה את התפקיד עבור ח"כ קארין אלהרר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר