היסטוריה ואקטוליה

התנגדות האדמו"ר הרש"ב ל'מדינה ציונית'

"רק רציתי להעיר", כתב אחד הגולשים לישראל שפירא, "שהאדמו"ר הרש"ב היה נגד הרעיון הציוני לא בגלל אי אפשרות לבניית מדינה אלא בגלל שהרעיון הציוני מנוגד לתורה ומצוות" (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
האדמו"ר הרש"ב זצוק"ל (צילום: ללא קרדיט, מתוך ויקיפדיה)

פרק א': המאמר אודות הקריקטורה שפרסם יתד נאמן אודות המרפסת של חוזה מדינת היהודים בנימין זאב הרצל הסתיים במשפט: "במשך עשרות שנים העולם התורני רעש וגעש במחלוקת האם להצטרף לתנועה הציונית, והיו רבנים ששללו את ההצטרפות כי אין סיכוי בעולם שתקום מדינת ישראל, ביניהם הרבי הרש"ב זצוק"ל מחב"ד ועוד רבים".

יש לציין שלא רק הרבי הרש"ב התנגד לתנועה הציונית, אלא גם תנועת 'אגודת ישראל' התנגדה אליה ונלחמו כנגדה. בכנסייה הגדולה של מועצת גדולי התורה במרינבאד בשנת תרצ"ז (1937) התעורר דיון נרחב לגבי תמיכה במדינה יהודית או לא, כשכל דיון זה לא היה למעשה בשנים אלו, אלא רק דיבורים בעלמא.

היו קולות רבים שהתנגדו נחרצות למדינה, בראשם ידוע הגאון רבי אלחנן וסרמן הי"ד. למעשה, בסיום הכנסייה נערכה הצבעה של חברי המועצה, והיה רוב בעד הקמה של מדינה יהודית הלכתית. אולם ברור שהמדינה הנוכחית שהוכרזה בה' באייר תש"ח, אליה לא התכוונו גדולי ישראל.

לאחר קום המדינה, 'אגודת ישראל' הכירה 'דֵּה פַקְטוֹ' במדינת ישראל, ובוחרת לכנסת, נכנסת לממשלה, ואף לוקחת תפקידי שרים, כמפורסם.

האדמו"ר הרש"ב זצוק"ל (צילום: ללא קרדיט, מתוך ויקיפדיה)

חסידות חב"ד שלפני הקמת המדינה השקפתה הייתה כמו חסידות סאטמר, גם היא הכירה במדינת ישראל באופן 'דֵּה פַקְטוֹ'. אומנם חב"ד בשינוי מ'אגודת ישראל' לא הקימה מפלגה פוליטית, אולם יש להם נציגים פוליטיים בעיריית ירושלים ובעוד עיריות, ואף רובם הגדול מצביעים לשלל מפלגות שחלקם 'ציוניות' כמו מפלגתו של איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'. לכך יהיו שיאמרו שחב"ד הכירה במדינה באופן דה פקטו, אף יותר מ'אגודת ישראל'.

בעניין זה ד"ר מנחם קרן-קרַץ כתב בספרו ה'קנאי' שאילולי האדמו"ר רבי יואליש מסאטמר שדאג בארה"ב להמשך ההשקפה האנטי ציונית, ותמך בעדה החרדית בירושלים - להשקפה הקנאית לא היה נותר זכר לאחר השואה, ובדיוק כמו שחב"ד ו'אגודת ישראל' השתנו (דה פקטו כמובן), כך כלל הקנאים וסאטמר היו משתנים.

לכן, מענין מאוד תגובה של אחד הגולשים חסיד חב"ד שהגיב לציטוט שהובא מאת הרש"ב, ושלח תגובה לאמייל של כותב השורות (שמצורף בסיומת כל כתבה):

"שלום ראיתי את הכתבה שלך בנוגע לקריקטורה של יאיר לפיד ובנט. בסוף כתבת שם שאדמו"ר הרש"ב ועוד גדולי ישראל היו נגד התנועה הציונית בגלל שאין אפשרות שתקום מדינה יהודית.

"רק רציתי להעיר שהאדמו"ר הרש"ב היה נגד הרעיון הציוני לא בגלל אי אפשרות לבניית מדינה אלא בגלל שהרעיון הציוני הוא מנוגד לתורה ומצוות כך שאפילו באם הי' בזמנו אפשרות למדינה אדמו"ר הרש"ב היה נגד.

"אצרף קישור לחבדפדיה שבו מבואר הענין אם כי בקיצור אך על כל פנים זה די והותר... ישר כח על הכתבות שלך. כיף לקרוא אותם".

המגיב הנ"ל טען שהרבי הרש"ב התנגד להקמת מדינה יהודית מפני שהיא מנוגדת לתורה ומצוות, ולא בגלל שאין התכנות ריאלית למדינה זו.

בפרק הבא נענה על טענתו, ונתעמק בכתבי הרש"ב מחב"ד זי"ע.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר